האירוע המביש שאירע אתמול (שני) ברחובות העיר העתיקה, בו קבוצת צעירים יהודים ירקו על מתפללים נוצרים, מעורר סערה גדולה, אבל עבור הנוצרים החיים בירושלים מדובר בעניין שגרתי של ממש. עשרות מקרים דווחו בחודשים האחרונים, ונראה שחוץ מהצהרות של פוליטיקאים, פיתרון אמיתי לא נראה באופק.
5 צפייה בגלריה
משה ליאון וראשי הכנסיות הנוצריות בעיר
משה ליאון וראשי הכנסיות הנוצריות בעיר
משה ליאון וראשי הכנסיות הנוצריות בעיר
(צילום: ארנון בוסאני)
תקרית דיפלומטית מביכה התרחשה לפני מספר ימים כאשר כומר גרמני בכיר שליווה שרה מממשלת גרמניה לביקור בכותל המערבי נדרש על ידי מדריכה במקום להסיר מצווארו את הצלב. האירוע שעורר סערה היה רק אחד בשרשרת של אירועים ביחס לאנשי דת נוצרים ־ יריקות, קללות, פלישה לכנסיות ואף ניתוף מצבות. אלה מדווחים בתקשורת הזרה בהרחבה ומאירים את ישראל בכלל ואת ירושלים בפרט באור שלילי.
5 צפייה בגלריה
המהומות בכניסה למתחם בו נערך כנס של נוצרים ביוני
המהומות בכניסה למתחם בו נערך כנס של נוצרים ביוני
המהומות בכניסה למתחם בו נערך כנס של נוצרים ביוני
(צילום: משטרת ירושלים)

"אנשי דת נוצרים מתלוצצים בינם לבין עצמם שאם הם מסתובבים בעיר העתיקה ולא מקבלים יריקה באותו יום זה נס", אומר ודיע אבו נאסר, יועץ למספר כנסיות בארץ. אלא שמדובר בתופעה לא מצחיקה כלל שכבר הפכה לשגרה, "זה לא עניין של פחד לאנשי דת נוצרים להסתובב כרגע בירושלים כמו שזה מרגיז", הוא טוען. "הבעיה שלנו היא שזה לא כמה חוליגנים פה ושם. עצם העובדה שמעשים כאלה חוזרים ונשנים, אומרת שאין הרתעה. אני שואל איך היו מתייחסים ומתנהגים אם פרובוקציות כאלה היו קורים נגד יהודים בעולם?"

5 צפייה בגלריה
הכומר הגרמני שהתבקש להסיר את שרשרת הצלב בכותל
הכומר הגרמני שהתבקש להסיר את שרשרת הצלב בכותל
הכומר הגרמני שהתבקש להסיר את שרשרת הצלב בכותל
(צילום: טוויטר)

לפני כשבועיים נכנסו צעירים יהודים נכנסים לשטח של כנסיית הר ציון. בתיעוד שהועלה לטיקטוק הם נראים פורסים שמיכות וחפצים וכשהתבקשו לעזוב החלו לקלל ואמרו "הר ציון זה של העם היהודי". על כך אומר אבו נאסר "יש פלישות. היתה פלישה ליד יריחו והיתה פלישה בהר ציון. לפלוש לשטח של כנסיה מבחינתנו זה לא פחות חמור מאשר יריקות".
לדברי אבו נאסר, אנשי הדת שמותקפים מגישים תלונות במשטרה, "המשטרה טוענת שהיא עובדת ומתאמצת. אנחנו רוצים להאמין, אבל המבחן הוא התוצאה. ובשטח זה נראה כך".


