סימונים שחוקים, מחסור בתימרור ושינוי חד במעבר בין נתיבי תחבורה רגילים לנתיבי תחבורה ציבורית, הם רק חלק מהבעיות שמצביע הפעיל החברתי כפיר ממעלה אדומים בנתיבי התחבורה הציבורית בירושלים.
3 צפייה בגלריה
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
נת"צ גבעת שאול
(צילום: יואב דודקביץ')

"יש כאן איזה עוול שנעשה לתושבים", סיפר כפיר ל-mynet ירושלים, "נכנסתי לנושא הזה אחרי שעשרות פנו אליי ואמרו שהם חטפו דו"חות בנת"צים. פנתה אלי מישהו כמעט בוכה. היא אמרה לי שבתה החיילת צברה 13 דו"חות בסכום מצטבר של 9,000 שקלים. היא משרתת בבסיס באיזור צומת רמות ונוסעת בכביש הזה יום-יום.
כפיר החליט לבדוק בעצמו היכן נמצאת הבעיה: "פתאום אני רואה שעבור מי שיורד מרמת שלמה ופונה שמאלה, אין שום אזכור על הרמזור או על הנתיב הימני שמזהיר את הנהג שהוא נכנס לנתיב תחבורה ציבורית, גם על הכביש עצמו הסימונים שחוקים. בנוסף, אין שילוט מספיק ברור שמורה על נתיב תחבורה ציבורית (מעויין על הכביש בצבע צהוב, לדוגמא), השילוט עצמו הוא מינימאלי ומוסתר מאחורי התחנה. עד שבנאדם קולט שהוא בתוך נת"צ, הוא כבר חוטף דו"ח.

הנת"צ בשכונת רמות. צילום: כפיר

"הנת"צים בירושלים הם לא ברורים. אם מגיעים מכיוון עטרות ורוצים לפנות ימינה לרמות הפניה היא לא הגיונית כי הנתיב הימני הוא נת"צ וצריך לנסוע לידו ורק כשהקו הופך למקווקו, לחתוך את כל הנת"צ ולשבור ימינה לכיוון רמות. אנשים מפחדים שהם יפספסו את הפניה הזו, אז הם נוסעים בנתיב הימני לפני, וכמובן ששם מחכות להם המצלמות.
קראו גם:
לטענתו, אופן סלילת הנת"צים איננה נכונה. "הרי העיר הזאת היא בשלבי בנייה, היא כולה סוג של אתר בניה. איך אפשר לאכוף דבר כבר כזה כשהכל כאן חפור ולא ברור? פתאום מחצי מתושבי ירושלים הם עברייני תנועה? פתאום חצי מהם כבר לא מצייתים לתמרורים? התשובה היא שלדעתי יש כאן משהו מגמתי או שלא מוסדר כמו שצריך ונראה ש'שיטת מצליח' פועלת פה בירושלים.
"יש לי תחושה שעשו 'העתק-הדבק' מתל אביב שם הכניסה העירייה מיליונים לקופה הציבורית מהדבר הזה. כנראה שעיריית ירושלים נסחפה גם היא לעניין הזה. אין בזה אכיפה".
כזכור, בשנה שעברה דיווחנו ב-mynet ירושלים כי במהלך עשרת החודשים הראשוני של 2021 עיריית ירושלים חילקה כ־88 אלף דוחות לנהגים אשר נסעו בנתיבי תחבורה ציבורית. מכיוון שדוח כזה מלווה בקנס בסך 500 שקל, מדובר בלא פחות מכ־44 מיליון שקל.

הנת"צ בגבעת שאול. צילום: כפיר

ומה קורה בכניסה לעיר?

