הסכסוך בין מינהל גוננים לעירייה עולה מדרגה. בימים האחרונים הגיש המינהל עתירה לבית המשפט נגד הרשות המקומית, לאחר שזו אסרה על העמותה המפעילה את השירותים לקהילה, להשתמש בנכסים העירוניים.
4 צפייה בגלריה
הקטמונים וכיכר ספרא
הקטמונים וכיכר ספרא
הקטמונים וכיכר ספרא
(צילום: שלומי כהן, mynet)
4 צפייה בגלריה
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
יוסי סעידוב ומשה ליאון
(צילום: ברחובות שלנו ואלכס קולומויסקי)

יוסי סעידוב (47) שכיהן כראש המינהל הקהילתי בקטמונים בשנים 2012-2014 נבחר לפני כשנה הוא ליו"ר המינהל קהילתי המשרת את גוננים, קטמונים ורסקו. אלא שבעירייה סירבו לקבל את הכרעת הציבור והיועץ המשפטי של כיכר ספרא ניסה לפסול את המינוי, אך כשל. בהמשך, החברה למתנ"סים פנתה לבית המשפט בדרישה לקחת מסעידוב ואנשי הקואליציה שלו את השליטה על חשבון הבנק של העמותה, אך הבקשה נדחתה.
בסוף פברואר נערכו הבחירות לראשות העירייה, וכ-12 שעות בלבד לאחר שהובטחה זכייתו של ליאון, העירייה בראשותו הודיעה על סיום ההתקשרות עם עמותת מרכז קהילתי גוננים. התירוץ הרשמי של כיכר ספרא היה: "התנהלות לא תקינה", לכאורה, של העמותה.
4 צפייה בגלריה
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
(צילום: שלומי כהן)

לפני חודש עיריית ירושלים עשתה צעד נוסף והודיעה כי מ-30 באפריל היא לא תרשה לעמותה להשתמש בנכסים עירוניים. סעידוב חיכה עד לרגע האחרון, בתקווה שהרשות המקומית תשנה את רוע הגזירה, אבל ביום שלישי כבר אי אפשר היה לחכות יותר והעתירה הוגשה לבית המשפט המחוזי.
במסמך שהוגש השבוע לבית המשפט נכתב בין היתר על התנהלות הרשות המקומית: "מדובר החלטה פוליטית מובהקת שהתקבלה שלא כדין לסיים את ההתקשרות עם מינהל קהילתי גוננים ולהפסיק באופן מיידי את הקצאת המבנים למינהל הקהילתי".
בעתירה גם נטען כי נחשפו לכאורה אי סדרים כספיים. "בדיקה מול מנהל העמותה ויו"ר ועדת הכספים לשעבר חבר הנהלה, משה לאו, העלתה כי השניים אישרו על דעת עצמם העסקה של אישתו של בכיר בעמותה תוך הסתרת מידע מחברי ההנהלה בנוסף אישר מנהל המינהל כי בוצעו 14 העברות כספיות לבני משפחה ללא יידוע הנהלת העמותה".
4 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

מחברי העתירה גם לא ניסו להסתיר כי יש עימות ארוך בין ראש העירייה משה ליאון, לבין סעידוב. בין השאר הוזכר כי לפני מספר שנים ליאון פירק את המינהל הקהילתי והפסיק את התקציב. "בקרב התושבים התעוררה תחושת מרמור קשה ואלו התארגנו סביב היו"ר הנוכחי למאבק נגד העירייה והזנחת המינהל הקהילתי". עוד נכתב כי במסגרת המאבק הגיש ליאון תלונה במשטרה בגינה נחקר סעידוב באזהרה, אלא שהתיק נסגר מחוסר אשמה. בהמשך ליאון הפסיד בתביעת דיבה נגד סעידוב, ובמהלך תקופת הבחירות למינהלים הקהילתיים ועדת הבחירות כשלה בניסיון לפסול את סעידוב מלהתמודד בתואנות אודות "אורח חייו".
עוד נכתב בעתירה: "בית המשפט מתבקש להורות על ניתוק החברה למתנסים מהשכונה, מוסדותיה תושביה ושטחיה והפכת המינהל הקהילתי השייך לסוכנות היהודית בנהגות בשכונות במצב סוציו אקונומי דומה ברחבי המדינה. ולהורות על הקצאת כספים קבועה למינהל הקהילתי על פי ממוצע השקעה בתושב בדומה לשאר המנהלים הקהילתיים הפועלים בשכונות בעלי הרכב סוציו אקונומי דומה".

"אי סדרים"

מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים פועלת על פי דין והראייה לכך היא כי בית המשפט דחה את הבקשה לצו ביניים ונתן אור ירוק להשלמת תהליך קליטת העובדים ופעילות המינהל בתאגידים עירוניים חלופיים, תוך קביעה כי העירייה פעלה באחריות הנדרשת. בכך, כלל תהליך העברת המינהל הקהילתי והחזרתו לפעילות תקינה ממשיכה, וזאת לטובת תושבי השכונה.
"החלטת עיריית ירושלים על סיום ההתקשרות עם עמותת מרכז קהילתי גוננים ואיסור השימוש שלה בנכסים עירוניים, התקבלה לאחר בחינה מעמיקה של טענות לאי-סדרים בעמותה, סכסוכים פנימיים קשים ומתמשכים, טענות חמורות לאי-מנהל תקין של העמותה, אי-תשלום שכר לעובדים וספקים ופגיעה ביכולת העמותה לספק שירותים לתושבים.
"העירייה תבטיח את המשך מתן השירותים לתושבי גוננים, תוך מחוייבות להקשבה לצורכיהם ולשמירת זכויות העובדים. העירייה תגדיל את ההשקעה והמשאבים בשכונה ולספק את כל השירותים העירוניים והשכונתיים".


משה לאו, חבר הנהלה במינהל הקהילתי, נציג שכונת קטמון ח-ט מסר בתגובה: ״העתירה שהוגשה אינה מייצגת את עמדת הנהלת המינהל הקהילתי והוגשה בחוסר סמכות ללא החלטת הנהלה תקינה. הטענות בתביעה העוסקות באי סדרים כספיים הן לא יותר ממחזור של טענות שקריות ומסולפות שהועלו והופרכו כבר לפני חודשים רבים. אמשיך לפעול בנאמנות למען תושבי השכונה מכל המגזרים כפי שעשיתי עד היום, יחד עם רוב חברי הנהלת המינהל הקהילתי, העירייה והחברה למתנ"סים ועם גיבוי ציבורי רחב״.