חברה לשיווק סיטונאי, המספקת ירקות ופירות לרשתות קמעונאיות, תובעת את רשת 'רמי לוי' ואת רשת 'בית הפירות' הירושלמית, שאותה רכש לוי לאחרונה. התביעה, שמתפרסמת כאן לראשונה, היא בגין חוב מצטבר של 2.56 מיליוני שקלים עבור המחאות שחזרו ולא כובדו.
2 צפייה בגלריה
רמי לוי וסניף בית הפירות בקרית יובל
רמי לוי וסניף בית הפירות בקרית יובל
רמי לוי: "הצירוף שלנו לתביעה לא מוצדק"
(צילום: שלומי כהן )

לטענת התובעת, 'תנובת שדות החקלאים', שהיא נושה של 'בית הפירות', המיזוג של 'בית הפירות' עם חברת רמי לוי כלל לא היה ידוע לה ולא דווח באופן רשמי.

הצ'קים חזרו

התביעה הוגשה לבית המשפט על ידי עורך דינה של הנושה, יוסף בן דור. נטען בה שרק בדיעבד התברר לתובעת כי במקביל להשלמת תהליך המיזוג וקבלת האישורים הסטטוטוריים לכך, החלו לא לכבד המחאות של 'בית הפירות'. מדובר בהמחאות שנמסרו לחברה עוד לפני הליך המיזוג עם רשת 'רמי לוי', באמצעות חברה פרטית חדשה בבעלותה, 'ר.ל פרש פוד', שהוקמה לצורך המיזוג. יתר על כן, בתביעה מצוין עוד כי לאחר המיזוג העבירה החברה הפרטית של רמי לוי כעשרה מיליוני שקלים לטובת רשת 'בית הפירות', כך שניתן ורצוי היה כי במסגרת המיזוג היתה נמסרת הודעה מסודרת לכל הנושים והיו מכירים בחובות העבר או לכל הפחות פועלים להסדיר את החובות הקיימים של 'בית הפירות'.
קראו גם:
לבקשת החברה, בית המשפט המחוזי הוציא צו עיקול ברישום עד להסדרת החובות, ככל הנראה לנוכח החשש שאם אכן יפסק מלוא הסכום לטובתה, לתובעת לא יהיה מאיפה לקבל את כספה.

2 צפייה בגלריה
סניף בית הפירות בקרית יובל
סניף בית הפירות בקרית יובל
סניף בית הפירות בקרית יובל
(צילום: יואב דודקביץ')

כאמור, רמי לוי רכש את יש 'בית הפירות' הירושלמית בתמורה ל־10 מיליוני שקלים. לרשת סניפים גם בבית שמש ובגוש עציון, והיא פועלת בתוך שכונות מגורים בדגש על מכירת פירות וירקות בזול. בנוסף כוללות החנויות גם קצבייה ומוצרי מזון סגורים. מחזור המכירות השנתי של הרשת הגיע בשיאו לכ־180 מיליון שקל, אך בתקופה שלפני רכישתה היא נקלעה לקשיים.
מסתבר שלרכישותיו של רמי לוי יש גם צדדים פחות נעימים, כאשר יש עוד כאלה שרואים את עצמם נפגעים ממהלכיו. כך למשל, לאחר שהפך לבעל השליטה ברשת 'קופיקס' (חברת 'קופיקס גרופ'), הסב לוי סניפי מרכולים רבים של החברה ('סופר קופיקס') לסניפי 'רמי לוי בעיר'.
בעלי מניות המיעוט בחברה טוענים כי בכך, לצד צעדים נוספים שנקט, לוי השתלט למעשה על פעילות המרכולים ללא הסכמתם ועושה בהם כרצונו. עם זאת, ראוי לציין שהמהלך הביא לשיפור במצבה של 'קופיקס', שסיימה את שנת 2021 בעלייה בשיעור של 8.7% במכירות, שהסתכמו ביותר מ־300 מיליון שקל.
בעלי מניות המיעוט לא פנו עד כה לרשות לניירות ערך בנושא, בניסיון, לטענתם, להגיע להסכמות ישירות מול איל המרכולים הירושלמי, וככל הנראה הצדדים ינסו להגיע לפתרון בדמות מיזוג מלא. השאלה שתיוותר היא מהו תג המחיר שלוי יתבקש לשלם עבור החלק שלהם. בנושא זה טען רמי לוי כי הוא לא נתון בסכסוך עם אף אחד.
לעניין 'בית הפירות', מרשת רמי לוי נמסר: "אין לנו קשר לפרשה והוסיפו אותנו לתביעה ללא בסיס מוצדק".