מאות אנשים חילונים ודתיים כאחד התקבצו ליד תחנת הרוח בימין משה בערב השבת שעברה. האירוע שלכבודו באו היה 'סיור שומר שבת למקומות המקוללים של ירושלים לכבוד יום השישי ה-13'.
7 צפייה בגלריה
פרחי בסיור. להרגיע ילדים
פרחי בסיור. להרגיע ילדים
פרחי בסיור. להרגיע ילדים
(צילום: באדיבות איתמר פרחי)

כן, גם היום האמונות הטפלות לא נחלשו: מזו שעל המלך שליבו נעקר ממנו, כי לפני מותו ביקש לקבור אותו בירושלים, שנמצאת לא הרחק מתחנת הרוח, ועד לחתן שקיבל דום לב, ואף שהוא מת הכלה המשיכה את הטקס. ולמה משמש המקום שבו כל זה קרה היום: בין היתר ניתן להוציא בו תעודות פטירה. מי שיצר ויזם את הסיור הוא איתמר פרחי (40), תושב העיר, שלפרנסתו עובד ככלכלן במגזר הציבורי. במקביל הוא גם יוזם סיורים, ובהם גם את המפגש בסוף השבוע שעבר, שבו נכחו צעירים ומבוגרים ואפילו ילדה אחת. "אמרתי לה שאם משהו מפחיד אותה אז שתדע שסתם המצאתי ושלא תפחד", הוא אומר בחיוך.
עוד בחדשות:
מה היו התגובות? "אנשים נשארו עד 1:00 בלילה. אז או שהם ממש נהנו או שהם ממש פחדו לחזור לבד. זה היתרון בקהל שבוי. הרוב היו ירושלמים שגרים כאן ובחיים לא הכירו את המקומות ולא שמעו עליהם. זו המחמאה הכי גדולה – לאפשר להם להרגיש תיירים במקום שבו הם גדלו. 'אני כל החיים פה ולא שמתי לב לשלטים האלה', הם אמרו לי. החוכמה היא לגלות את הנסתר והיופי בחלקת אלוהים שלך ביומיום. זה מה שמרגש".
היו כאלה שפחדו? "נראה לי שהקור הירושלמי יותר הפחיד בעיקר את מי שהגיע מחוץ לירושלים. ואת הירושלמים קשה להפחיד".
אלו הן חלק מהתחנות שהיו בסיור:

שערי צדק הישן והרצח הפוליטי הראשון

הרצח הפוליטי הראשון בארץ לא היה כאשר נורה ראש הממשלה יצחק רבין ז"ל וגם לא רצח חיים ארלוזורוב. ב־30 ביוני 1924 ד"ר ישראל דה האן סיים להתפלל מנחה בבית החולים 'שערי צדק', ששכן אז ברחוב יפו. כשיצא מהבניין הוא נורה למוות על ידי אנשי 'ההגנה', שחששו כי כשליח 'העדה החרדית' הוא יפעל נגד 'הצהרת בלפור' והיוזמה להקים את מדינת ישראל.

7 צפייה בגלריה
דה האן )מימין( ומייסד ש"צ ד"ר וולך
דה האן )מימין( ומייסד ש"צ ד"ר וולך
דה האן )מימין( ומייסד ש"צ ד"ר וולך
(צילום: באדיבות ארכיון יד בן צבי)

דה האן היה דמות חריגה באותם ימים - חרדי אבל גם הומוסקסואל, משורר, סופר ועיתונאי, אבל יריב נחרץ של הציונות המדינית. בגלל המוות הטראגי שהיה בבניין רבים האמינו כי המקום מקולל.

השוק הכושל והפועל שנהרג

ליד מחנה יהודה שכן במשך שנים 'פיל לבן'. היה זה מבנה 'שוק קניון אגריפס', שנועד להתחרות בשוק הוותיק. בזמן העבודות להקמת ה'שוקניון' נהרג טרקטוריסט שעסק בחפירות, ואחרי שהמקום נחנך בשנת 2000 המקום לא ידע ברכה. הקונים נשארו נאמנים ל'מחנה יהודה', וחלק מבעלי העסקים האמינו שעל המקום רובצת קללה.
בהמשך שימש המבנה כחניון, וגם אז האתר זכה ליחסי ציבור מפוקפקים, לאחר שאברך ניסה לעזוב עם רכבו מבלי לשלם והקופאית שניסתה לחסום את דרכו נפגעה מהרכב. ב־2019 זכה המבנה למיתוג חדש: 'אגריפס 88', ובמקום החלו לפעול משרדים, מרכז רפואי ואפילו מזקקת ויסקי.

פנינת ירושלים והקונסוליה הנאצית

המבקרים ב'פנינת ירושלים' אינם יכולים לנחש כי בשנות ה־30 של המאה הקודמת היה מונף במקום דגל צלב הקרס – סמל המפלגה הנאצית. קודם לכן, בזמן מלחמת העולם הראשונה, התארחו במלון 'פאסט', ששכן במקום מ־1891, קציני צבא גרמנים אשר יעצו לצבא העות'מאני. בהמשך שכנה במקום הקונסוליה הגרמנית, שהפגינה נאמנות למפלגה הנאצית.

