החל מהשבוע, מוצגת בסינמטק ירושלים תערוכת הצילומים Captured - ׳פרויקט השחזורים׳ עם משפחות החטופים של הצלמת והאמנית שרון דרעי, כלתו של חיים פרי, שנחטף בידי חמאס מביתו בקיבוץ ניר עוז.
1 צפייה בגלריה
מתוך תערוכת השחזורים "Captured"
מתוך תערוכת השחזורים "Captured"
מתוך תערוכת השחזורים "Captured"
(צילום: שרון דרעי)

מתוך תערוכת השחזורים "Captured"


בפרויקט מוצגים על קירות הסינמטק עשרים צמדי צילומים מקורים הלקוחים מתוך אלבומים משפחתיים ומכשירים ניידים, בהם מופעים חטופים מעוטף עזה ליד בני משפחה, בני-זוג וחברים. זאת לצד תמונות המשחזרות את סיטואציית הצילום המקורית, כשהפעם החטופים נעדרים מהצילום. הפער בין התמונה המקורית והמשוחזרת, ממחיש באופן מידי את חסרונם של הנחטפים, את הדאגה והכאב הנורא של בני המשפחה, שמחכים להם שישובו ואת השינוי שחל בקרובים שממתינים כאן.


מתוך תערוכת השחזורים "Captured"


מתוך תערוכת השחזורים "Captured"

את הפרויקט החלה הצלמת שרון דרעי כמעט במקרה. בן זוגה ליאור נסע להתראיין בבית אביו חיים פרי, זמן מה לאחר החטיפה בניר עוז. ערב קודם היא חיפשה בטלפון תמונות לכתבה ונתקלה בתמונה שלא זכרה - ליאור ואביו יושבים בכניסה לביתו וקוראים עיתון. כשהגיע לקיבוץ בחר ליאור להצטלם באותה התנוחה, ללא אביו. שרון העלתה את התמונה לפייסבוק לצד התמונה המקורית וכתבה מילה אחת – "מחכים". בעקבות התגובות הרבות ובעבודה משותפת עם מטה משפחות החטופים, יזמה דרעי שחזורים של תמונות מאלבומי משפחות, בני הזוג והחברים, שהחטופים נעדרים מהן.
דרעי מסבירה כי הבקשה היתה לתמונות שצולמו כשנה עד שנתיים לפני החטיפה. הפרויקט עוסק בסמיכות בין הצילום המקורי למשוחזר וכך מדגיש את השינוי הדרמטי שחל באנשים. המצולמים לבושים באותו האופן והצילום מתבצע באותו המקום. בחלק מהשחזורים מופיעים בני משפחה שהיו בשבי וחזרו, ומחכים לשובם של יקיריהם.
אוסף צמדי הצילומים הפך לתערוכה בעלת חשיפה גדולה ברחבי ישראל ובעולם והוצגה, בסנאט האיטלקי, בפרלמנט הצרפתי, על מסכים בכנסת, בנתב״ג. ביום המאה ל-7 באוקטובר הוקרנו הצילומים בטיימס סקוור שבניו-יורק ובימים אלו מוצגת התערוכה בכיכר עיריית רובע המארה בפריז.


לדברי דרעי "סדרת צילומים זו שמעבר לדימוי החזותי מהווה קול רב עוצמה עבור משפחות שנקרעו מיקיריהן שנחטפו וכאבן מהדהד בדממה של החסרים בתמונה. ההיעדר של האנשים מן התצלומים מושך את הצופה פנימה, מעורר רצון להשלים את התמונה, להחזיר את ההרמוניה ולאחד את המשפחה". עוד מוסיפה דרעי כי "את פרויקט השחזורים התחלתי בנובמבר 23, בלב כואב אך מלא תקווה. עם הזמן הכאב העמיק והתקווה נשחקה לנוכח החדשות הקשות. ובכל זאת אנחנו לא יכולים לאבד את התקווה. התקווה שלנו היא התקווה האחרונה של החטופים. אנחנו חייבים להמשיך להאמין, לזעוק ולהאבק למענם ושבקרוב מאוד נזכה לראות את כל החטופים חוזרים הביתה בשלום. החטופים החיים לשיקום בחיק משפחתם ואת המתים נשיב לקבורה בארצם. אני מאחלת לכולנו שתהיה שנה טובה, שנה שבה האור יגבור על החושך. תודה לסינמטק ירושלים, העיר שבה נולדתי והתחנכתי, שפתחה שעריה לתערוכה זו".