רק זה עוד היה חסר למשטרת המחוז, שעסוקה במתח הביטחוני הבלתי פוסק במזרח ירושלים ובעיר העתיקה ובהפגנות הפרועות של העדה החרדית – להתעסק עם פרשה בירושלים שבה מככב בן למשפחת הפשע הידועה מרמלה – ג'רושי.
5 צפייה בגלריה
אשרף ג'רושי,
אשרף ג'רושי,
אשרף ג'רושי,
(צילום: מהרשת, לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)

אלא שזה בדיוק מה שקרה, לפחות על פי כתב אישום שהוגש השבוע נגד אשרף ג'רושי, מהמשפחה. לו אישית, אגב, דווקא אין עבר פלילי. ג'רושי בן ה־28 הוא הבן היתום של המשפחה. שני הוריו, נואל ויוסף, נרצחו ביוני אשתקד בידי מתנקשים שירו אל רכבם. הבן, עושה רושם, דווקא ניסה להתרחק מעולם הפשע, לפחות לפי העובדה שאין לו תיק פלילי. מדובר למעשה בהסתבכות ראשונה של אשרף עם החוק, והוא נאשם עכשיו שסחט באיומים סוכן הלוואות שפועל במחנה יהודה וכן מהמר מקומי.

המארב של ג'רושי

פרשת הסחיטה החריגה החלה, לפי האישום, בינואר השנה, כאשר בין שני מהמרים ירושלמים, שמעון פינץ ונועם אמסייג, פרץ סכסוך כספי על רקע של חוב הימורים שצבר אמסייג כלפי פינץ. אלא שהחוב לא שולם, וכאן נכנס לתמונה הבן ממשפחת הפשע מרמלה. היה זה כאשר פינץ החליט לפנות לבן משפחת ג'רושי על מנת לקדם את פירעון החוב, בהנחה ששם המשפחה בלבד 'יעשה את העבודה', ולפי השתלשלות העניינים – הוא גם צדק.
קראו גם:
במהלך אותו החודש הגיע אמסייג לביתו של פינץ בשעת ערב מוקדמת. לאחר זמן קצר עלה להתפנות בשירותים אשר ממוקמים בקומה השנייה. כשחזר לקומת הקרקע המתינו לו ג'רושי הצעיר ובחור נוסף בשם מחמוד אדכידק. הם איימו עליו: "אם לא תחזיר את הכסף יהיה בלגן".

5 צפייה בגלריה
ההורים שנרצחו
ההורים שנרצחו
ההורים שנרצחו
(צילום: מהרשת, לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים)

בתחילה אמסייג הכחיש כי הוא חייב לפינץ. אז אדכידק קם לעברו בצורה מאיימת, ולפי האישום צעק לעברו: "יא בן זו... תגיד את האמת".
אדכידק וג'רושי הטיחו בפני אמסייג: "אם לא עקצת את שמעון אז תשלם לנו 3,000 שקלים". בשלב זה אמסייג נלחץ ואמר לשניים כי ייקח לו חודש וחצי לארגן את הסכום המבוקש. ג'רושי דרש מאמסייג את מספר הנייד שלו והבטיח שיהיה איתו בקשר בהמשך.

הזעם של ג'רושי

כמה שבועות לאחר הפגישה בדירתו של פינץ התקשר ג'רושי לאמסייג מספר פעמים ואיים עליו. כך על פי המתואר בכתב האישום שהוגש נגד ג'רושי ואדכידק. באחת השיחות אמר לו ג'רושי: "יאחושרמוטה. אם לא תשלם את הכסף אז... אותך... יא בן זו... עוד מעט העשירי לחודש, מתי אתה משלם לי?" אמסייג המפוחד שיתף את קרובת משפחתו בצרה שנחתה אליו. היא פנתה לג'רושי ג'וניור וביקשה ממנה שיניח לו. לפי האישום, אמסייג הצליח לבסוף להשיג חלק מהכסף שלווה מפינץ. הוא העביר ישירות לידי סוכן ההלוואות ממחנה יהודה סכום של אלפיים שקלים.

5 צפייה בגלריה
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
(צילום: אפי שריר)

אלא שדווקא אז התעורר בלגן נוסף. ג'רושי, ששמע כי הכספים שולמו ישירות לפינץ, זעם והתקשר לאמסייג, ולפי הנטען בכתב האישום, אמר לו: "יא בן זו... הבאת לו אתה כסף? אני אתפוס אותך ואאנוס את המשפחה שלך, עכשיו זה לא קשור לכסף". אמסייג, שחשש שג'רושי יפגע בו, נכנע לדרישתו, ולפי כתב האישום העביר לו 1,500 שקל.

