1 צפייה בגלריה
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
החרדים תולים את חוטי העירוב. צילום: מהפייסבוק
תקציב העירוב הנעלם של העירייה: בשנת התקציב 2011 העבירה מועצת העירייה תקציב של 450 אלף שקל עבור מיפוי עמודי העירוב שמוצבים ברחבי העיר ועדכונם במערכת ה־GIS העירונית. הסיבה: בעזרת המיפוי יהיה אפשר לדעת אילו חוטים חוקיים ואילו הוקמו בצורה פיראטית. אלא שכיום, שבע שנים לאחר אישור התקציב, מודים בעירייה כי אין מיפוי כזה. והכסף? איש אינו יודע איפה הוא.
בעיית חוטי העירוב היא אחת הסוגיות המרכזיות בקרב בין חילונים לחרדים בעיר, ובמרכזה השאלה אילו חוטים נחשבים 'פיראטיים'. אחד הפתרונות למחלוקת היה יצירת מפת עירוב עירונית, הצעה שאושרה בשנת 2011. "השלב הראשון הוא מיפוי העמודים, קרי לקיחת מיקום מדויק של כל עמוד, יחד עם תוואי בקואורדינטות, דבר שמבוצע בידי מודד מוסמך. יש לכך כמובן עלות. אנחנו נערכים למכרז בנושא. הנתונים יוזרמו למערכת ה־GIS. עלות מפורטת יותר יהיה אפשר לדעת רק אחרי הצעות מחיר. בכל מקרה התקציב ריאלי לחלוטין עבור מיפוי כל העיר", כתב בזמנו יצחק הנאו, מנהל מינהלת מבני דת בעירייה, לאחר דיון פנימי בעניין בשנת 2011 בין גורמי המקצוע, שהגיע לידי מיינט ירושלים.
קראו גם: • חוטים כן, מפה לא: מדוע נמנעת העירייה מפרסום מפה עדכנית של עמודי העירוב בי-ם? • החרדים דורשים מהמשטרה: ״טפלו בפורעי החוק שמשחיתים את עמודי העירוב״ • רמת שרת: צעירים חרדים תלו חוטי עירוב פיראטיים
עוד כותב הנאו זמן קצר לאחר מכן כי "חשוב לציין כי בתקציב 2011 שממתין לאישור משרד הפנים אושר תקציב שמיועד להמשך מיפוי כל עמודי העירוב. לאחר המיפוי ימוספרו כל העמודים (הציוד למספור כבר נרכש והוא ברשותי). סוכם עם ה־GIS כי המספור יוטמע במערכת זו".
שבע שנים עברו מאז אישור התקציב, ובמענה לפניית חברת מועצת העירייה ויו"ר מרצ בעיר, ד"ר לורה ורטון, כותב מזכיר מועצת העירייה עידו רוזנברג כי "אין כרגע בנמצא אצל מינהלת מבני הדת מפה עדכנית ורלוונטית של עמודי העירוב העירוני בירושלים. עם זאת, בימים אלה עורכת המינהלת מיפוי מקיף של העמודים, שיועלה למפת ה־GIS העירונית מיד כאשר יושלם. ולאחר מכן יהיה אפשר לקבל את המיפוי".
עוד הוסיף רוזנברג כי "עמודים חדשים מוצבים בשטח בידי קבלן שזכה במכרז של המועצה הדתית ירושלים. האישור להצבת עמודים ניתן ע"י מר יצחק הנאו, מנהל מינהלת מבני דת, מתוקף סמכותו לכך ממועצת העיר ירושלים".
ורטון: "אין סיבה שהמפה תישאר חסויה. הנושא הוא מקור למחלוקות, תסיסה וחיכוכים בשכונות, והתושבים צריכים להיות שותפים ולפחות חשופים לדברים שמשפיעים עליהם ועל המרחב הציבורי השייך לכולם. מעבר לכך, המשטרה פנתה בעבר לעירייה בנושא והביעה דאגה בנוגע לעבודות אלה, שנעשו באופן פיראטי, ללא פיקוח ובצורה שמסכנת את הציבור.
"פניתי לגורמים הרלוונטיים בעירייה על מנת לקבל את המפה כבר מספר פעמים ובקשתי לא נענתה. אם בתוך שלושה ימים לא תתקבל המפה, שהתקציב עבורה יצא מהכיס של כולנו כבר לפני שבע שנים, אפנה להליכים משפטיים".
העירייה: "בשנת 2012 הועלתה שכבת GIS חלקית של עמודי העירוב. בימים אלו מתוכננת עבודה ליצירת שכבה חדשה ועדכנית ב־GIS העירוני".