סערה בקרית יובל: אחרי חילופי האשמות קשים לאורך תקופה ארוכה פרש לאחרונה יו"ר המינהל הקהילתי 'יובלים' דור לוי מקבוצת הוואטסאפ השכונתית 'קרית יובל הבית שלנו'. לטענתו, כבר תקופה ארוכה שחברי הקבוצה משתלחים בו, ומנהלי הקבוצה, למרות התרעות חוזרות ונשנות, אינם עושים לטענתו דבר כדי לרסן את המשמיצים.
3 צפייה בגלריה
יו"ר המינהל הקהילתי 'יובלים' דור לוי
יו"ר המינהל הקהילתי 'יובלים' דור לוי
יו"ר המינהל הקהילתי 'יובלים' דור לוי
(צילום: פרטי)

ההפתעה הגדולה היא שמנהלי הקבוצה הם דווקא מנהלים ופעילים בסיעת האופוזיציה 'התעוררות', מה שהופך את העימות למרתק במיוחד לנוכח העובדה שבקרוב נכנסים לשנת בחירות ברשויות המקומיות.

למה עזבתי?

"זו לא קבוצת תושבים"
לדברי לוי, לאורך השנים דווקא שררו יחסים טובים בין חברי 'התעוררות' לבינו. נקודת המפנה היתה הסכמתו והסכמת שאר חברי המינהל הקהילתי לפשרת ליאון בעניין מתחם ורבורג.
קראו גם:
"כבר תקופה ארוכה אני נמצא שם ושותק, קורא שם כל מיני השמצות ותגובות בוטות שכותבים עלי באופן אישי: שראש העיר מנהל אותי ושאני מוכר את השכונה לחרדים, כל מיני דברים כאלה", מספר לוי. "כותבים עלי גם דברים שהם פוגעים ברמה האישית ושלא קשורים לניהול שלי את 'יובלים'.

3 צפייה בגלריה
מחאה של תושבים חילונים נגד התחרדות השכונה
מחאה של תושבים חילונים נגד התחרדות השכונה
מחאה של תושבים חילונים נגד התחרדות השכונה
(צילום: פרטי)

"החלטתי שאין לי יותר מה לעשות בקבוצה הזאת ועזבתי אותה. זו קבוצה מטעם. היא לא באמת קבוצה של תושבים. מי שמנהלים אותה הם חברי הנהלת 'התעוררות' והפעילים שלה. ב'התעוררות' מאוד לא אהבו שראש העירייה משה ליאון העביר את התכנון של מתחם ורבורג, ועוד יותר - את העובדה שחברי הנהלת המינהל ואני תמכנו כולנו בפה מלא בהצעה של ליאון. אני יצאתי בפוסט חגיגי בפייסבוק שתמך ובירך על כך. מרגע זה ואילך חטפתי התקפה מטעם פעילי 'התעוררות', גם באישי, גם בפייסבוק וגם בקבוצה המדוברת".
יצוין כי בחודש אוגוסט הודיעה העירייה כי אושרה התוכנית שלפיה מתחם ורבורג יחולק לשניים: שטח למבני ציבור, שישמש להקמת היכל תרבות ואודיטוריום; ושטח פתוח, שישמש לפעילות פנאי (יעודים שעל פניהם משרתים יותר את הציבור החילוני והדתי, ולא החרדי). החלטה זו גונזת בעצם את התוכנית הקודמת שקידם ראש העירייה לשעבר ניר ברקת מ־2017, להקים מבנים לציבור החילוני. כמו כן הוחלט עכשיו כי יוקם בית כנסת בגן שמרוק בשכונה כאן המקום לציין כי 'התעוררות' רואה בתושבים החילונים של קרית יובל כוח הצבעה אלקטורלי משמעותי. בעוד כשנה ייערכו הבחירות המוניציפאליות, ולכן 'התעוררות' החלה להשקיע תשומת לב רבה במעוזים הפוליטיים שלה.

העימות עם ברקוביץ'

"דפוק עוד תמונה עם ראש העירייה"
אל מערכת mynetu ו"ידיעות ירושלים" הגיעו צילומי מסך של ההתכתבות החריגה בין לוי לבין עופר ברקוביץ', יו"ר האופוזיציה במועצת העירייה מטעם 'התעוררות': "תמשיך להצטלם עם אבישי וימית ולבלבל לנו את השכל נגדנו בקבוצות. דפוק עוד תמונה עם ראש העירייה. הרבה זמן לא הצטלמת איתו".

