קבוצה ייחודית של ריקוד ותנועה חופשית, לחיזוק החוסן האישי והקהילתי של נשים מבוגרות החלה לפעול לאחרונה במחלקה לשירותים חברתיים בבית הכרם ובית וגן. הקבוצה הוקמה מתוך הבנת הפוטנציאל הגלום בחוויית התנועה, ליצירת שחרור והעצמה.
1 צפייה בגלריה
נשים בגיל השלישי רוקדות במסגרת תכנית "אמנות נפתחת לרווחה"
נשים בגיל השלישי רוקדות במסגרת תכנית "אמנות נפתחת לרווחה"
נשים בגיל השלישי רוקדות במסגרת תכנית "אמנות נפתחת לרווחה"
(צילום: עיריית ירושלים)

במסגרת תכנית "אמנות נפתחת לרווחה", הפועלת בשיתוף אגף תרבות, גויסה המורה לריקוד, לירון בן יעקוב. לקבוצה נוצר ביקוש רב, ותוך פרק זמן קצר הוקם הרכב הטרוגני של נשים בגילאים שונים וממגזרים שונים: חילוניות, דתיות, חרדיות, עולות חדשות, בגילאי 67-90, המגיעות בקביעות למפגשים שבועיים, בוחרות מוסיקה ורוקדות יחדיו לצליליה.
הפעילות נמשכת כחודשיים והריקוד מונחה סביב נושא, כאשר במהלך כל מפגש נבחר רעיון בו מתמקדת התנועה: רגשות, איבר בגוף, זיכרון, חוויה, דמות וכו', אליו מתחברות הנשים. בחלקו השני של המפגש מתנהל שיח פתוח בהנחייתה של העובדת הסוציאלית, הדס טרופר וייל, במהלכו משתפות הנשים בחוויה שעברו, מספרות מה קיבלו ומה הן לוקחות איתן הביתה. חלקן גם מספרות על הנכדים הנלחמים בימים אלה ועל הדאגה הרבה לשלומם.
פעילות הקבוצה החלה בעקבות הקשר השוטף שמקיימים העובדים הסוציאליים במחלקות לשירותים חברתיים עם אוכלוסיית התושבים הוותיקים באזור, במסגרתו זיהו כי מאז פרוץ הלחימה קיימת עלייה משמעותית בתחושות קשות, חוויית בדידות, חוסר אונים וחשש של אוכלוסיית התושבים הוותיקים לצאת מהבית. רבים מבין התושבים הוותיקים דווחו חששות ודאגה לשלומם של בני משפחתם המגויסים.
הצוותים העירוניים שמו להם למטרה להעצים אוכלוסייה זו ולייצר עבורה מענה חברתי שיעניק משמעות ותקווה ויספק כלים להתמודדות עם המציאות המורכבת.
מתכונתה המיוחדת של הקבוצה אפשרה יצירת קירבה ופתיחות בקרב הנשים החשות במקום עטוף ומוגן. כך, במפגש בו התחלקו לשתי קבוצות, ציינה אחת הנשים שתמיד הייתה מובלת, ולראשונה בחייה היא מתנסה בחוויה מתקנת של הובלה עם כל המשמעויות הנלוות לכך.

עוד בחדשות:

הנשים מעידות שהתוכנית הכניסה תוכן חדש לחייהן, הן ממתינות בציפייה למפגשים, נמצאות בקשר אחת עם השנייה ונפגשות גם מעבר לשעות הפעילות. חלקן מציינות שחשות הרבה יותר בנוח, מלאות באנרגיה, חיוניות ופעילות יותר, ויש ביניהן שגם בבית משמיעות מוסיקה ורוקדות באופן יזום. לאור הביקוש הרב ושביעות הרצון הגבוהה בקרב המשתתפות, נערכים בעירייה לפתיחת קבוצות נוספות.
מעיריית ירושלים נמסר: "בימים אלה משקיעים הצוותים המקצועיים בפיתוח מענה המותאם לצרכי השעה. העשייה נועדה לייצר פעילויות חברתיות שיעניקו משמעות בחייהם של תושבים וותיקים ויצמצמו מצבי בדידות. העירייה תמשיך להציע מגוון רחב של פעילויות חברתיות מתוך הבנה שליציאה מהבית ולמפגשים החברתיים משקל חשוב בשמירה על איכות חייהם ובריאותם הפיזית של התושבים הוותיקים בעיר".