הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה את בנייתו של מתחם ספורט חדש מתחת למבנה פיס ארנה ירושלים, השוכן בשכונת מלחה, צמוד לאצטדיון טדי. המהלך מגיע 13 שנים לאחר שנחנכה הארנה, בהן התלבטו בעיריית ירושלים מה לעשות עם החלל הענק שנמצא ממש מתחת להיכל. מדובר בחלל שלא היה מתוכנן בתוכניות המקוריות, אך אילוצי הקרקע בעת הבנייה חייבו בנייה שלו.
3 צפייה בגלריה
חדר כושר
חדר כושר
עולם שלם מתחת לארנה
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

על פי התוכנית המוצעת, יוקם בחלל התת־קרקעי, השוכן בעומק של כעשרה מטרים מתחת לאדמה, אולם רב־תכליתי לכדורסל ובו 800 מקומות ישיבה לצופים. כמו כן על שטח של 2,400 מ"ר נוספים יוקם מתקן מסלולי באולינג, ואילו מסביב למגרש הכדורסל יוקם מסלול ריצה. לצד מתקני הספורט האמורים יוקמו מלתחות, משרדים, מחסנים לציוד ספורט לוגיסטי, חדרי כושר, מעליות ובית קפה - הכל מתחת לאולם המרכזי הקיים של הארנה.
3 צפייה בגלריה
סיור בחלל העצום מתחת לארנה
סיור בחלל העצום מתחת לארנה
סיור בחלל העצום מתחת לארנה
(צילום: פרטי)
עלות הפרויקט נאמדת ביותר מ־50 מיליון שקל. לצד פנייה למימון ממפעל הפיס נשקלת האפשרות להליך של קריאת האולם החדש על שם אישיות כלשהי, בהתאם לתרומה משמעותית בסדר גודל של עשרות מיליוני שקלים לצורך הקמת האולם החדש. אחת האופציות האפשריות היא לקרוא את האולם על שמו של המיליארדר שלדון אדלסון ז"ל, שבנו מתן הוא כידוע הבעלים של קבוצת הכדורסל של הפועל ש'הבית' שלה הוא הארנה.
3 צפייה בגלריה
מתחת לכל זה, מתחם ענק של ספורט
מתחת לכל זה, מתחם ענק של ספורט
מתחת לכל זה, מתחם ענק של ספורט
(צילום: אורן אהרוני)

נזכיר כי ה'בור' נוצר ללא תכנון מוקדם אלא כברירת מחדל, אחרי שבמהלך העבודות להקמת הארנה התברר כי האדמה במקום תחוחה ויש להעמיק עוד כדי להגיע לשכבת קרקע יציבה יותר ורק עליה לבנות. מצב זה הוביל ליצירת חלל ענק בשטח של כשישה דונם ויצר גם 'בור' תקציבי בסך 15 מיליון שקל.
במשך מספר שנים לא מעטות התלבטו בעירייה כיצד לנצל את החלל שנוצר. ראש העירייה הקודם, ניר ברקת, ביקש להקים במקום אולם החלקה על הקרח. אבל בסופו של דבר קידמו בעירייה תוכנית מורכבת ומושכלת יותר שנועדה לתת מענה לצורכי האמת של הספורט בעיר.


"ירושלים משוועת לעוד מגרשי כדורסל תקניים", אמר סגן ראש העירייה ומחזיק תיק הספורט, אלישע פלג, שמלווה את הפרויקט מ־2011, "גם לקבוצות כדורסל הנשים המשחקות בליגת העל וגם לאימונים לקבוצת הפועל, כדי שלא יצטרכו עוד להאיר ולחמם את כל הארנה רק כדי להתאמן. מדובר באולם רב־תכליתי, שיכול לשמש גם לכדור יד וכדורעף וכאולם לאתלטיקה קלה".