אי שם בשלהי העשור הראשון של שנות ה-2000, קיבלה עיריית ירושלים החלטה שמהר מאוד התבררה כגאונית — להפוך את רחוב בצלאל הקטן ואת רחוב ש״ץ למדרחוב. לפני 16 שנה, נחנך המדרחוב ובמהרה הפך להיות ״השינקין״ של ירושלים, עם מסעדות, בתי קפה, חנויות מעצבים, ספרים, מוזיקה ומה לא.
2 צפייה בגלריה
״חניון״ ש״ץ
״חניון״ ש״ץ
״חניון״ ש״ץ
(צילום: mynet)
2 צפייה בגלריה
״חניון״ ש״ץ
״חניון״ ש״ץ
״חניון״ ש״ץ
(צילום: mynet)
בשנת 2020 החלו עבודות בניה בפינה העליונה של מדרחוב ש״ץ, בחיבור עם רחוב שמואל הנגיד. עם תחילת העבודות, הסיר הקבלן את העמודונים שחסמו את מעבר הרכבים וששמרו על הרחוב כמדרחוב.
מאז, הפך המדרחוב לחניון של ממש. רכבים נכנסים אליו ללא הפרעה וחונקים אותו לחלוטין. הם חונים בו בפראות תוך סיכון הולכי הרגל ועל הדרך גם פוגעים בעסקים שמסביב. בסופי שבוע, הוא הופך ל״חניון האורחים״ של מלון מונטיפיורי הממוקם במרכזו.
למרות שפרויקט הבניה נמצא בפינה העליונה ואין שום סיבה שכל המדרחוב לאורכו יפתח עבור המשאיות שמגיעות לאתר הבניה, עד היום — המדרחוב לא נחסם מחדש עבור כניסת רכבים. התושבים ובעלי העסקים כבר התייאשו, ואפילו ניסו לחסום את מעבר המכוניות באמצעות מחסומים מאולתרים, אבל גם זה לא עזר. מדרחוב ש״ץ הפך להיות חניון נוח לכל החפץ בכך כשבינתיים, פרויקט הבניה מתנהל באיטיות בשל בעיות שונות, ומי שסובל הם הולכי הרגל הירושלמים שנגזל מהם מרחב ציבורי שפעם היה פנינה של ממש, בליבה של ירושלים.


מדרחוב ש"ץ, נקרא על שם האמן בוריס ש"ץ, מייסד בצלאל, בית הספר לאמנות ולעיצוב. המדרחוב, מלא בחנויות בוטיק ונחשב לפינה שקטה ואמנותית בלב העיר ומשלב אדריכלות ירושלמית ייחודית לצד יצירות אמנות המתפרשות במרחב הציבורי. האווירה הרגועה בו הופכת אותו למקום מושך עבור תיירים ותושבים כאחד, המחפשים חוויה תרבותית ושקטה מחוץ להמולת העיר. כל זה כאמור נהרס הודות למכוניות שהפכו אותו למגרש חניה.
מעיריית ירושלים נמסר: "הסוגייה תיבחן בתשומת הלב הראויה מול גורמי העירייה הרלוונטיים, מענה יינתן בהתאם לממצאים".
כמחזיק תיק בטיחות בדרכים בעירייה, אריה קינג ציין בתגובה: ״הכיבוש הזוחל של בעלי הרכבים את המרחב הציבורי, הגיע גם לאחת משכיות החמדה בעיר, מדרחוב בצלאל-שץ. התופעה הזו של חוסר הרתעה כלפי קבלנים וכלפי בעלי רכבים בכל האמור להשתלטות על המרחב הציבורי שאמור להיות המקום הבטוח להולכי הרגל ולמתניידים בעגלות, היא תופעה שאין שני לה במדינת ישראל. בדקתי את שקורה בתל אביב, חיפה, נתניה ומודיעין, מצ"ב הבטיחות של המשתמשים במדרכות כתוואי הליכה ותנועה, הוא הגרוע ביותר בישראל״.
״אני מקווה מאד שכפי שביצעתי מהפכה חיובית בתחום איכות הסביבה בעיר, כך אצליח לבצע מהפכה חיובית בתחום הבטיחות בדרכים בכלל ובטיחות הולכי הרגל בפרט. זו חובתנו הראשונה במעלה, לדאוג לבטיחות תושבי העיר ויש לפנינו עבודה רבה. אפעל לריכוז מאמץ עירוני כנגד ההשתוללות במדרחוב בצלאל-שץ מתוך מטרה שהמדרחוב יחזור להיות מה שהיה״.