יוצאים לדרך בסגול: הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, בראשות שירה תלמי באבאי, החליטה בישיבתה על אישור התוכנית להקמת הקו הסגול של הרכבת הקלה בירושלים.
הקו הסגול מתוכנן לעבור בשכונות קרית היובל, מלחה, פת וקטמונים (לאורך הרחובות טהון, גולומב, קוליץ, מנהרה מתחת לשכונת מלחה, אגודת ספורט הפועל, פת, יהודה הנשיא ובן זכאי). הקו הסגול יהווה ציר אורך מזרח-מערב בדרום העיר ויחצה את קווי הרכבת הקלה האחרים- האדום, הירוק והכחול. בכך תגדל באופן משמעותי רשת הרכבת הקלה ויתאפשרו חיבורים רבים בין נקודות מוצא ויעד בעיר.
אורך התוואי הינו כ-10 ק"מ, כאשר אושרו מתוכו כבר כ-6 ק"מ במסגרת תוכניות קודמות וכעת אושר התוואי של כ-4 ק"מ נוספים המשלים את התוואי כולו. יחד עם הקווים הקודמים תאפשר קו מזרח-מערב מהמרכז הרפואי הדסה ועד לשכונת תלפיות.
הוועדה ציינה בהחלטתה כי למערכת הרכבת הקלה בירושלים תרומה משמעותית לעיר, בין היתר בשל הפחתת הגודש בכבישים (הפחתת זיהום אוויר וזמני נסיעה) וקירוב שכונות מורחקות למוקדי תעסוקה ובילוי, תוך תרומה לאיכות החיים, לבריאות הציבור, לחוסן החברתי ולשוויון ההזדמנויות.
עוד ציינה הוועדה, כי לקו הסגול תרומה משמעותית בהיותה מחברת את שכונות קריית היובל וקטמונים לרשת הרכבת הקלה. שכונות אלה עוברות תהליכים של התחדשות עירונית והקמת הקו תתרום לשדרוג משמעותי של איכות המרחב הציבור בשכונות אלה. כמו כן, מערכת הסעת המונים מאפשרת ציפוף של העיר וניצול יעיל של הקרקע והשפעתה מתפרסת מעבר לצירים בהם היא עוברת.
קראו גם:
התקציב להקמת הקו הסגול אושר כחלק מפרויקט הקו הכחול של הרכבת הקלה שהיקפו 14 מיליארד ש"ח. עבודות ההקמה צפויות להתחיל בסוף השנה ולהיכנס לשיאן ב 2025, והקו צפוי להתחיל לפעול בשנת 2031.
הקו החדש מצטרף לקווים שכבר אושרו- האדום מהר הרצל ועד פסגת זאב; הירוק מגילה ועד הר הצופים; והכחול ממלחה ועד רמות.
"מברכים על אישור הקו הסגול"
יו"ר הוועדה המחוזית לתכנון ולבנייה ירושלים, שירה תלמי באבאי: "ירושלים מובילה ומקדימה את יתר הערים בכל הקשור בפיתוח תחבורה ציבורית באמצעות מערכת להסעת המונים ובעידוד הליכתיות. ירושלים נהנית כעשור מקו רכבת קלה פעיל ולעיר כבר אושרו מספר קווי רכבת קלה הנמצאים בשלבי הקמה מתקדמים. רשת הרכבת הקלה תחבר את השכונות המתחדשות של העיר אל מוקדי תעסוקה".
מתכנן מחוז ירושלים במינהל התכנון, אדר' דן קינן: "התוואי שנבחר למעבר הקו הסגול הינו המסלול שמשרת בצורה הטובה ביותר את השכונות שעוברות תהליכי התחדשות עירונית. בכך מבטא מסלול הרכבת הקלה את מדיניות הוועדה המחוזית לחיזוק השכונות הוותיקות בעיר ותמיכה בתהליכי פינוי בינוי ובבניה המחודשת של שיכוני ירושלים".
יו"ר מינהל קהילתי יובלים, ד"ר אסף שפנייר: "לאחר שנים, אנו מברכים על אישור הקו הסגול בקריית היובל. זהו הישג חשוב לכל תושבי השכונה, שישפר את הנגישות ואת התחבורה הציבורית באזור. אני מודה לכל המעורבים על ההתמדה והעשייה ללא לאות, ולגורמי העירייה והמחוז על אישורו. הפרויקט יתרום רבות לאיכות החיים בקריית היובל ולפיתוח השכונה בעתיד. אנו מצפים ליישום מהיר ובטוחים שהופקו הלקחים הנדרשים בכריית המנהרות, כך שהפרויקט יתקדם בצורה חלקה וישפר את איכות החיים של התושבים תוך שמירה על שיתוף פעולה מתמשך בין כל הגורמים המעורבים".
התוכנית הוגשה על ידי עיריית ירושלים ביזמת צוות תכנית אב לתחבורה.