ירושלים נחשבת לאחת הערים המובילות בשימוש בתחבורה הציבורית. למרות זאת, בשבועות האחרונים מתלוננים עוד ועוד נוסעים על התנהלות כוחנית ומאיימת מצד פקחים שנועדו לוודא שכרטיסי הנסיעה תוקפו.

9 צפייה בגלריה
התעמרות בנוסעים
התעמרות בנוסעים
התעמרות בנוסעים
(צילום: אדווה חולי, יואב דודקביץ)

״הקורבנות״ הם כולם — מבוגרים, צעירים ואפילו ילדים שעדיין אין להם תעודות זהות. גם תיירים שאינם דוברים את השפה, מוצאים עצמם מושפלים נוכח ההתנהגות הכוחנית של הפקחים. הנה כמה סיפורים מהימים האחרונים שהגיעו ל-mynet.

שלושה שוטרים מול ילד אחד

"הבן שלי, בן 13 וחצי, נוסע קבוע לבית הספר באוטובוסים וברכבות מהבית שלנו בעיר גנים", מספרת שולמית, תושבת ירושלים. "ביום ראשון הוא עלה לאוטובוס עם רב קו אנונימי ולדבריו תיקף את הכרטיס. במהלך הנסיעה לבית הספר עלו על האוטובוס שלושה פקחים, בדקו את הרב קו ומצאו שאין שם תשלום. מפה הכל קרה בצורה מאוד כוחנית, הם צעקו והשפילו אותו מול כל הנוסעים ודרשו ממנו תעודת זהות, אבל לילד אין כזו. הבן שלי שלח לי הודעה וביקש ממני את מספר תעודת הזהות שלו, ולא ראיתי אותה. כל הזמן הזה הם חיכו איתו עד שאחד ההורים יענה. הנוסעים ניסו להתערב לטובתו, אבל הפקחים צעקו גם עליהם והורידו את הילד בתחנת הר הרצל. כשהוא התקשר אלי משם, התעצבנתי וביקשתי לדבר עם הפקח, ולמסור לו את מספר תעודת הזהות באופן אישי. הפקח לא הסכים לדבר איתי״, היא מספרת.

9 צפייה בגלריה
מאבטחים ברכבת הקלה
מאבטחים ברכבת הקלה
מאבטחים ברכבת הקלה. נאלצים להתערב
(צילום: יואב דודקביץ)

״שאלתי מה השם שלו, גם את זה הוא לא היה מוכן לומר. בינתיים הפקחים החליטו להזמין לילד משטרה בשל 'סרובו להזדהות'. כשבעלי הגיע להר הרצל הוא ראה לחרדתו את בננו, נער בן 13, עומד בפינה מוקף בשלושה פקחים ושתי שוטרות ־ חבורת מבוגרים שמאיימת עליו שאסור לו להמשיך ללכת. היה דין ודברים מאוד לא נעים. סיטואציה מאוד לא פרופורציונאלית לאירוע. סך הכל לא עבר הרב קו. כשבעלי התעצבן, הפקח אמר לו שהוא לא עיכב אותו והילד היה יכול ללכת, אבל הרב קו של הבן שלי היה ביד של הפקח, הילד לא היה עוזב את המקום בלעדיו״.

9 צפייה בגלריה
פקח מצויד במצלמת גוף. "בהתאם לשיקול דעתו"
פקח מצויד במצלמת גוף. "בהתאם לשיקול דעתו"
פקח ברכבת הקלה
( צילום: יצחק טסלר)

"לצערי זה לא אירוע שקורה פעם רא־ שונה, ההתנהלות של הפקחים היא תמיד לא נעימה ושיתוף הפעולה של המשטרה כשמעורבים ילדים ונערים הוא הזוי. אנחנו והילדים שלנו סובלים. אנחנו משתמשים בתחבורה הציבורית ובעדה, אנחנו לא רוצים להוציא אוטו על כל שטות. אבל התחבורה הציבורית הפכה לסוג של אינקוויזיציה. אתה לא יודע איך תעלה לאוטובוס ואיך תרד ממנו. לא כי אתה מנסה לעשות משהו נגד החוק – סתם כי שכחת, התבלבלת, המכונה לא עבדה. דברים פשוטים שקורים לכולנו. אין שום חמלה לטעות אנוש".

