חודש מאי בשנה שעברה. ילד בן 13 וחצי שנוסע באוטובוס סמוך להר הרצל מתקשה לבצע תיקוף של הנסיעה. מהר מאוד, מתנפלים עליו שלושה פקחים, מורידים אותו מהאוטובוס ומזמינים משטרה. ״כשבעלי הגיע להר הרצל הוא ראה לחרדתו את בננו, נער בן 13, עומד בפינה מוקף בשלושה פקחים ושתי שוטרות ־ חבורת מבוגרים שמאיימת עליו שאסור לו להמשיך ללכת״, סיפרה האם. ״היה דין ודברים מאוד לא נעים. סיטואציה מאוד לא פרופורציונאלית לאירוע. סך הכל לא עבר הרב קו״.
4 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד בירושלים
אוטובוס אגד בירושלים
אוטובוס אגד בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ')
הסיפור הזה, הוא אחד מבין מאות עדויות ותלונות שמגיעות בשנה האחרונה מנוסעים בתחבורה הציבורית בירושלים, המספרים על יחס קיצוני, משפיל ומזלזל של הפקחים. עכשיו מסתבר שהמצב חמור ממה שחשבנו והוא הגיע עד לכנסת ישראל. תלונות חמורות נגד מערך האכיפה של חברת 'אגד', בכל הארץ בכלל, ובירושלים בפרט, הוצגו לוועדה לפניות הציבור של הכנסת במהלך הדיון שהתקיים לפני מספר ימים. את הדיון בנושא יזם יו"ר הוועדה, ח"כ יצחק פינדרוס ('יהדות התורה'), שמכיר את הנושא מקרוב כמי שכיהן בעבר כסגן ראש עיריית ירושלים.
4 צפייה בגלריה
הפקחית חוסמת את היציאה מהאוטובוס
הפקחית חוסמת את היציאה מהאוטובוס
פקחית חוסמת נוסעת
(צילום: mynet)

"כמות הפניות שהגיעו לידי הוועדה היא עצומה", אמר פינדרוס. "עליתי על מגוון רחב של אוטובוסים ברחבי ירושלים כדי להבין לעומק את חוויית הפקחים בתחבורה הציבורית. מהפניות שאנחנו נתקלים בהן עולה השאלה אם יש שיקול דעת לפקחים שלא לתת דוחות במקרים שיש תקלה אנושית או תקלה טכנית שמניחה את הדעת. אני מכיר אישית מקרים של אנשים שקיבלו דוח רק מכיוון שהם משתייכים לחברה החרדית".
4 צפייה בגלריה
אוטובוס אגד
אוטובוס אגד
70% מהתלונות על אגד
(צילום: mynet)
יוכבד איכינטל, העוזרת של ח"כ פינדרוס, סיפרה על הניסיון האישי שלה כנוסעת ותיקה בתחבורה הציבורית בבירה: "בחנוכה נסעתי עם אחיינים שלי, שאינם מהעיר, אבל הם שמעו את הסיפורים על הפקחים. כשעלה פקח הם צעקו: 'יוכבד, אנחנו מפחדים'. זה תמיד נגמר בצעקות. אני לא יודעת למה. אם בן אדם צריך לקבל דוח שיקבל דוח, אבל למה זה צריך להיות בטקס רב רושם עם עוד פקחים וצעקות. אני מקבלת מלא סיפורים. 90% מהערעורים של 'אגד' לא מתקבלים. על 'כפיר' עוד לא שמעתי שערעורים התקבלו".

איריס דור-און, מארגון '15 דקות', חשפה: "70% מהתלונות על הפקחים שאנחנו מקבלים שייכות לחברת 'אגד'. יש תלונות על בריונות ועל קללות של פקחי 'אגד' כלפי הנוסעים". לדבריה, המלחמה רק החמירה את המצב: "אנחנו מכירים את שיבושי ה־GPS בקווי הצפון, אך אין הנחיה ברורה של משרד התחבורה כיצד צריך לפעול במקרה הזה".
ניר לנדאו, סמנכ"ל מינהל בחברת 'אגד', טען כי "מעל ל־20% מהנוסעים לא מתקפים את כרטיס הרב-קו שלהם בנסיעות בתחבורה הציבורית. חברת 'אגד' פוגשת בבקרה בכל חודש 800 אלף נוסעים, ומנגד מתקבלות 200 תלונות בלבד נגד הפקחים שלנו. מדובר באחוז זניח של תלונות ביחס לבקרה העצומה שאנחנו מקיימים".

4 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
המשטרה נאלצת להתערב
(צילום המחשה: shutterstock)

על הטענה כי הפקחים מתוגמלים לפי כמות הדוחות אמר לנדאו: "יש מדרגות תגמול על כמות הדוחות שפקחים מחלקים. לפקח יש משכורת בסיס ובנוסף גם עמידה ביעדים של עלייה לאוטובוסים וגם בחלוקת דוחות".
עדן יחזקאלי, פקחית 'אגד' בירושלים, סיפרה בדמעות: “אנחנו רוצים לעשות את העבודה שלנו בכבוד. מסתכלים עלינו כאילו אנחנו השטן. לפני שלושה שבועות ניגשתי לנוסע כדי לבדוק את הרב-קו שלו והותקפתי מילולית ופיזית, ומאז אני לא אותו אדם".
עידן מועלם, מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה: "יש לנו בעיה בתחבורה הציבורית ואנחנו מודעים לה. אנחנו מקבלים הרבה פניות של אלימות בתחבורה הציבורית בין פקחים לנוסעים ולהפך. גיבשנו במשרד התחבורה נוהל חדש לפקחים בהתאם לתלונות הציבור שהתקבלו. מספר הפקחים בכל אוטובוס יהיה כמספר הדלתות. אנחנו בקשר עם כל חברות התחבורה הציבורית כדי לראות אילו פעולות הן נוקטות כדי להקטין את האלימות בתחבורה הציבורית. הנוהל החדש שיתפרסם בקרוב יקטין ב־90% את מקרי האלימות בתחבורה הציבורית".
פורסם לראשונה: 08:42, 04.02.24