שכונת הקטמונים משנה את פניה והתושבים חרדים לעתידה של השכונה. שורה גדולה של מיזמי נדל״ן הכוללת בניה של גורדי שחקים תשנה את קו הרקיע של השכונה ואת פניה. בשבוע שעבר הפגינו תושבי השכונה ויצאו למאבק.
5 צפייה בגלריה
כך ייראה פרויקט בר יוחאי של אפריקה ישראל
כך ייראה פרויקט בר יוחאי של אפריקה ישראל
כך ייראה פרויקט בר יוחאי של אפריקה ישראל
( הדמיה: ישר אדריכלים)
"לאחרונה, העירייה מקדמת שורה ארוכה של פרויקטי בנייה של גורדי שחקים בני 20-40 קומות בכל רחבי השכונה שלנו", כותבים התושבים בקבוצות הפנימיות. "הפרויקטים המוצעים חורגים בצורה בוטה מתכנית האב להתחדשות עירונית השכונתית, ולרצונות המפורשים של רוב תושבי השכונה. אם הפרויקטים הללו יתקדמו, הם ישנו לחלוטין את אופי השכונה שלנו ויהפכו אותה לאתר בנייה מתמשך לעשור הקרוב. זיהום הרעש, האבק והרחובות החסומים יהפכו את השכונה כולה לבלתי ראויה למגורים עבור התושבים, אשר ייאלצו לסבול או לברוח מהשכונה ומהעיר".
5 צפייה בגלריה
הפגנת תושבי הקטמונים
הפגנת תושבי הקטמונים
הפגנת תושבי הקטמונים
(צילום: פרטי)
מהפכת המגדלים של הקטמונים כוללת את הפרויקטים הבאים:
  • בר יוחאי: 5 מגדלים בני 32-36 קומות. 998 דירות במקום 376 כיום
  • סן מרטין: 2 מגדלים בני 18 ו 19 קומות. 104 דירות במקום 34 כיום
  • יצחק שדה: 2 מגדלים בני 25 ו 33 קומות. 285 דירות במקום 72 כיום
  • רבי צדוק: 2 מגדלים בני 23 ו 25 קומות
  • בר יוחאי: שני מגדלים בני 21 ו0-31 קומות. 192 דירות במקום 72
  • השומר: מגדל בן 19 קומות. 110 דירות במקום 30 דירות קיימות
5 צפייה בגלריה
המתחם החדש שייבנה ברחוב סן מרטין
המתחם החדש שייבנה ברחוב סן מרטין
המתחם החדש שייבנה ברחוב סן מרטין
(הדמיה: יגאל לוי אדריכלים)
לדברי התושבים, גורדי השחקים הענקיים אינם פרופורציונליים לשכונה, ועשויים להטיל עומס מופרז על התשתיות החלשות: הם עלולים לחסום אור ואוויר, לייצר צפיפות ולהרוס את צביון השכונה וחיי הקהילה שבה. עוד הם אומרים, שהבניינים המוצעים הם מפגע ויזואלי ויהיו יקרים מאוד לתחזוקה וצפויים להפוך לסלאמס שאי אפשר יהיה לשקם.
5 צפייה בגלריה
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
שכונת הקטמונים. רחוב בר יוחאי.
הקטמונים
(צילום: שלומי כהן)
"אנחנו בעד התחדשות, אבל זו לא התחדשות עירונית. זו התאבדות עירונית. חובה לעצור את הבנייה הלא אחראית הזאת שמקודמת בקצב סואן ללא תכנון כולל, ללא בסיס נתונים ובלי מחשבה על איכות החיים של תושבי השכונה. הצעת ההחלטה אינה מבקשת לעצור את הבניה בשכונה - אלא לבנות רק פרויקטים התואמים את תכנית האב הקיימת להתחדשות עירונית ובמקביל לקדם תכנית התחדשות עירונית מעודכנת שתקבע הוראות בניה ברורות ושקופות לכל המגרשים״, אומרים התושבים.
5 צפייה בגלריה
פינוי בינוי בשכונת קטמון
פינוי בינוי בשכונת קטמון
מגדלים עתידיים בקטמון
(הדמייה: קדמת גונן, קדמת היובל וקרסו נדלן)
״החלטה זו חיונית להגנה על הצרכים והאינטרסים של תושבים המכנים את השכונה הזו ביתם. הריצה המופרזת והחפוזה לאשר מגה-פרויקטים, מעל לראשם של תושבי השכונה, מובטחת להיות בכייה לדורות. ההצעה היא צעד דחוף לעצור את הסחף. זאת, כדי לאפשר את הזמן לתכנן תהליכי התחדשות עירונית במחשבה תחילה, תוך הידברות והתחשבות בתושבים".