גינויים מהרב עמאר


"ישנה עלייה מדאיגה מאוד במספר ההתקפות על נוצרים ועל מוסדותיהם כיום בארץ", אומר ד"ר יונתן מוס, שמלמד גם בחוג למדע הדתות של האוניברסיטה העברית וגם באוניברסיטה האפיפיורית הגרגוריאנית, הנמצאת בסמוך לקריית הוותיקן שברומא. "מעבר להתגברות במעשי השחתה של כנסיות, מנזרים ובתי קברות (שריפות, ניתוץ מצבות, ונדליזם), גם הנוצרים עצמם, במיוחד כאלה המזוהים בקלות ככאלה בגלל לבושם, מדווחים על חוויה יומיומית של אלימות ויריקות עליהם, לכיוונם, ועל הקרקע שלידם ברחובות ירושלים, ובמיוחד בעיר העתיקה. לבושתנו, ההתקפות האלה באות מצד בני עמנו.
"לא מזמן הזמנתי את אחד ממנהיגי הכנסיה היוונית האורתודוקסית בירושלים לקבלת שבת אצלי בבית הכנסתהוא אמר שהוא בהלם מכך שהוא בילה שעה שלמה עם יהודים חובשי כיפות ואף אחד לא ירק עליו. המציאות היומיומית שלו של הליכה ברחובות ירושלים היא של בוז מופגן ובוטה מצד עוברי אורח יהודים".

5 צפייה בגלריה
יהודים מוחים נגד נוצרים ליד הכותל במאי
יהודים מוחים נגד נוצרים ליד הכותל במאי
יהודים מוחים נגד נוצרים ליד הכותל במאי
(צילום: ארגון 'עמק שווה' )

לדברי ד"ר מוס, מעבר לפסול המוסרי בהתנהגות האלימה והמבזה הזו היא גם אסורה מבחינה הלכתית, "מספר רבנים כגון רבה של ירושלים, הרב עאמר, והרב אבינר פרסמו גינויים. המעשים הללו מחללים שם שמים, גורמים נזק אדיר למדינת ישראל ולכלכלתה, וחושפת יהודים ברחבי העולם לסכנה".
במשטרה טוענים שבפועל יש מספר נמוך של תלונות. "הנוצרים הפסיקו להגיש תלונות כבר לפני כמה שנים, למעט במקרים חמורים ביותר, כיוון שהם הרגישו שהמשטרה לא התייחסה לתלונות ברצינות או לא התייחסה בכלל. סיפרו לי באחת הכנסיות הקתולית ברובע המוסלמי שהתלוננו במשטרה לאחר תקופה ארוכה בה כל בוקר היו צריכים לנקות את דלת הכנסיה מהרוק שהצטבר עליה במהלך הלילה. המשטרה בדקה את מצלמות האבטחה ואכן איתרה כמה חשודים. הם עוכבו, נחקרו ושוחררו מהר. לאחר מכן החשודים חזרו לכנסיה והגבירו את מעשיהם כנקמה על כך שהנוצרים התלוננו. רוב הנוצרים פשוט הפסיקו להתלונן אבל המציאות בשטח הולכת ומחריפה".
עוד בחדשות:

כהיסטוריון סבור ד"ר מוס שההתקפות על אנשי דת נוצרים דווקא עכשיו חמורה אפילו יותר, "בימי הביניים היהודים סבלו מהכנסייה הקתולית, אבל כיום העמדה הרשמית של הכנסייה ושל האפיפיור היא שהיהודים הם 'האח הגדול'. עצוב יהיה אם דווקא עכשיו, כשהכנסייה שינתה את עמדתה כלפי היהדות, אנחנו נפגין יחס מבזה כלפי המיעוט הנוצרי החי בקרבנו ונאמץ התנהגויות שכוונו אלינו כשהיינו בעמדת מיעוט".


