המהפכה הירוקה: לבעלי החיים שמתגוררים ב'פארק עמק הצבאים' בעיר צפויה הפתעה גדולה ב־10 בספטמבר. אל המתחם הייחודי יצטרפו גם ילדים צעירים, שיתחילו ללמוד במקום במסגרת 'בית ספר-יער', ולהבדיל מהפיילוט בשנה שעברה - הפעם המסלול יוכר רשמית על ידי העירייה.
4 צפייה בגלריה
כיתות לימוד ביער
כיתות לימוד ביער
כיתות לימוד ביער
(צילום: פרטי)

בשנים האחרונות כבר פועלים בעיר ארבעה גני-יער, אולם לאור הביקוש הוחלט לפתוח שלושה גנים חדשים בשיטת חינוך זו, ולראשונה, כאמור בעיר גם 'בית ספר-יער' עירוני רשמי.

המעבר מיוזמה פרטית לעירונית

לימודים בטבע הם שיטת חינוך שהחלה באירופה, ובסקנדינביה למשל כעשירית מהילדים כבר לומדים בשיטה הזאת. מדובר בשיטה ששמה דגש על הכרת הטבע ולמידת החומר הלימודי דרכו.
השיעורים מתבצעים תוך מתן דגש על הוצאת הילדים אל מחוץ לכותלי הגנים ובתי הספר. כך, הילדים זוכים ללמוד תחת כיפת השמיים בשיטת חינוך חדשנית. הטבע מפעיל ומפתח את דמיון התלמידים ויוצר חיבור מיוחד בין הילדים, בשונה ממה שקורה בשגרת לימודים רגילה בין כותלי גני הילדים ובתי הספר.
בין השאר, כאשר לומדים חשבון, הילדים רואים כיצד בטבע מתבצעת צמיחה בכפולות של שלוש. כאשר הם רואים כיצד השמש זורחת במזרח, נמצאת באמצע השמיים בצהריים ושוקעת במערב, הם מבינים איך אפשר לחשב זוויות. הילדים גם לומדים לשתף פעולה כשהם מכינים בעצמם ארוחת צהריים.
בנוסף הם לומדים להכיר צמחים ובעלי חיים, מלקטים צמחים למאכל, מדליקים אש גם ללא גפרורים ומתחנכים לכבד את הסביבה וכמובן להשאיר אותה נקייה אחריהם.

הניסוי שהוכתר בהצלחה

בעשור האחרון הגיעה השיטה גם לישראל, ולפני כשש שנים הוקם 'גן הטבע של ניצן' בעמק הצבאים. בשנה שעברה נפתחו עוד שלושה גנים - הראשון בשכונת הקטמונים ועוד שני גנים בבית הכרם. ב־1 בספטמבר ייפתחו גנים דומים בעין כרם, בארמון הנציב ובשכונת גילה.
קראו גם:
גנים דומים קמו במספר מקומות נוספים בארץ, וכאשר הזאטוטים הגיעו לגיל 6 ההורים נבהלו מהאפשרות שילדיהם ייכלאו בין קירות ולחצו על הקמתו של בית ספר-יער. עד כה הוקמו מספר בתי ספר-יער פרטיים בארץ - שניים בגליל ואחד ברמת הגולן.

4 צפייה בגלריה
כיתות לימוד ביער
כיתות לימוד ביער
כיתות לימוד ביער
(צילום: פרטי)

החידוש כעת הוא שמוסד חינוכי הפועל בשיטה זו יהיה עירוני, כלומר מוכר, מסובסד ומפוקח על ידי הרשות מקומית. למעשה, ב'יסודי' גבעת גונן החלה ללמוד כבר בשנה שעברה שכבת כיתה א' בפרויקט היער, אלא שזה היה רק ניסוי, במסגרתו "כ־30 ילדים הגיעו ללמוד בטבע עד שלוש פעמים בשבוע.
לאור הצלחת הניסוי, במנח"י הוחלט להכיר בלימודים כמסגרת עירונית לכל דבר. היא כמובן תמשיך לשנתה השנייה, וזאת עד שכלל הספר יפעל בשיטת חינוך היער.
בפועל, תלמידי כיתות א' וב' ילמדו בין שלוש לארבע פעמים בשבוע ביער, ותלמידי כיתות ג' עד ו' ילמדו ביער פעם בשבוע. בשאר הזמן הם ילמדו במבנה שנמצא בשכונת הקטמונים.

"פותחים בוקר במעגל שירה וברכה"

אמנון רבינוביץ', שיזם את הקמת גני היער בעיר, יהיה מנהל בית הספר החדש, והוא גם נושא בתואר האחראי על 'חינוך הטבע והיער' במנח"י. "הילדים פותחים את הבוקר בטיול ביער", הוא מספר, "שמים את התיקים על העצים במחנה, מתכנסים למעגל שירה וברכה של בוקר על מחצלת ביער.
"הם לומדים על פי המערכת. שיעורי שפה וחשבון ביער יהיו עם שולחנות קטנים ושרפרפים. גם לומדים הרבה מיומנויות ביער, נפגשים עם בעלי חיים ביער, מקשיבים לציפורים כדי לזהות את הקולות של כל אחת מהן.
4 צפייה בגלריה
רבינוביץ'. "ביער - המורה עובד קשה"
רבינוביץ'. "ביער - המורה עובד קשה"
רבינוביץ'. "ביער - המורה עובד קשה"
(צילום: פרטי)