7 צפייה בגלריה
מלון פנינת ירושלים.
מלון פנינת ירושלים.
מלון פנינת ירושלים
(צילום: שלומי כהן)

השנים חלפו ובמבנה התגוררו משפחות מעוטות יכולת. ב־1974 המקום נהרס ובמקומו הוקם מלון 'פנינת ירושלים', וגם הוא לא האריך ימים. כיום מתכונן לקום על הקרקע מבנה חדש, שיכלול כ־150 חדרי מלון וגם 20 דירות למגורים.

רוחות רפאים במשכנות שאננים

עד אמצע המאה ה־19 ירושלמים פחדו לגור מחוץ לחומות העיר העתיקה, בין היתר בגלל החשש מרוחות ושדים. משכנות שאננים היתה השכונה היהודית הראשונה שהוקמה מחוץ לחומות, ומה שחיזק את המיתוס היא הכרכרה של משה מונטיפיורי, שכמו בשיר המפורסם, יש מי שמוכנים להישבע שהם "ראו את מונטיפיורי על יד המרכבה".

7 צפייה בגלריה
מרכבת מונטיפיורי במשכנות שאננים. שיר מלחיץ
מרכבת מונטיפיורי במשכנות שאננים. שיר מלחיץ
מרכבת מונטיפיורי במשכנות שאננים. שיר מלחיץ
(צילום: באדיבות איתמר פרחי)

הלב, הכלבים והכנסייה הסקוטית

בירושלים אין בית קברות לחיות, אבל בחצר הכנסייה הסקוטית קבורים שני כלבי גישוש בריטים שנהרגו במלחמת העולם הראשונה. ההחלטה לקבור במקום כלבים גרמה לחלק מתושבי העיר להתייחס למקום כמקולל. מוות לא פחות מוזר שייך למלך הסקוטי רוברט ברוס, שהלך לעולמו ב־1329. הוא ביקש שליבו ייקבר בירושלים, אבל השליח שנשלח לארץ הקודש נהרג תוך כדי המסע, וגם זה אירוע מפחיד למדי.

7 צפייה בגלריה
הכנסייה הסקוטית. פה קבור הכלב
הכנסייה הסקוטית. פה קבור הכלב
הכנסייה הסקוטית. פה קבור הכלב
(צילום: שאטרסטוק)

לשכת הבריאות והחתונה המפחידה

המבקרים בבניין המרשים שברחוב יפו 86 לא יכולים לנחש מה קרה בו בסוף המאה ה־19. בן משפחת אצולה ערבית מהעיר העתיקה עמד להינשא, אלא שבבוקר היום המרגש החתן הטרי התגלה מת. הכלה פרצה בבכי, קרובי המשפחה קרעו את בגדיהם, האורחים מיהרו לנוס, ורק אם החתן ישבה בשקט וכשפניה קפואות הודיעה: "תהיה חתונה". בשעה המיועדת הושבה הכלה המזועזעת לצד חתנה המת, אשר הוצמד אל כיסאו ברצועות סאטן, ונישאה לו.

7 צפייה בגלריה
לשכת הבריאות. הנפקת תעודת פטירה
לשכת הבריאות. הנפקת תעודת פטירה
לשכת הבריאות. הנפקת תעודת פטירה
( צילום: ענר גרין)

מאז נחשב הבית למקולל, ויש כאלה שנשבעו כי בלילות הם שומעים את קולו של החתן המת המבכה את אהובתו. לימים הפך המקום לבית חולים עירוני. כיום שוכנים במקום משרדי הלשכה המחוזית של משרד הבריאות, וזה גם המקום שבו תוכלו להוציא תעודות פטירה ליקיריכם.

אוריינט האוס והשמלה הקטלנית

בסוף המאה ה־19 איסמאעיל מוסא אל־חוסייני, שהיה ממונה על החינוך בעיר, הקים וילת מגורים מפוארת מחוץ לחומות (כיום שכונת באב א־זהרה שבמזרח העיר). ב־1898, לקראת ביקור הקיסר הגרמני וילהלם השני ואשתו אוגוסטה ויקטוריה, היה אמור להתקיים במבנה טקס קבלת פנים. רוויידה בת ה־8, בתו של בעל הבית, נבחרה להגיש מתנה לקיסרית.

7 צפייה בגלריה
האוריינט האוס. שרון סגר סופית
האוריינט האוס. שרון סגר סופית
האוריינט האוס. שרון סגר סופית
(צילום: ע"פ סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים)

בערב שלפני האירוע החגיגי עלתה הילדה לגג עם המשרת כדי להדליק את העששיות, אלא שהלהבה אחזה בשמלתה החדשה והילדה מתה מפצעיה. מאז המקום נחשב למקולל. כידוע, בשנות ה־80 וה־90 של המאה ה־20 הבניין שימש כמטה של אש"ף בעיר. באוגוסט 2001, לאחר הפיגוע במסעדת 'סבארו', החליט ראש הממשלה אריאל שרון לסגור את המתחם לצמיתות.
פורסם לראשונה: 04:15, 20.01.23