קו חם לנוצרים


"לא רק כוהני דת אלא תושבים נוצרים בירושלים מחביאים את הצלב מתחת לבגדיהם לפני שהם יוצאים מהבית", טוענת החוקרת והמומחית לנצרות יסכה הרני, שייסדה קו חם לתיעוד תקיפות כלפי נוצרים. "אמנם התופעה של יריקות מצד יהודים על נוצרים אינה חדשה, אבל זו לא היתה תופעה מאוד נרחבת. הבעיה היתה שלא היתה תגובה קשה. ב-20 השנים האחרונות, עם עלית השיח של הזהות היהודית והזהות הלאומית-יהודית, משום מה דווקא הנצרות נתפסת כארכי אויב. זה מוזר, כי אנחנו מדינה יהודית עצמאית, אנחנו לא חיים תחת צורר נוצרי, ברוך השם אין פוגרומים, ובתוך כל החופש שיש בישראל ליהודים היום - 90 אחוז מהיורקים ושאר הוונדליסטים לא מכירים נוצרים בכלל".
לדברי הרני בחודש וחצי האחרון תועדו באמצעות פניות לקו החם 30 עדויות על יריקות, ביזוי או ונדליזם ברמה של סיכון ביטחון פיזי אישי.
"המשימה הכי גדולה שלנו היא לשכנע את הנוצרים להגיש תלונה במשטרה, מה שהם לא רוצים. אין להם אמון במערכת והם גם מפחדים שיקחו להם את הויזה".
הרני מספרת שהאירועים בתקופה האחרונה מעוררים עניין רב בקרב התקשורת הזרה וכי היא עצמה רואיינה בנושא בעיתונות הספרדית, הצרפתית, האיטלקית, הפולנית וכמובן באנגלית,
"ההדים הם יותר באירופה, בארה"ב פחות כי שם הם עסוקים בצרות שלהם".
הרני קראה לכל מי שנתקל באירועים שכאלה לדווח על כך לקו החם במספר 052-5554008.


"הפרצוף שלנו בעולם"


מי שעוד פועלת לסייע לנוצרים בעיר היא חנה בנדקובסקי, מנהלת תוכנית מרכז ירושלים ליחסי יהודים ונוצרים במרכז רוסינג לחינוך ודיאלוג.
"יריקות ופגיעות זה מאוד משפיל. זו לא תופעה חדשה, אנחנו מכירים מזמן הקמת המדינה אבל כן יש הרעה וזה דרמטי". לדברי בנדקובסקי, כשהאירועים מתרחשים בארץ הקודש ובירושלים בפרט הם זוכים להד הרבה יותר נרחב, "אין נוצרי בעולם שהשם ירושלים לא מהדהד לו, לכן הרגישות ביחס למה שקורה להם פה היא הרבה יותר גדולה בעולם הנוצרי.
"העובדה שאין תגובה מראש העיר מקוממת", זועמת בנדקובסקי, "ככה לא מתנהג מי שאחראי על עיר הקדושה לשלוש הדתות. קום, צא ודבר נגד האלימות".
בהקשר זה צריך להזכיר כי רק בחודש מאי האחרון השתתף סגן ראש העירייה אריה קינג בהפגנה סוערת מול כנס של נוצרים שנערך במרכז העיר, יחד עם אנשי ארגון להב"ה.
מה אתם עושים כדי לסייע? "אנחנו אוספים מידע ומנסים לכמת את האירועים הקטנים והיומיומיים ולשכנע את הנוצרים להתלונן במשטרה, ומנגד ללחוץ על הרשויות: על ראש העיר, על המשטרה, הנה זה מתחיל לעבוד. אנחנו רואים שהמשטרה מתחילה לטפל בדברים. דבר שלישי דרך לחץ מבחוץ.שגורמים בעולם ילחיצו את משרד החוץ ומשרד החוץ ילחץ על הרשויות כאן".

5 צפייה בגלריה
משה ליאון וראשי הכנסיות הנוצריות בעיר
משה ליאון וראשי הכנסיות הנוצריות בעיר
משה ליאון ונציגי הכנסיות הנוצריות בעיר
(צילום: ארנון בוסאני)

מלשכתו של ליאון דחו את הטענות וציינו כי מיד לאחר ההפגנה בדוידסון, ראש העירייה ששהה בביקור בארה"ב הזדרז להוציא יום לאחר האירוע הודעת גינוי באנגלית וחזר על הדברים מעל כל במה שבה דיבר. בנוסף ציינו כי ליאון עומד בקשר עם כל הנציגים של הכנסיות בעיר.