"החוויה של ילד שמדליק אש בערימות אורנים היא מורכבת ויכולה לתת לילד כלים ומיומנויות שלא ניתן לקבל אותם בשום מקום בחיים - כמו דיוק, קשר עין יד, מוטוריקה עדינה, מסוגלות ואמונה בעצמם. הם לומדים לגלף מקלות בסכינים ולהכין כפיות, מקלות, שצריך לחבר לשק אוצרות שמשמש לשיעור חשבון, שבו לומדים איך לחבר ואיך לחסר. לשק מכניסים עלים, תאנים שיש בעמק, וסוחרים בהם".
איך משלבים בין בית ספר לטבע? "העירייה ומינהל החינוך תומכים בפרויקט ומקימים חצר טבעית בבית הספר. הם מפרקים את האספלט והולכים לעשות את כולה טבעית - עצים, דשא, אוהלים קטנים, נחל קטן עם משאבה, שילדים יוכלו להעביר מים, בעלות של מיליון שקל, והחצר תהיה מוכנה בעוד כחודש".

"אין הפסקות - יש 'זמן דמיון'"

"אין הפסקות - יש 'זמן דמיון', שמכונה גם 'זמן יער'. המחנכים נמצאים במקום, והתלמידים נמצאים בעולמות שלהם - עושים עבודה בבוץ למשל, כשהילד בוחר מה הוא רוצה לעשות. אבל אם הילדים משחקים וילד לא שותף במשחק, המחנכים שנמצאים איתם דואגים לשלב אותו בתוך משחק".
מתי יש הפסקות למורים? "ביער המורה עובד קשה, אבל אנחנו מאמינים שהיער הוא חלק מהצוות החינוכי. כשאני מלמד ביער זה עוזר לי לחנך, הילדים בתוך הלימודים. כשמלמדים ביער לכיתה יש הרגלים, זה כיף ללמד. כי בעצם הלמידה היא המשך משחק.

4 צפייה בגלריה
פארק הצבאים שבו קם בית ספר-יער
פארק הצבאים שבו קם בית ספר-יער
פארק הצבאים שבו קם בית ספר-יער
(צילום: פרטי)

"הם סוחרים באוצרות ולומדים דברים מרתקים, ככה שהפרעות כמעט שאין. רק הצבי בא לבקר אותנו. כשהכיתה בשקט ויושבים במעגל הקשבה ורוגע, פתאום רואים שהחיות מתקרבות והצבאים מבקרים בעמק, לגמרי מגיעים לשטח".
יש אבטחה? "אין אבטחה. זה מקום מוסדר ומגודר. בכל כיתה יש שני אנשי צוות תמיד, וזה חלק מהביטחון של הילדים".
מה קורה במזג אוויר קיצוני? "יש אצלנו אמירה - 'אין מזג אוויר לא טוב, יש לבוש לא מספיק טוב'. אנחנו שמים חליפות סערה, כיסויי ראש, מגפיים, מכנסיים עמידים במים, ויוצאים ליער. אם יש טפטופים זה הימים שהילדים הכי אוהבים. הם משחקים בבוץ, בשלוליות. אם יש מזג אוויר קיצוני בחום או בקור נשארים בבית הספר".

מגייסים עובדי הוראה למיזם

בעקבות הביקוש הרב לשיטת החינוך הייחודית, מינהל החינוך יצא בתוכנית הכשרה והסבת אקדמאים בשיטת 'רוח היער'. התוכנית החד־שנתית כוללת תעודת הוראה ומכוונת לאקדמאים המעוניינים להתחיל לעסוק בחינוך. מדובר בהכשרה מבוססת שטח, שתיערך בביה"ס יער הפועל בעמק הצבאים ותכלול הכשרה והדרכה של אנשי חינוך ירושלמים שמובילים את למידת החוץ בעיר.
כמו כן מינהל החינוך מציע השנה ארבע תוכניות לפיתוח קריירה מקצועית, בתוך ההוראה, עבור צוותי חינוך קיימים בעיר. ההכשרה המקצועית תתבצע במגוון תחומים הקשורים לעולמות החינוך, כגון הדרכת טיולים בשיתוף 'יד בן צבי', הדרכת מיניות בריאה ומגדר בשיתוף 'לדעת', הנחיית קבוצות והדרכת הורים ותוכניות נוספות: מנהלי עתיד ירושלים' - תואר שני במינהל, מדיניות ומנהיגות בחינוך באוניברסיטה העברית, בשילוב התמחות מעשית ביזמות חינוכית. התוכנית מיועדת לנשות ואנשי חינוך הפועלים כיום במערכת החינוך הירושלמית, ומטרתה לפתח ולקדם אותם כדי להכשיר את העתודה הניהולית בעיר.
ראש העירייה משה ליאון: "מערכת החינוך הירושלמית היא פורצת דרך וייחודית ומציעה למידה חדשנית וחווייתית באמצעות תוכניות ושיטות לימוד פדגוגיות מגוונות המותאמות ליכולות ולחוזקות של כל תלמיד. חינוך יער הוא אחת הדוגמאות המובהקות לכך. התוכנית שמה דגש על ערכי הטבע, תוך שימוש באתרים היפים שיש לנו בעיר ירושלים, ומפתחת את הדמיון בקרב התלמידים".