"כלאו אותי באוטובוס"


"ביום רביעי השבוע עליתי עם שלושה ילדים לאוטובוס ותיקפתי על עצמי", מספרת גאולה דדון. "הבן שלי חיפש את הרב קו שלו בתיק ולא מצא אותו. בתחנה שאחר כך, ממש 20 מטר מהתחנה שבה עלינו, עלו עוד שני בנים שלי ששלחתי בבוקר למכולת מול הבית. אמרתי להם לתקף על האח שלהם כי הוא לא מוצא את הכרטיס. לא שמתי לב, אבל מאחורי ישבו שני פקחים שממש 'שיחרו לטרף'. הם התנפלו וצעקו עלי איך זה יכול להיות שאני לא משלמת על כל הילדים, האשימו אותי שעליתי לפני שלוש תחנות ולא שילמתי ולמה חיכיתי לשלם רק אחרי שהבנים שלי עלו לתחנה. הסברתי להם שעליתי בתחנה שלפני ושאין לי כוונה לברוח מתשלום, שביקשתי מיוזמתי מהילדים לשלם על האחים שלהם. הם האשימו אותי שאני משקרת וטענו שאני לא מוכנה להזדהות. אמרתי שזה לא שאני לא מוכנה להזדהות, אלא שאני רוצה להסביר כי לא עשיתי שום דבר לא בסדר. הם עצרו את האוטובוס, ביקשו מהנהגת לסגור את הדלתות ואיימו עלי שהם מתכוונים להזמין משטרה״.

9 צפייה בגלריה
הפקחית חוסמת את היציאה מהאוטובוס
הפקחית חוסמת את היציאה מהאוטובוס
הפקחית חוסמת את היציאה מהאוטובוס
(צילום: mynet)
״כל הנוסעים באוטובוס התחילו להתלונן שהם ממהרים ושזה לא בסדר שמעכבים אותם. הנהגת פתחה את הדלת האחורית ונתנה לכל הנוסעים לצאת, בזמן הזה הפקחים עומדים מעלי כשכל הילדים סביבי – ארבעה ילדים ותינוק. אמרתי לשלושת הגדולים לרדת, לעלות לאוטובוס הבא ולנסוע לבית הספר. שני הקטנים נשארו איתי. הנהגת ביקשה להמשיך לנסוע כי היא עומדת במקום אסור, הם הסכימו והיא המשיכה במסלול הנסיעה ואספה נוסעים. בכל הזמן הזה אני על האוטובוס עם הפקחים, מתחנה לתחנה. ביקשתי מהם לרדת ושנמשיך את הדיון ברחוב. הם סירבו ובשלב מסוים אמרו לי שהם יזמינו משטרה. לא חששתי – אמרתי שהמשטרה תגן עלי מפני התקיפה שלהם״.


9 צפייה בגלריה
תחנת רכבת שער שכם
תחנת רכבת שער שכם
הרכבת הקלה
( צילום: יואב דודקביץ')

״אני מדברת עם בעלי בטלפון כשהם מעליי, מגיבים למה שאני אומרת בטלפון תוך כדי השיחה. הבנאדם צמוד אלי. זו תקיפה לכל דבר ועניין. הנסיעה המשיכה והגענו לתחנה הסופית, הורי־ דו את כל הנוסעים ונוצר מצב שאני כלואה באוטובוס עם שני הילדים הקטנים שלי. הם כיבו את המזגן, והרגשתי כמו בתוך כלא. התקשרתי בעצמי למשטרה ואמרתי שאני כלואה. אנשים שהיו מחוץ לאוטובוס ושיודעים מה קורה בפנים התקשרו למשטרה וצילמו את כל הסיטואציה. המשטרה הגיעה והז־ דהיתי בפניהם. קיבלתי 100 שקל דו"ח והלך לי יום עבודה. מה שמטריף אותי זה שהילדים שלי נוסעים באוטובוסים האלה כל הזמן. אנחנו חיים במדינה שגם ככה יש לך מה לפחד כל יום. אני לא מוכנה לנהל איתם שיחת מוגנות מפני פקחים של אוטובוס, זה לא הגיוני. משהו שם לא תקין מהשורש".