בכיר במשטרה: "רוב האירועים התנהגות דוחה אבל לא ברף הפלילי"


"האירועים כלפי נוצרים בעיר העתיקה הם אירועים מינוריים", טוען מנגד גורם בכיר במשטרת ירושלים. "אנחנו מדברים על אירועים שהם הרבה פעמים ברף של התנהגות מכוערת ודוחה אבל הם לא ברף הפלילי".
לגבי אירועים של פגיעה ברכוש אומר הגורם כי אכן היו מספר אירועים שהוגדרו חמורים, ביניהם הפגיעה במצבות בהר ציון, אך כולם טופלו על ידי המשטרה. "בהשחתת המצבות תוך מספר ימים אותרו שני החשודים במעשה, נעצרו והוגש נגדם כתב אישום ומעצר עד תום ההליכים".
באירוע אחר של שבירת פסל של ישו בכניסה לכנסיה, התברר כי מדובר ביהודי לא ישראלי שאינו בריא בנפשו ושהועבר לאשפוז בבית חולים פסיכיאטרי.
לדברי הגורם האירוע האחרון שבו טיפלה המשטרה התרחש בחדר הסעודה האחרונה "מדובר היה שם באדם ערירי הומלס שמוכר לנו בגזרה, הוא נעצר ממש בסמוך לאירוע אחרי ששבר חלון בחדר הסעודה האחרונה. התיק נחקר וטופל אך בית משפט שחרר אותו בתנאים כי שבירת חלון זה לא עבירה על פי פסיקה שבה נותנים מעצר עד תום הליכים".
אתם מרגישים שיש משהו שמקשר בין האירועים?
"אין קשר בין כל אותם אנשים שביצעו את האירועים. כולם דתיים, למעט החשוד בשבירת החלון בחדר הסעודה האחרונה".
הגורם הבכיר אישר כי הנוצרים עצמם כמעט ולא מגיעים להתלונן, "ברוב האירועים זה אנחנו יוזמים את הפניה. במשטרת ירושלים יש קצין בדרגת רפ"ק שמשמש קצין קישור לעדות הנוצריות, רוב הפטריארכים פה מקושרים אליו והם יודעים להיעזר בו בעת הצורך".
אתם מזהים עלייה במספר המקרים?
"אין עלייה לעומת השנה שעברה באזור העיר העתיקה. צריך להדגיש יש אלפי תיירים שמסתובבים פה רובם נוצרים הרבה מהם עוטים צלבים עליהם. יש המון המון חנויות שמוכרות צלבים, זה לא משהו מוסתר בתוך החנות שלא ניתן לראותו".
לדברי גורם נוסף במשטרה מדי שבוע מתקיימות תהלוכות מהכנסיות והמנזרים לכנסיית הקבר והמשטרה מעניקה ליווי צמוד לכלל התהלוכות של העדות השונות, בשילוב אמצעים טכנולוגיים ומצלמות במטרה לאבטח את הצועדים ולמנוע בין עוברי הדרך שמגיעים בימי שישי, שבת וראשון לכותל ולהר הבית.
"המשטרה פועלת בשיתוף פעולה מלא ונותנת מענה מיידי לאירועים אשר מתרחשים בכנסיות ובמנזרים", אומר הגורם, "לא מעט אירועים טופלו באופן מיידי בצורה יסודית, כולל מעצר של חשודים באופן מיידי. היו מספר אירועים בגזרה שהצלחנו לשים את היד על החשודים במינימום זמן בשילוב אמצעים טכנולוגיים. המטרה שלנו היא לאפשר לאנשים, לא משנה מאיזה דת או מאיזה זרם, לקיים את הפולחן בשקט וללא איום".
פורסם לראשונה: 03:50, 04.08.23