"אני פונה אליכם שלא להיענות לפיתויים שמנסים לפתות אתכם עם הרעיון האווילי, הגובל אפילו באכזריות, של כפייה על בעלי דירה לעזוב את דירתם בעל כורחם" - אלה מילותיו הקשות של לא אחר מאשר הרב של שכונות גילה ומקור חיים, אליהו שלזינגר. שלזינגר החליט לנקוט עמדה גלויה נגד פרויקטי פינוי־בינוי בעקבות ההחלטה להחיל מיזם שכזה בבניין שבו הוא מתגורר ברחוב יערי ובבניין שממול ברחוב יוסטמן.
1 צפייה בגלריה
ההתחדשות העירונית במרכז הקליטה והרב שלזינגר
ההתחדשות העירונית במרכז הקליטה והרב שלזינגר
ההתחדשות העירונית במרכז הקליטה והרב שלזינגר
(הדמיה: 'איי אל ויופוינט' ויואב דודקביץ')


"לא להיענות לפיתויים"

במכתב שהופץ מטעמו לתושבי השכונה, כתב שלזינגר: "המכתב תקף לכל מי שעובר פינוי־בינוי - אני מבקש מכם שלא להיענות לפיתויים שמנסים לפתות אתכם עם הרעיון האווילי, הגובל אפילו באכזריות, של כפייה על בעלי דירה לעזוב את דירתם בעל כורחם, כשהדירה היא הנכס היחיד שלהם. היא תיחרב עד היסוד, והם יצפו ויחכו עד שיבנו להם בניין חדש, שמי יודע אם בכלל יזכו להגיע לדירה החדשה, ואם יגיעו יתברר להם שיצטרכו לשלם אלפי שקלים לוועד הבית ולאחזקת המעלית של 30-20 קומות, והכל עבור כמה מטרים נוספים שיקבלו מהיזמים".
קראו גם:
"ובל נשכח שמדובר גם באנשים מבוגרים וזקנים", מדגיש הרב במכתבו, "שכל הטלטולים והטרטורים האלה בוודאי יזיקו לבריאותם". בשיחה עם mynet ירושלים מסביר הרב כי פנו אליו דיירים מבוגרים וכאלה שכופים עליהם לעזוב את הדירה בניגוד לרצונם או ליכולתם.
"בעזרת הרוב כופים עליהם ומודיעים להם כי אם לא יתפנו - יהיו צפויים לתביעה משפטית, ואין להם כוח. יש אנשים שזה מקצר את חייהם. זה עניין של פיקוח נפש", טוען שלזינגר, ומוסיף: "לכפות על אדם לעזוב את דירתו זאת אכזריות, ועל פי ההלכה זה לא מתקבל על הדעת".
ככלל, גילה, כמו לא מעט שכונות נוספות בעיר, צפויה בשנים הקרובות לעבור מתיחת פנים רצינית בתחום ההתחדשות העירונית. הדוגמה הבולטת ביותר לכך, שאף תשנה את אופייה של השכונה במידה ניכרת, הוא פרויקט בנייה ענקי במתחם מרכז הקליטה. על השטח בן 83 הדונמים שיפונו יוקמו שבעה מגדלים בני 25 עד 35 קומות, ובהם 1,300 יחידות דיור - בעוד כיום קיימות שם רק 290 יחידות דיור. בנוסף צפויים מיזמי התחדשות של בנייה רוויה לאורך תוואי הרכבת הקלה המוכשר בימים אלה בשכונה.

הרוב מגיב לרב

בעקבות פרסום מכתבו של הרב בפייסבוק הגיבו עשרות תושבים. חלק תומכים בו וחלק מתנגדים להתערבותו. "לי זה ממש מפריע שרב משתמש בסמכות הרבנית שלו בשביל דברים כאלה. עצוב", כתב אחד התושבים, ואחרת כתבה: "זה רק הוכחה לטירוף האג'נדה של 'רק לא פינוי־בינוי'. אני מכירה את הרב, והוא נוטה שלא להתערב בדברים כאלה, אבל בעלי אג'נדה מגיעים לפסים שאנשים רציונליים לא מגיעים לשם".
מנגד יצאו להגנתו של הרב. "כל מילה בסלע", כתב גולש על דברי הרב, ואחר הגיב: "הרב שליזנגר הוא אדם שמעבר לידיעותיו העצומות בתורה, הוא ניצב איתן על רגליו בארץ. מעולם לא כתב או פסק משהו מבלי שחקר ובדק מכל הכיוונים. אז קודם כל, אנא היזהרו בכבודו. מעבר לכך, שאין צורך להיות גאון כדי להבין את גודל האיוולת, הרוע ואטימות הלבב הגלומים בפרויקט זה".
"לא מצליח להבין למה יש תושבים שבעד פינוי־בינוי ובעד להפוך את השכונה שלנו למגדלים", הצטרף תושב נוסף. "ראיתם מה הולך פה עם הרכבת. אין יציאות חלקות מהשכונה. יהיה עומס מטורף".