החלה הספירה לאחור לקראת עבודות הבניה להקמת הקו הכחול של הרכבת הקלה — מדובר בעבודות הבניה הנרחבות והמשמעותיות ביותר שיעשו במרכז ירושלים מאז שנת 2011, אז הושלמה בנייתו של הקו האדום המוכר שעובר ברחוב יפו.
4 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
הרכבת הקלה בירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
4 צפייה בגלריה
הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב המלך קינג ג'ורג'
הקו הכחול של הרכבת הקלה ברחוב המלך קינג ג'ורג'
הקו הכחול בקינג ג׳ורג׳
(הדמיה: צוות תוכנית אב לתחבורה)

רוב המידע עדיין לוט בערפל וצפוי להיחשף לתושבים כבר בשבוע הבא, אך פרטים ראשונים כבר ידועים. מה שברור הוא שלכל אחד מתושבי העיר זכורה הטראומה הגדולה של העשור הראשון של שנות ה-2000 בה העבודות להקמת הרכבת הקלה נעשו בצורה לא אחראית, כזו ששיתקה לחלוטין את מרכז העיר וגרמה לקריסתם של עסקים רבים עקב חוסר תיאום ותכנון לקוי.
4 צפייה בגלריה
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים. הקו הכחול
כך תיראה הרכבת הקלה בעמק רפאים. הקו הכחול
הרכבת הקלה בעמק רפאים
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים)
אז מה צפוי לקרות הפעם ומתי? העבודות צפויות להתבצע על הציר המרכזי שנע בין רחוב קרן היסוד, קינג ג׳ורג׳ ושטראוס — עורק מרכזי ביותר שחוצה את מרכז העיר מדרום לצפון, עליו נעים עשרות קווי אוטובוסים וממנו יוצאים רחובות רבים המקשרים לשכונות טלביה, רחביה ונחלאות.
בתקופת העבודות שצפויות להימשך מספר שנים, חלקים נרחבים מהציר הזה צפויים להיות חסומים לרכבים פרטיים ולהפוך לנתיבי תחבורה ציבורית בלבד — שתמשיך לנוע על הציר לצד העבודות. מסתמן כי תושבים המתגוררים בסביבת הציר המדובר, יקבלו אישור מיוחד לנסוע בנת״צים כדי שיוכלו להגיע לביתם.
ומתי כל זה צפוי להתחיל? תאריך מדויק עדיין לא פורסם אך כרגע השאיפה היא להתחיל את העבודות כבר בחודש דצמבר 2024. התוכנית הסופית, שלבי הביצוע, תוכנית התחבורה הציבורית ולוחות הזמנים העדכניים יוצגו לציבור ביום שני הקרוב ה-16 בספטמבר, בכנס מיוחד שיערך במרכז הכנסים בבניין כלל בשעה 20:00.

הקו הכחול של הרכבת הקלה


הקו הכחול של הרכבת הקלה צפוי לחצות את ירושלים מצפון לדרום. הוא ייצא משכונת רמות, יעבור בשכונות מרכז העיר, במושבה הגרמנית ויגיע עד לשכונת גילה והוא צפוי לשרת 250 נוסעים ביום.
יו״ר המנהל הקהילתי לב העיר, ד״ר אופיר לנג מסר כי ״בשבוע הבא נערוך שיתוף ציבור לתושבים ולסוחרים על מנת להציג את מתווה העבודות ושינוי מסלולי התחבורה והחניה באזור. אנו מזמנים את כולם להגיע לשמוע ולהשמיע״.

הטראומה של ירושלים


העבודות להקמת הקו האדום של הרכבת הקלה בירושלים בשנות ה-2000 גרמו לשיבושים נרחבים בשגרת החיים במרכז העיר, ועוררו כעס רב בקרב תושבים ובעלי עסקים — בשל העובדה שמיד לאחר שנחפר רחוב יפו, פשוט דבר לא התקדם ובפועל לא כמעט ולא בוצעו בו עבודות.

4 צפייה בגלריה
רחוב יפו בתקופת העבודות
רחוב יפו בתקופת העבודות
רחוב יפו בתקופת העבודות
(צילום ארכיון: שלומי כהן)

חפירות התשתית והסלילה, התנהלו באיטיות קיצונית והביאו לחסימות כבישים ממושכות, שינויים בתנועת הולכי רגל ושיבושים כבדים בתחבורה הציבורית. תושבים רבים סבלו מעומסי תנועה כבדים וקשיים בגישה לאזורי המסחר והשירותים במרכז העיר. בעלי עסקים רבים נאלצו לסגור את עסקיהם או להתמודד עם ירידה משמעותית בהכנסותיהם.


הכעס של הציבור התגבר עקב העובדה שהעבודות נמשכו שנים רבות, עם עיכובים חוזרים ונשנים ותחושה של חוסר תיאום ותכנון לקוי. התושבים ובעלי העסקים הרגישו שלא קיבלו פיצוי הולם על הפגיעה בשגרת חייהם, והתחושה הכללית הייתה של תסכול רב כלפי הרשויות המקומיות והקבלנים שביצעו את הפרויקט.