הפקחית לנערה: "את משקרת"


גם בתה בת ה־15 של נטלי שוקרון נפגעה מהתנהגותם של הפקחים. "הם מתנהגים בצורה בריונית ומזלזלת. עם הבת שלי זה היה שיא השיאים. בשבוע שעבר היא עלתה בתחנת אוטובוס ברחוב מקסיקו-החלמיש בקריית מנחם יחד עם החברות שלה והמדריכה מתנועת הנוער. הבנות תיקפו את הכרטיס והתיישבו באוטובוס. בתחנה הבאה עלתה פקחית וביקשה מהבת שלי את הכרטיס שלה, ואמרה לה שהיא תיקפה את הכרטיס רק בגלל שהיא ראתה אותה מהחלון. הבת שלי אמרה שהיא עלתה יחד עם החברות ותיקפה איתן ביחד, שהן תיקפו אחת אחרי השנייה. הפקחית אמרה לה שהיא משקרת ומרמה. המדריכה ראתה את זה ואמרה לה שהן כולן עלו ותיקפו ביחד, גם החברות אמרו את זה. אחרי כמה תחנות הבת שלי הייתה צריכה לרדת, והמבקרת ירדה איתם. בין שלושה לארבעה פקחים הקיפו את הבת שלי ודרשו ממנה לתת תעודת זהות״, היא מספרת.

9 צפייה בגלריה
נטלי שוקרון
נטלי שוקרון
נטלי שוקרון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
״היא אמרה להם שהיא בת 15 ואין לה תעודת זהות, גם המדריכה ניסתה להסביר שאין לה תעודה. אבל המבקרת אמרה שהיא משקרת ושזה לא מעניין אותה ושהיא מקבלת דו"ח בכל מקרה. היא גם צעקה על החברות והמדריכה שאם הן ימשיכו להגן עליה, לא תינתן לה הזכות לערער. הגשתי ערעור למשרד התחבורה אבל הקנס של ה־100 שקל הוא לא העניין. הדו"ח השקרי הוא העניין, ההתנהגות המאיימת, ניצול הכוח והמעמד של המבקרים כדי לאיים ולהפחיד ילדים וזקנים. זה גועל נפש של התנהגות וביריונות. אפשר לראות מהכרטיסים שכל החברות תיקפו בדיוק באותה השעה, רק על הבת שלי המבקרת החליטה להתנפל. אפשר לעשות את העבודה שלכם מתוך תודעת שירות. רוב הנוסעים שעולים על האוטובוס מתקפים. בסופו של דבר כל העניין של המבקרים הוא כדי לחנך לתיקוף של הרב קו ויש דרך לעשות זאת. אפשר להיות נעים, להגיד לכולם שלום ובוקר טוב ולבקש מהם להוציא כרטיסים, לא להיכנס לאוטובוס כחבורת שוטרים כאילו מנסים לתפוס עבריין נמלט".

עימות עם אישה הרה

תמר עדיין מזועזעת מהמקרה שהייתה עדה לו ביום ראשון האחרון. "עליתי על קו 33 עם אישה בהריון בבית הדפוס 9. היא הניחה את התיק על המושב ורצתה לתקף את הכרטיס. הנהג נסע ממש מהר, וכל האיזור הוא סיבובים וירידות. כשהוא האט ועצר בתחנה הבאה, האישה תיקפה את הכרטיס. אלא שדווקא בתחנה הזאת עלו על האוטובוס חמישה פקחים. לא שניים-שלושה. חמישה. שתי נשים ושלושה גברים. הפקח כנראה ראה אותה מהחלון מתקפת, אז הוא האשים אותה שהיא תיקפה כי ראתה אותו. היא הסבירה לו שהנהג נסע מהר והיא ניצלה את העצירה כדי לעשות זאת. מהשלב הזה התחילה מסכת נוראית. מהתחנה שבה הוא עלה ועד שהם הורידו אותה, הם לא עזבו אותה וצעקו עליה, והיא התקשרה לבעלה בוכה״.

