ראשי המדינה מתהפכים בקברם? למיינט ירושלים נודע כי אל יו"ר הוועדה המחוזית, שירה תלמי בבאי, שוגר מכתב חריף נגד גורד השחקים המתוכנן בשמריהו לוין, ממול לירידה לעין כרם. הפעם אלו חברי הנהלת ההסתדרות הציונית המחזיקה ומנהלת את אתר הר הרצל שמצטרפים לכמעט 200 ההתנגדויות למיזם הנודע כ-'בורג' ח'ליפה הירושלמי'.
2 צפייה בגלריה
 טענות לסדר עדיפויות שגוי. המיזם בשמריהו לוין (מתחם אפשטיין)
 טענות לסדר עדיפויות שגוי. המיזם בשמריהו לוין (מתחם אפשטיין)
טענות לסדר עדיפויות שגוי. המיזם בשמריהו לוין (מתחם אפשטיין)
(הדמיה: AS+GG אדריכלים)

לטענתם אין מקום להקמת המגדל שעל פי המוצע, יתנשא לגובה של כ־200 מטר, מעל קבריהם של גדולי האומה וחללי כוחות הבטחון. הדבר יפגע לשיטתם בסמליות ובמעמדו של הר הרצל ולכן אין לקבל בנייה כה ראוותנית באיזור המדובר.

פגיעה בכבוד הנופלים


במכתב עליו חתומים עשרה חברי הנהלה, וביניהם גם סגן יו"ר הסוכנות היהודית, ירון שביט, נאמר כי "לא יעלה על הדעת כי מיזם עסקי יתנשא ויאפיל על קברו של חוזה המדינה ועל קברים של גדולי האומה ועל בית העלמין הצבאי, שרק במהלך מלחמת חרבות ברזל נוספו לו, עוד כ־100 קברי לוחמים גיבורים".
סגן ראש העירייה, עו"ד יוסי חביליו המתנגד למיזם מתוך שורות הקואליציה העירונית, התרגש לדבריו לקרוא את המכתב. "אולי הוא יבקיע את חומת האטימות של הוועדה המחוזית", כך חביליו, "אני מקווה שאחריו יביעו את עמדתם גופים נוספים שיפגעו מהמגדל כמו 'יד ושם'.
יצויין כי דברים ברוח דומה נשמעו גם מצד ארגון יד לבנים, המייצג משפחות שכולות. בכתב ההתנגדות, יו"ר הארגון, אלי בן שם כתב: "אנו חווים פגיעה קשה ברגשות המשפחות השכולות עם החשיבה על בניית מגדל ענק צמוד להר הרצל, בו קבורים למעלה מ-2,800 חללי מערכות ישראל".

קראו גם:

אלא שאחרי הדיון על התוכנית בוועדה המקומית, הודיעה העירייה כי ב'יד לבנים' מתכוונים למשוך את התנגדותם, זאת לאחר שהארגון "הגיע למסקנה שקידום התוכנית לא יפגע ברגשות המשפחות השכולות או בצביון ההר".

"הפרויקט הוא זילות השואה"


גם השדולה למען מעמדה הכלכלי של ירושלים בראשות ח״כ מירב כהן קיימה הבוקר (יום ה') דיון מיוחד בהר הרצל בנוגע לתוכנית.

2 צפייה בגלריה
(ח"כ מירב כהן. צילום: שלומי כהן)

יו״ר השדולה, ח״כ מירב כהן, אמרה בדיון: "הר הרצל הוא קודש הקדושים של המפעל הציוני, זה המקום שהכי מייצג את החלום הציוני. להקים גורד שחקים כאן זה לא רק חוסר טעם אלא פגיעה במוסדות הלאומים של מדינת ישראל. זה חלק מתוכנית רחבה של כ-500 מגדלים שמקודמים בימים אלה, וישנו את הזהות של ירושלים מקצה לקצה. המגדל יתנשא מעל כולנו כמו אצבע משולשת ובעצם יפתח את הסכר להקמת עוד מגדלים כאלה".
מרים גרייבר,שורדת שואה ותושבת העיר ירושלים אמרה: "הפרוייקט הוא זילות השואה, הבנייה מעיבה על זיכרון השואה. יד ושם נוסד ע״י שורדי השואה שרצו להקים מקום רגוע בגובה העיניים שיחנך לזכרון השואה, המגדל יפגע במרכזיותו ומעמדו של מרכז יד ושם. אני פונה לעיריית ירושלים, איך אפשר לתרץ בניית מגדל בסמוך למקום כה חשוב לעם ישראל?"
אסנת קולק, בתו של טדי קולק ז״ל, ראש עיריית ירושלים לשעבר: "איך אנחנו יכולים לתת לזה לקרות? זאת שערוריה וכתם על העם שלנו, ירושלים תאבד את היחוד והאופי שלה. חייבים ללכת למאבק ציבורי ולגייס את הציבור הרחב. אבי בתקופתו הקיף את חומת העיר העתיקה בפארק על מנת לשמר אותה ולמנוע בניה באיזור שתאפיל עליה. את אותו הדבר עשה עם בניית הטיילת בארמון הנציב, וכך יש לעשות גם באיזור זה".
ח״כ כהן סיכמה כי תמשיך להיאבק בנושא במספר מישורים על מנת למנוע את הקמת המגדל בסמוך להר הרצל.
כך או כך, התוכנית של המגדל בן 42 הקומות כבר נדונה במחוזית בחודש שעבר, אך המלצותיה טרם פורסמו.