ד"ר לורה ורטון, חברת מועצת העיר אמרה כי "אני מתנגדת לבנייה בהיקפים גדולים בשכונות כמו הקטמונים, קריית יובל ושכונות נוספות שאינן מסוגלות לשאת את העומס של תוספת משמעותית של תושבים. העירייה מקדמת בנייה מסיבית, בצפיפות מוגזמת, דבר שיוביל לתנאים בלתי נסבלים לתושבים. לכן התנגדתי לכך בישיבות של הוועדה המקומית והמחוזית. אך חשוב להבין כי המהלך של 'התעוררות', העלאת הנושא במועצת העיר, הוא מהלך פופוליסטי שעלול לפגוע קשות בתושבים. להעלות את הנושא בישיבת מועצת העיר, שאין לה סמכות לדון בו, וכשברור שיהיה רוב מוחץ בעד הבנייה, זו טעות. במקום להשאיר את הנושא מעורפל, תהיה תמיכה רחבה דווקא לתומכים בבנייה, ולכן התושבים ייפגעו. בכל שנותיי באופוזיציה, נמנעתי מצעדים כאלה, למרות שהם נראים טוב לרגע, כי הם פוגעים בהמשך המאבק. על כן, אני קוראת להוריד מסדר היום את ההצעה, שעלולה לגרום נזק במקרה של ערעור או הליך משפטי עתידי״.
עוד בחדשות:
בסיעת התעוררות הגיבו ואמרו: ״מאבקים חברתיים לא נעשים בשקט ולא משיגים את יעדם במחשכים. הטענה של חברת המועצה ורטון הזויה ותמוהה. התעוררות בירושלים תעלה היום הצעה לסדר חשובה, כחלק ממאבק נרחב, בכל האמצעים, יחד עם תושבי הקטמונים, למען עתיד השכונה והעיר. הגב' ורטון, שבניגוד לטענתה אינה חברה בוועדת התכנון המקומית או המחוזית, היתה שמחה אם היינו מושכים את ההצעה, שתיאלץ אותה לתמודד עם הדילמה, האם היא נאמנה לערכיה ולתושבים או ממשיכה להצמד לכסא חסר המשמעות שלה כעלה תאנה בקואליציית ליאון. מה גם שבמשך השנים שבהן ישבה ורטון באופוזיציה והנהיגה מאבק ״מעורפל״ לא הביאו שום תוצאה ולכן הגענו למצב שבו אנחנו נמצאים היום. נמשיך להלחם עבור תושבי ירושלים, בכלי שעומד לרשותנו, ובכל מקום".
מהעירייה נמסר בתגובה: "במסגרת המדיניות העירונית, מקדמת עיריית ירושלים תוכניות התחדשות עירונית בעיר בכלל ובשכונות המוזכרות בפרט, זאת על פי תוכניות אב מוסדרות ומאושרות. התוכניות מציעות החדשות עירונית במאפיינים מגוונים, תוך התחשבות במאפייני המתחם ומענה לכלל הצרכים השונים הנובעים מכך – תשתיות, תחבורה, מבני ציבור ועוד. הראייה כללית, ברמת השכונה וגם ברמת המתחם. כך, מציעה תוכנית האב עבור שכונת הקטמונים בינוי לגובה ותוכנית האב עבור גוננים מציעה קידום תוכניות התחדשות עירונית במתחמים שונים. במקרים מסוימים גם לגובה, תוך הפרשת שטחי ציבור בהתאם.
"לשם ריכוז הצרכים השונים, מונה פרויקטור שכונתי וצוות יועצים, אשר דואגים לעיבוי השלד הציבורי ומתן המענה הרלוונטי לצרכים השונים. כך, מפותחים בשכונה תשתיות תחבורה מתקדמות, בינהן הרכבת הקלה, אשר יהוו אלטרנטיבה משמעותית לשימוש ברכב פרטי, לצד פיתוח שטחים פתוחים, כדוגמת פארק אלמליח, ומתחמי חינוך לטובת התושבים.
"ההשוואה לשכונות הסמוכות אינה רלוונטית, זאת מכיוון שמדובר בשכונות בעלות תוכניות אב שונות, אשר ברוב שטחן הן בתוך העיר ההיסטורית ואינן מאפשרות בניה לגובה. העירייה מזמינה את תושבי השכונות לפנות לגורמי התכנון הרלוונטיים, לרבות המינהלת להתחדשות עירונית ולקבל את כלל המידע אודות הפתרונות השונים אותם מציעה העירייה, במטרה לקדם תהליך התחדשות עירונית בו ירגישו התושבים שותפים מלאים לתכנון סביבת המגורים".