9 צפייה בגלריה
אוטובוס בירושלים
אוטובוס בירושלים
אוטובוס של אגד
( צילום: אדווה חולי)

״בעלה אמר לה לא להזדהות. כל הנוסעים ישבו בשקט, ואני היחידה שהתערבתי וסיפרתי להם מה שראיתי. הם אמרו לי לשבת בשקט ולא לנהל את העבודה שלהם. הפקח לא הפסיק לצעוק עליה ודיבר אליה בצורה מזלזלת, האשים אותה שהיא גונבת נסיעות ואיים עליה שהוא עוצר את האוטובוס ושכולם מתעכבים בגללה. הוא גם דרש מהנהג לא להמשיך לנסוע. זה היה ממש לא נעים. אמרתי לפקחית שהאישה עלתה יחד איתי ואני יודעת מה קרה. הסברתי לה שאם אגד היו מקבלים תלונה על כך שאישה בהריון 'עפה' בגלל שנהג נסע מהר, זה היה פי כמה יותר גרוע. היא ענתה לי ש'האישה תגיש ערעור'. בושה איך שהם מתנהגים לנוסעים, עושים את זה דווקא לאנשים חלשים שלא עונים ויושבים בשקט וסופגים עלבונות. הם מתנהגים בביריונות. זה הגיע למצב שלא נעים לנסוע בתחבורה ציבורית. אני נתקלת בזה המון. השבוע היה הקש ששבר את גב הגמל. הגסות הזאת לאן הגענו? התלוננתי על זה ושלחתי מכתב גם ללשכת ראש העיר".

"הילדים נבהלו"

מאיה אלבכרי הראל נתקלה בביקורת כרטיסים לא נעימה דווקא ברכבת הקלה, "נסעתי עם הילדים שלי ברכבת הקלה. התחלנו את הנסיעה באוטובוס, שם תיקפתי לארבעתננו. לאחר מכן עברנו לרכבת הקלה, תיקפתי לילדים ואז לעצמי. את שלי תיקפתי פעמיים כי בפעם הראשונה המכשיר לא קרא את הכרטיס״.

9 צפייה בגלריה
מאיה אלברכי הראל
מאיה אלברכי הראל
מאיה אלברכי הראל
(צילום: אלכס קולומויסקי)

״אחרי שהתיישבנו עלה פקח ובדק את הכרטיסים. הכרטיסים של הילדים היו בסדר ורק שלי הופיע כלא מתוקף. הסברתי לפקח שתיקפתי את כל הכרטיסים כולל שלי. הוא התעקש לתת לי קנס. הילדים מאוד נבהלו מההתנהגות שלו. שלחתי ערעור לכפיר עם צילום מסך של הרב קו ועם השעה של הדו"ח. התיקוף היה ב-10:39 והדו"ח ניתן ב-10:39. הסברתי שאין היגיון שתיקפתי ומיד אחר כך קיבלתי דו"ח, הפקח לא היה ברכבת כשתיקפתי, אבל הערעור לא התקבל".

דו"ח בגלל תקלה באפליקציה


"אני מדי יום נוסעת ברכבת ובאותן שעות, לפני כמה חודשים עברתי להשתמש באפליקציה", מספרת נועה אוסטר, "כשעליתי לרכבת כמעט שלא היו נוסעים שהמתינו בתחנה. היו לי סלים, אז הנחתי אותם והוצאתי את הטלפון כדי לפתוח את האפליקציה ולשלם. מיד ראתה אותי פקחית שנכנסה לבדוק בקרון. וניגשה לראות תיקוף. הסברתי לה שהרגע עליתי ואני מיד משלמת. היא עמדה לידי, חיכתה. היא הבינה שזה ייקח קצת זמן. בינתיים, הרכבת התחילה לנסוע, והאפליקציה מתקפת לפי מיקום, אבל בגלל שהרכבת התחילה לנסוע, והיא התחילה לנסוע די מהר כי לא היו כמעט נוסעים, הופיעה לי הודעה שלא ניתן לזהות מיקום כי אני כנראה לא בדיוק בתחנה. אז אמרה לי הפקחית – 'את רואה, את לא יכולה לשלם, תני לי תעודה מזהה'. אמרתי לה שאני עכשיו משלמת, זה ייקח כמה שניות, היא לא הייתה מוכנה לשמוע וביקשה תעודה מזהה״.
עוד בחדשות:
״אמרתי לה שיש לי רב קו, שאני אשלם באמצעותו. ברכבת אני לא יכולה לתקף פעמיים ברב קו, לכן אני מעדיפה אפליקציה, אבל אני מחזיקה את הרב קו, כדי שאם במקרה נגמרת הסוללה ואין לי איך לשלם, אוכל לשלם בכרטיס. אז אמרתי לה שאני יכולה לשלם ברב קו, אבל היא לא הייתה מוכנה, ומיד עמדה לידה פקחית אחרת וגיבתה אותה. בינתיים הרכבת נכנסה לתחנה הבאה, והאפליקציה זיהתה את המיקום והתשלום בוצע. אבל זה לא עניין אותם. מבחינתם נסעתי נסיעה ללא תשלום, והם נתנו לי דו"ח. כמובן שהגשתי על זה ערעור לכפיר, והתשובות מהם היו לא ענייניות. כעת הגשתי ערר לתוכנית אב לתחבורה ואני ממתינה לתשובות. אין לי בעיה להגיע עם זה לבית משפט".