וזה עוד לא הכל, כפיר תיעד גם את הנת"צים בכניסה לעיר - מכיוון הר החוצבים אל הכניסה לירושלים. "הנתיב האמצעי הוא הנתיב של התחבורה הציבורית, אבל הוא לא משולט מספיק טוב. מה שקורה – אנשים עולים עליו ופשוט חוטפים דו"ח של 500 שקלים".
וכן לטענתו גם בשכונת רחביה: "כאשר נוסעות מוניות דרך רחוב טשרניחובסקי ופונים ימינה לרחוב עזה – הנתיב הוא נתיב תחבורה רגיל אבל כשחוצים את הצומת, מי שלא שם לב מוצא את עצמו על נתיב שהופך לנת"צ, וכמובן שאחרי השילוט, מיד מופיעה המצלמה.

3 צפייה בגלריה
הכניסה לעיר, מסלול נסיעה רגיל
הכניסה לעיר, מסלול נסיעה רגיל
הכניסה לעיר, מסלול נסיעה רגיל
(צילום: כפיר)

3 צפייה בגלריה
הכניסה לעיר, מסלול הנסיעה הימני הופל לנת"צ. מצלמות אכיפה נמצאות בצומת
הכניסה לעיר, מסלול הנסיעה הימני הופל לנת"צ. מצלמות אכיפה נמצאות בצומת
הכניסה לעיר, מסלול הנסיעה הימני הופל לנת"צ. מצלמות אכיפה נמצאות בצומת
(צילום: כפיר)

"אנשים לא מצליחים לקלוט – השינויים הם יותר מדי חדים, אז אנשים חוטפים כי הם לא מבינים. רק אחרי שהם נכנסו אל תוך הנתיב הם מבינים שהם עושים עבירת תנועה. אבל הנתיב היה ישר, הם חוצים צומת ופתאום הם בנתיב תחבורה ציבורית? זה לא נראה לכם כמו מלכודת? זה פשוט פשע. התושבים מוכים פה שוק על ירך. כל דו"ח כזה זה 500 שקלים. אני כמעט לא מכיר מישהו שלא חטף, זה לא הגיוני".

העירייה: "הסרטונים מטעים את הציבור ונעשים ללא נתונים מדויקים"

מהעירייה נמסר: "הסרטונים שמפרסם האדון, מטעים את הציבור ונעשים ללא נתונים מדויקים ובדיקת המציאות עצמה. באיזורים בהם קיימת אכיפה, ישנה תחזוקה שוטפת של הסימונים.  כמו כן, התמרורים מתוחזקים ונעשית ביקורת על בסיס שבועי. בכל מקום מוצבים מספר תמרורים, המורים על אכיפה, על איסור נסיעה ומכוונים את הנהגים בהתאם. טרם האכיפה בנת"צים, מפרסמת העירייה את הדבר לידיעת הציבור בתקשורת ובאתר העירוני.
"בנוגע לסרטון בגבעת שאול - המצלמה במקום אינה פעילה עדיין. לכן, אין אכיפה במקום ולא ניתנו בו דוחות. באשר לסרטון ברמות- מדובר בנת"צ 3+, המיועד לשימוש רכבים פרטיים עם מעל ל-3 נוסעים. במקום לא מתבצעת אכיפה, משום שלא קיימים עדיין אמצעים טכנולוגים לכך, ובעתיד תתבצע האכיפה.
"עיריית ירושלים פועלת לקידום הקמת נת"צים וביצוע האכיפה בהם, במטרה לעודד שימוש בתחבורה ציבורית יעילה, איכותית ומהירה, שתהווה אלטרנטיבה לרכב הפרטי תוך צמצום עומסי התנועה ושמירה על איכות האוויר והסביבה. התוצאות המראות גידול משמעותי בכמות קווי האוטובוס ובמספר הנוסעים בהם, מדברות בעד עצמן. גורמי האכיפה פועלים למניעת עבירות נוספות, כגון חניה כפולה, חניה אסורה וחניה במפרצי אוטובוסים, אשר גורמים למטרדי תנועה רבים. כל אלה נעשים לטובת הציבור ולמענו, כדי לאפשר חיים מנוהלים וטובים לתושבי העיר ולמבקרים בה".