3 צפייה בגלריה
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
עופר ברקוביץ
(צילום: יואב דודקביץ')

"עופר ואני היינו בקשר טוב עד לפני העימות על רקע מתחם ורבורג", אומר לוי. "זה ילדותי לדעתי, כי בסוף אני לא אופוזיציה ואני צריך לשתף פעולה עם העירייה בשביל לקדם את השכונה שאני עומד בראשה. אין שום היגיון בכך שנבחר ציבור אחד שמתיימר לרוץ לראשות העיר משתלח בנבחר ציבור אחר ולא מוכן לקבל בבחירות דמוקרטיות יו"ר מינהל שמשרת את הציבור ואת האינטרסים שלו. אני לא מתבייש בכך שאני משתף פעולה עם העירייה בשביל לקדם את האג'נדות של הציבור שנבחרתי למענו ולקדם את השכונה שאני עומד בראשה.
"ברור שברקוביץ' היה הרבה יותר נוח אם הייתי משתף פעולה עם האופוזיציה והייתי הופך את 'יובלים' כולה לאופוזיציה, אבל לא נעשה את זה כי זה לא משרת את האינטרסים של הציבור שגר במרחב. מה שמשרת את האינטרס של הציבור שגר כאן זה לקדם אותו עם כל מי שמעוניין ומוכן לתת לנו כתף. ולכן אנחנו פועלים יחד עם העירייה, עם העומד בראשה ועם סגני ראש העיר מכל קצות הקשת הפוליטית כדי לקדם את המרחב הזה".
לאחרונה השעה את עצמו לוי מפעילות במינהל כי הוא מועמד לכנסת מטעם 'הבית היהודי' ותקנון הבחירות מחייב זאת. "למרות זאת הם ממשיכים להכפיש אותי. כל זה רק בשל העובדה שתמכתי ושמחתי בצעד שנעשה לטובת התושבים בקרית יובל. זה הזוי מבחינתי".

היסטוריית המאבק על המתחם

יולי 17': מאושרת הקמת מעונות סטודנטים ומכינה
אוגוסט 20': ליאון מציג מתווה חלוקה בין חילונים לדתיים
אוגוסט 22': הוחלט להקים מבני ציבור ופנאי (ובית כנסת בגן שמרוק)

התגובות מהשטח

"פוגעים ומקטינים אותו לחלוטין"
תושבת קרית יובל וחברה בקבוצה: "שלא יחשבו שאני חברה של דור. יש לי גם המון ביקורת עליו. אבל מעולם לא חשבתי שאפשר להשפיל ולהכפיש אדם בצורה כזאת, בטח שלא בקבוצת וואטסאפ באופן שפוגעים ומקטינים אותו לחלוטין.
"ברגע שגיליתי מה עושים לו זה פשוט הטריף אותי. לדוגמה, לצרף לקבוצה תמונה שבה רואים אותו יושב באיזה אירוע עם ראש העירייה וכותבים שם הערות נבזיות כאילו הוא 'בוגד' באנשי קרית יובל, לכתוב שהוא מוכר את השכונה בעד נזיד עדשים".
והיא ממשיכה: מנהלי הקבוצה שהם אנשי הנהלת 'התעוררות' – איך הם מאפשרים את זה? אני כתבתי להם בקבוצה שאסור להם לתת לזה להמשיך. ביקשתי מהם להפסיק את זה. לדעתי, כמנהלי קבוצה הם היו חייבים לסגור את הקבוצה או להוציא את האנשים שמכפישים או לפחות להעיר להם. גם אם הוא לא נבחר ציבור, גם אם הוא סתם תושב, אין לזה מקום. אבל במקום שינקטו פעולה נתקלתי באדישות מוחלטת" .
לדבריה, "אפילו פעם אחת הם לא ביקשו להפסיק עם השיח הפוגעני. בערב ראש השנה אחרי שרשור של פוסטים פוגעניים לוי פשוט עזב את הקבוצה. הוא כבר לא היה יכול יותר. התקשרתי אליו לשאול מה קרה. הוא אמר לי שזה פוגע לו בבריאות. בחור צעיר שמתלונן שזה פוגע לו בבריאות? מה זה? בושה וחרפה. אני הייתי מצפה מקבוצה שמתמודדת בבחירות לראשות העיר שתעמוד בסטנדרטים ערכיים ומוסריים. לפעול נגד בריונות כזאת, זה מה שמתבקש".

"הוא בחר לעסוק בצילומים ופוליטיקה"

מסיעת 'התעוררות' נמסר: "התעוררות שומרת על חופש הביטוי והדמוקרטיה גם בעירייה וגם בקבוצות הוואטס אפ שלה. אין ספק שמכירת קריית יובל, הקמת מוסד חרדי במקום מוסד ממלכתי בבית ספר עמל, מחטף גינת שמורק, וביטול התוכנית לקריית תרבות ופנאי בורבורג הם אירועים חמורים המאיימים על עתיד צביון השכונה, ועל המנהל הקהילתי לפעול נגד מהלכים אלו.
"לצערנו דור כיו"ר המנהל לא פעל מול ראש העירייה למנוע מהלכים אלא כדי לשמור על צביונה של השכונה. במקום זאת בחר לעסוק בצילומים ופוליטיקה ולא במהות תפקידו".