חברות התחבורה הציבורית מאשימות את הנוסעים


מ'כפיר' נמסר בנוגע לטענות של נועה אוסטר: "הנוסעת בפניה לא תקפה בזמן את כרטיס הנסיעה ועל כן קיבלה דו"ח. בעניין הטענות של מאיה אלבכרי הראל נמסר: "הנוסעים בפנייה לא תקפו כראוי את כרטיס הנסיעה, כך שמספר הכרטיסים המתוקפים שהיו בידיהם היה נמוך ממספר הנוסעים. על כן - קיבלו דו"ח".
מאגד נמסר: "לצד נתוני אי התיקוף בעיר ירושלים כמו גם בשאר הישובים והערים בישראל, הוכפל ואף שולש מספרם של מקרי האלימות כנגד פקחים בקווי אגד. פנים רבות למקרי האלימות כלפי מבקרי החברה: אלימות מילולית, יריקות, דחיפות, ואלימות פיזית קשה שבה נאלצת משטרת ישראל להתערב ובחלק מהמקרים הפקחים המותקפים מפונים באמבולנסים לבתי החולים. לאחרונה, למרבה הצער התפתח טרנד חדש בקרב נוסעים שמסרבים לשלם עבור הנסיעה – הגשת תלונות שווא כלפי המפקחים של אגד, למשרד התחבורה למשטרת ישראל ולאמצעי התקשורת זאת בניסיון להלך אימים על המבקרות והמבקרים שאוכפים את הנחיות משרד התחבורה״.

9 צפייה בגלריה
משטרה
משטרה
המשטרה נאלצת להתערב
(צילום: shutterstock)
באגד מוסיפים כי ״המקרים שבהם עוסקת הפנייה אלינו הן חוליה נוספת באותה השרשרת. אחרי שיחה עם המבקרים במקרים הנ"ל ולאחר צפייה במצלמות הגוף של המבקרים העובדות ברורות: המבקרים פעלו ללא דופי ועל-פי הנהלים, שמחייבים הזמנת משטרה כאשר נוסעים לא מתקפים ומסרבים להזדהות. אנחנו נחושים למגר את תופעות 'נסיעות החינם' בתחבורה הציבורית, ודורשים מכל הגורמים הנוגעים בדבר לגלות אפס סובלנות כלפי מקרי אלימות נגד עובדי אגד, לרבות תלונות השווא הללו".
מהמשטרה נמסר: "למשטרת ישראל מגוון משימות מתוקף תפקידה ואחריותה לאכיפת החוק. אחת מהן היא לסייע לבעלי סמכות, בהם פקחים ופקחי התחבורה הציבורית למימוש תפקידם, במקרים בהם נדרשת התערבות משטרתית כחוק. לצערנו, יש מי שמנסה לפגוע בעבודתם ובתפקידם של הפקחים, מעשה פסול המאלץ את המשטרה לפעול בהתאם לבקשת סיוע ככל שנדרש".
פורסם לראשונה: 00:29, 21.05.23