הקופה הקטנה של כיכר ספרא: אחרי תלונות רבות נגד האכיפה בנתיבי התחבורה הציבורית, בשנתיים האחרונות חלה ירידה של כ-16% במספר הקנסות.
2 צפייה בגלריה
נת"צ בירושלים
נת"צ בירושלים
נת"צ בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')

כפי שפרסמנו, במסגרת המיזם שנולד ב-2020 ונועד לעודד שימוש בתחבורה ציבורית, חולקו 3,244 דוחות למי שתועדו נוסעים בנת"צים. מאחר וכל קנס היה בגובה שקל 500 שקל, נכנסו לקופת העירייה כ־1.6 מיליון שקל.
בכיכר ספרא התלהבו וב־2021 כבר חולקו 123,861 דוחות, בסכום כולל של כמעט 62 מיליון שקל. בשנת 2022 כבר נשלחו 208,180 קנסות לנהגים ולקופת העירייה זרמו 104 מיליון שקל(!).

2 צפייה בגלריה
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
(צילום: יואב דודקביץ')

אלא שבמקביל לקנסות הרבים שחולקו, החלו להגיע ל"מיינט ירושלים" תלונות רבות של נהגים שטענו כי חלק מהדוחות אינם מוצדקים. כך למשל ב־2021 הכשירה העירייה נת"צ שאיפשר לתושבי בניין ברחוב גבעת שאול 27 לעבור בו באופן בלעדי. זה פגע בשאר התושבים באזור, אשר נאלצו לנסוע שני ק"מ ולהאריך את דרכם על מנת להגיע לבתיהם. בדיקת המקרה חשפה נתון שערורייתי ולפיו אחד הדיירים בבניין שזכה לנסוע בנת"צ, הוא לא אחר מאשר יו"ר הנהלת המינהל הקהילתי 'מיתרים'. בעקבות פרסום המקרה הנת"צ בוטל, אבל התלונות לא הפסיקו לזרום.
נהגים רבים טענו כי הם נקנסו בנת"צים שלא סומנו כראוי. בחלק קטן מהמקרים, מי שהתעקשו לעמוד לדין לאחר שקיבלו דוחות, הצליחו לבטל אותם. כך קרה לבעל רכב שנקנס 4 פעמים לאחר שרעייתו נסעה מרחוב אגריפס לכיוון שוק מחנה יהודה וטענה שהשילוט במקום לא היה ברור.
בנוסף, היתה גם תלונה ולפיה בכניסה לעיר יש נת"צ שמתחיל בפתאומיות לאחר עיקול, ולנהגים לא נותר אלא לחתוך נתיב בחדות או להסתכן בקנס.
כך או אחרת, בשנתיים האחרונות חלה ירידה קלה בהיקף הדוחות שנשלחו לנהגים, וב-2023 נקנסו 174,525 נהגים. בשנת 2024, 61 מצלמות אשר פרוסות לאורך 21 ק"מ של נתיבים לאוטובוסים הפיקו 160,564 דוחות, בסכום כולל של יותר מ-80 מיליון שקל.

קראו גם:

בעירייה מרוצים


מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: "מדובר בהבעת אמון של הציבור ובבשורה משמעותית, המעידה על העתיד לבוא בדרך להפיכת מערך התחבורה הציבורית בעיר ירושלים לחדשני, נגיש ויעיל יותר, בדומה למפותחות שבערי העולם. ירושלים תהווה גם דוגמא לאופן שבו ניתן להביא לצמצום זיהום האוויר הנפלט משימוש מוגבר ברכבים פרטיים ולהפחתת עומסי התנועה והפקקים".
על השאלה איך הם מסבירים את הירידה במספר הדוחות נמסר מכיכר ספרא: "הירידה העקבית במספר הדוחות שניתנו כתוצאה מתיעוד במצלמות האוטומטיות נובעת בעיקר מאכיפה אפקטיבית שמוכיחה את עצמה. אנו שבעי רצון מהעובדה שבקרב הציבור הולכת ועולה המודעות לנושא".

היקף הנסיעות באוטובוסים בי-ם


2022
513,000
2023
608,000
2024
700,000

*מקור: צוות תוכנית אב לתחבורה