זו עובדה בלתי ניתנת לערעור: מסיכום נתוני האכיפה של 2024 מתברר כי פקחים של עיריית ירושלים חילקו הכי הרבה דוחות לנהגים במרכז העיר. לאורך השנה ניתנו לא פחות מ-63,016 קנסות, כלומר ממוצע של 200 בכל יום חול. איך אפשר לשפר את הסיכויים שלכם בנושא?
יצוין, כי בבדיקה שערכנו בשנה שעברה, התברר שב-2023 הפקחים חילקו הכי הרבה דוחות באזור התעשייה של תלפיות, שמגיע הפעם רק למקום השביעי עם 24,868 דוחות. שכונת רוממה הגיעה למקום השני עם 36,080 דוחות, באותו מקום שהיא היתה שנה קודם.
במקום השלישי ב-2024 היה האזור שסביב שוק מחנה יהודה בו חולקו 33,875 קנסות. לשם השוואה, ב-2023 היתה שכונת בית הכרם במקום השלישי ואילו כעת היא ירדה למקום העשירי עם 20,986 דוחות.
שכונות ואזורים נוספים שבהם חולקו ב-2024 יותר מ-20 אלפים דוחות הם בסדר יורד – טלביה, בית חנינא, אזור התעשייה תלפיות, רחביה, מקור ברוך, ובית הכרם. לפניכם הרשימה המלאה:
מחסור בחניה בשכונות ותיקות
ראוי לציין, כי בשכונות העיר הוותיקות יש מחסור חריף במקומות חניה. לכן בכיכר ספרא טוענים שהם בוחרים להמשיך במדיניות ולפיה באזורים אלה תתבצע אכיפה בשעות הערב והלילה רק נגד רכבים שהוחנו באופן הגורם הפרעה לתנועה ולהולכי הרגל, או במקרה של "חניות מסכנות חיים", כלשון העירייה.
כידוע, היו בעבר מקרים שבהם נהגים טענו שהרכב חנה על המדרכה באופן שלא מפריע לציבור, אבל הפקחים נתנו קנסות. לכן בחודשים האחרונים החלו להציב עמודונים במרכז העיר ובשכונות הסובבות, בצורה שמונעת חסימת מדרכות ומעברים ציבוריים. ל"מיינט ירושלים" נודע כי הכוונה היא להרחיב את הפרוייקט לשכונות נוספות בכל רחבי העיר.
בעירייה גם מאמינים כאשר תורחב תשתית הרכבת הקלה ויוקמו יותר שבילי אופניים, יהיו תושבים שיסכימו לוותר על הרכב ועל הצורך לבזבז מדי יום זמן רב במציאת חניה ליד הבית. במקביל, העירייה מקדמת תוכניות להכשרת מגרשים פנויים והשמשתם כחניונים, על מנת לתת מענה למצוקת החנייה הקיימת בעיר.
איפה יש סיכון נמוך לדוח
ברור שכל נהג שלא מוצא חניה, תוהה לפעמים האם כדאי לו לקחת סיכון, בתקווה שזה אזור שבו פקחים ממעטים להגיע אליו. אחרים תוהים האם כדאי להפעיל אפליקציה ולשלם על חניה, אם עוזבים את הרכב רק לכמה דקות והסיכוי לקבל דוח הוא קטן.
ובכן, למרות שאנחנו לא ממליצים לחנות במקום אסור או להתחמק מתשלום, הנה האזורים שבהם פקחי העירייה נתנו פחות מ-100 דוחות במשך כל השנה כולה. להלן הרשימה: הרובע הנוצרי (99 דוחות), הולילנד (88), גבעת משואה (70), קרית הממשלה-קריית בגין (57), גבעת המטוס (34), הר הרצל (24), רמת מוצא (19), א-רם (18). את הטבלה סוגר הכפר השבדי שבו ניתנו 3 דוחות בלבד והר המנוחות שם שני נהגים בלבד נקנסו לאורך השנה.
בחישוב כולל לאורך כל 2024 חולקו בעיר 859,183 דוחות, כולל בגין נסיעה בנת"צים, מדובר בזינוק של 10.8% לעומת 2023, אז חולקו 775,378 דוחות שהניבו לעירייה יותר מ-160 מיליון שקל".
על הגידול הנמשך בכמות הדוחות שחולקו לנהגים אמרו בעירייה: "מרבית הגידול בשנים האחרונות נובע מהתחלת האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית ובאחריות עיריית ירושלים נתיבי תחבורה ציבורית באורך כולל של 21 ק״מ ולאורכם 61 מצלמות אכיפה. בכל מקרה של הפרעה למעבר הולכי רגל ו/או התנועה, ניתן להודיע למוקד העירוני 106.
"כחלק ממדיניות השקיפות העירונית, מידע על מיקומם של המצלמות ונתיבי התחבורה הציבורית, לצד הודעות על מיזמים תחבורתיים שונים והסדרי תנועה חדשים, מופיעים באתר העירייה. המידע מתעדכן בשפות השונות על בסיס קבוע בהתאם לשינויים בשטח".
קראו גם:
העירייה: "לייצר את האיזונים"
מהעירייה נמסר בתגובה: "עיריית ירושלים מבצעת אכיפה נרחבת של חניה לא חוקית בכל רחבי העיר ובכלל שכונות העיר בהתאם לחוק, למעט במקרים בהם יש היתר משפטי דוגמת רכב עם תו נכה.
"אכיפת החניה מבוצעת לרווחת כלל התושבים בעיר ובמסגרת המדיניות ישנה התייחסות לכל שכונה והיבטי החניה הנכונים לה, תוך ביצוע התאמות אכיפה בשכונות, גם בהתייחס לשכונות בהן פתרונות החנייה מורכבים ומאתגרים.
"הסדרי חניה בשכונות מתבצעים תוך קיום תהליכי שיתוף ציבור באמצעות המנהלים הקהילתיים. מטרת הסדרי החניה היא לייצר את האיזונים בין השימושים השונים והרבים בחניה במרחב הציבורי. ואולם, בכל מקרה מבוצעת אכיפה כלפי רכבים אשר חונים על המדרכה עם חסימה מלאה של מעבר הולכי הרגל".