הטוויסט של ג'רושי

אלא שכאן לא הסתיים הסיפור. לא חלף זמן רב ומי שביקש סיוע מג'רושי לגביית חוב כספי, מצא את עצמו נסחט על ידו. על פי המתואר בכתב האישום, ג'רושי זעם על אופן סגירת החוב בין השניים מבלי שהדבר 'עבר דרכו'.
"לאחר שנודע לנאשם 1 (ג'רושי) כי אמסייג העביר את תשלום החוב ישירות לפינץ ללא ידיעתו, דרש הנאשם מפינץ שיעביר לו את הכסף שקיבל. פינץ התחמק מהעברת הכספים לנאשם והסתתר מהנאשמים (ג'רושי ואדכידק) תוך שהוא עובר דירה מעת לעת וממעט להסתובב במקומות שבהם חשש שייתקל בהם".
במרץ האחרון פגש אדכידק את פינץ באקראי במסעדה ברחוב אגריפס וצעק לעברו: "אתה לא זז מפה עד שאתה מדבר עם אשרף". לאחר זמן קצר ג'רושי התייצב במקום, והשניים, על פי המתואר בכתב האישום, גררו את פינץ לסמטה קרובה והיכו אותו.
וכך זה מתואר בכתב האישום: "נאשם 2 (אדכידק) החזיק את פינץ, בעוד נאשם 1 (ג'רושי) היכה את שמעון מספר מכות אגרוף בפניו וגרם לו לחבלה באזור העין ולכאבים. הנאשמים אמרו לפינץ: 'אנחנו עכשיו מרחמים עליך ואם לא תשלם יהיה יותר גרוע. יש לך שבוע. אם לא זה עולה בעוד אלף'.
בנוסף לכך, לקחו הנאשמים את ארנקו של פינץ ואמרו לו שהוא יישאר אצלם עד שישלם להם. לפי המתואר בכתב האישום, פינץ החל לבכות והתחנן שלא ייקחו את הארנק והבטיח לשלם להם את הכסף, ורק טאז הנאשמים עזבו את המקום.

5 צפייה בגלריה
המדרחוב. כאן אירעה הפגישה עם הימ"ר (לעסקים ולאנשים בתמונה אין קשר לכתבה)
המדרחוב. כאן אירעה הפגישה עם הימ"ר (לעסקים ולאנשים בתמונה אין קשר לכתבה)
המדרחוב. כאן אירעה הפגישה עם הימ"ר (לעסקים ולאנשים בתמונה אין קשר לכתבה)
(צילום: שאטרסטוק)

באישום נטען עוד כי ג'רושי הספיק לאיים על פינץ כי ידקור אותו בגלל שלא נתן לו את הכסף שקיבל מאמסייג. במהלך חודש אפריל מתואר כי ג'רושי פגש את פינץ ואמר לו: "הקלטת אותי מאיים?" ודרש ממנו שייתן לו את הטלפון החכם שלו.
"שמעון, שחשש שנאשם 1 (ג'רושי) יפגע בו, נתן את הטלפון שלו לאחר שפתח את הסיסמה. הנאשם נכנס לתיקייה שבה היו הקלטות שונות שבהן הוא נשמע מאיים על שמעון, ומחק את השיחות המוקלטות והחזיר את הטלפון לשמעון", כך נטען בכתב האישום.

מקורות ההכנסה של חמולת ג'רושי:

  • דמי חסות
  • הימורים
  • סחר בסמים
  • סחר באמצעי לחימה
  • הלוואות בשוק האפור
  • גביית חובות

התדהמה של ג'רושי

לפני כחודש שוחח פינץ עם שני חוקרי ימ"ר במדרחוב בן יהודה על שורת האירועים. באופן אקראי ג'רושי הבחין בו וניגש לעברו מבלי לדעת ששני הגברים שעומדים לצידו הם שוטרים. לפי הנטען בכתב האישום, הוא החל לצעוק: "שמעון יא בן זו... עכשיו אני הורג אותך".
אלא שהחוקרים מנעו מג'רושי להשלים את תקיפתו והזדהו כאנשי משטרה. "למה באת לתקוף עכשיו?" שאלו את ג'רושי, שהשיב: "לא באתי לתקוף, פינץ הוא חבר טוב שלי, סתם באתי להגיד לו שלום, תשאל את פינץ. נכון שאנחנו חברים שמעון?" בכתב האישום צוין כי שמעון "היה מפוחד מאוד ולא השיב".
בגלל שורת האירועים הללו אשרף ג'רושי ואדכידק מואשמים בעבירות של סחיטה באיומים, סחיטה בכוח, תקיפה הגורמת חבלה ממשית בנסיבות מחמירות, חדירה לחומר מחשב כדי לבצע עבירה ושיבוש מהלכי משפט.

עורכת דינו: "הוא נשפט על פי מוצאו"

פרקליטתו של ג'רושי, עו"ד נופר עמון, מסרה בתגובה: "משפחה לא בוחרים, והמקרה שלפנינו זו ההוכחה המצערת כי אדם לעולם יישפט על פי מוצאו. במקרה של אשרף, עברו אינו קיים שכן אין כזה. מה שיש ומשחק תפקיד מרכזי הוא שם משפחתו והעובדה כי בשל שם זה עמלו חוקרי היחידה המרכזית בעיר על גביית עדויות מפי מהמרים.

5 צפייה בגלריה
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
הרכב שבו נרצחו הוריו של אשרף ג'רושי
(צילום: אפי שריר)

"התנהלותם הערמומית והמתחסדת של שני ה'נסחטים' התכתבה יד ביד עם השאיפה להרחיק את אשרף מן העיר, הגם שאין מדובר בדמות שיש בה כדי להפר את הסדר או השקט הציבורי. יתום שהתייתם בנסיבות מחרידות עומד לדין בגין עבירה שבבסיסה 3,000 שקל ואשר בה מעורבים 'צלופחים'".