אחרי החלטת עיריית ירושלים לחדול מלהעניק שימוש בנכסים עירוניים למינהל הקהילתי בקטמונים (גוננים), כ-160 עובדים קמו במחאה והקימו ועד עובדים בשיתוף פעולה עם ההסתדרות הלאומית, והכריזו על סכסוך עבודה. משמעות הדבר כי שכשבוע לפני פסח יפסקו השירותים לתושבים, בהם בין השאר מעונות לפעוטות, פעילות מרכז לגיל השלישי, המרכז מוסיקה ועוד נוספים.
2 צפייה בגלריה
הקטמונים ועיריית ירושלים
הקטמונים ועיריית ירושלים
הקטמונים ועיריית ירושלים
(צילום: שלומי כהן)

במקביל, אנשי הקואליציה במנהל בראשם היו״ר יוסי סעידוב, הודיעו כי בכוונתם לעתור לבית המשפט נגד החלטת העירייה. מטעמם נמסר השבוע: ״12 שעות לאחר סגירת הקלפיות בבחירות המקומיות ועוד טרם הסתיימה ספירת הקולות הודיעה עיריית ירושלים על הפסקת המימון למינהל הקהילתי בקטמונים. זהו שפל נוסף במאבק פרסונלי אותו מנהלת עיריית ירושלים נגד נבחרי הציבור בשכונה - הפועלים בהתנדבות מלאה והביאו להישגים רבים עבור התושבים. העירייה אינה קובעת את זהות נבחרי הציבור בשכונות. הציבור הוא זה שבחר בנו״.
2 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
סעידוב וליאון
(צילום: ברחובות שלנו, אלכס קולומויסקי)

כזכור, בכיכר ספרא הודיעו ביום שני השבוע למינהל הקהילתי גוננים על סיום הרשות לשימוש בנכסים העירוניים, החל מ-30 באפריל 2024. בעירייה טוענים כי ״החלטה זו התקבלה לאחר בדיקה מעמיקה שחשפה אי-סדרים, סכסוכים פנימיים, וטענות לאי-מנהל תקין, כולל אי-תשלום שכר לעובדים וספקים״. יש לציין כי שני העומדים בראש הצדדים — סעידוב ומשה ליאון, נחשבים ליריבים וקיים בניהם סכסוך ארוך שנים.


במקביל, ישנה קבוצת עובדים שבחרה לא להצטרף למאבק בעירייה. מטעם קבוצת עובדים זו נמסר: ״אנו מבקשים להבהיר כי לצערנו הוכרז על סכסוך עבודה שלא בידיעה ושלא באישור כלל העובדים. חלק גדול מעובדי המינהל הקהילתי מתנגד למהלך ולא מעוניין בהכרזה על סכסוך עבודה. הודעת הסתדרות העובדים הלאומית הופץ לעיתונות לפני שרובינו קיבל את ההזדמנות לבדוק בעצמנו את החוזים החדשים שעיריית ירושלים מציעה לנו בגורם החלופי שאינו מינהל קהילתי גוננים ובמידת הצורך לדון בכך בעצמנו ולהגיע להסכמות על המשך העסקה. דרך ההתנהלות של ההסתדרות הלאומית וההכרזה על סכסוך עבודה שלא בידיעה ובאישור שלנו, ולפני שניתנה לנו ההזדמנות לבדוק את ההצעות שניתנות לנו - לא מקובלת על רבים מאיתנו. מטרתנו, להמשיך בשרותים שאנחנו נותנים לתושבי השכונה, תוך שמירה על זכויותינו, ואנחנו פועלים להשיג את המטרות הללו, ללא הכרזות על סיכסוך עבודה ושביתות למיניהן״.

מעיריית ירושלים נמסר: "הודעת העירייה על סיום רשות השימוש בנכסים עירוניים וסיום התקשרות מול עמותת מרכז קהילתי גוננים התבססה על העובדות. בין היתר, אי סדרים כספיים, שיתוק וחוסר תפקוד, חוסר יכולת מוסדות העמותה להתכנס ולקבל החלטות, אי תשלום שכר עובדים וספקים וכן התנהלות בלתי תקינה ובניגוד למטרות העמותה. התהליך מקודם לאחר שהעירייה נפגשה עם העמותה ושמעה בפירוט את הסבריה על אי הסדרים הקיימים בה. העירייה תבטיח את המשך רציפות מתן השירותים לתושבי גוננים, תוך מחויבות להקשבה לצורכי התושבים והמשך רצף תעסוקתי לעובדים, כמו גם שמירת זכויותיהם. בהקשר זה, העירייה הזמינה את כלל העובדים להיקלט בתאגיד עירוני, תוך שמירה מלאה על הותק, הזכויות, הרציפות והבטחון התעסוקתי. סכסוך העבודה מיותר ורק פוגע בתושבים ובעובדים עצמם.
פורסם לראשונה: 02:27, 03.04.24