החשש: הרפורמה הגדולה במחירי התחבורה הציבורית 'תייבש' את רכבת 'ירושלים-תל אביב'. הירושלמים חיכו זמן רב לפתיחת הקו המהיר של הרכבת לתל אביב, אבל עכשיו מתברר: התוכנית של משרד התחבורה, 'דרך שווה', הופכת את הנסיעה בה ללא משתלמת. לדוגמה, עבור אלפי הירושלמים שעובדים בתל אביב ה'חופשי-חודשי' באוטובוסים עולה 225 שקל, אבל אם הם ירצו לנסוע ברכבת, ולאחר מכן באוטובוס למקום העבודה הספציפי, הם ייאלצו לשלם 410 שקל לחודש ו־610 שקל למי שרוצה להגיע מעבר לתל אביב, לדוגמה להרצליה.
2 צפייה בגלריה
קו הרכבת תל אביב-ירושלים. לייבש אותו זה נגד האינטרס של כולנו
קו הרכבת תל אביב-ירושלים. לייבש אותו זה נגד האינטרס של כולנו
קו הרכבת תל אביב-ירושלים. לייבש אותו זה נגד האינטרס של כולנו
(צילום: רועי אלמן)

יעדיפו את הזול

אם הירושלמים ירצו כרטיס על בסיס יומי, הם ייאלצו לשלם 32 שקל לאוטובוס, לעומת 37 שקל לשילוב של שניהם יחדיו. היות שתדירות האוטובוסים בין הערים גבוהה, ובהתחשב בכך שקיים נתיב לתחבורה ציבורית שחוסך מהאוטובוסים את הפקקים – גם האופציה הזאת נראית לא משתלמת.
קראו גם:
הפעיל התחבורתי צבי שמחה: "כשאדם בודד עושה את ההחלטה שלו, הוא מקבל אותה לפי צרכים 'אנוכיים', כך שאם יש הבדל משמעותי בתעריף אחד על פני אחר, הוא יעדיף את הזול יותר. מה שמדאיג הוא שנוצר מצב שההחלטה של האדם הבודד מנוגדת לאינטרס הציבורי כי המדינה שואפת לכך שהנוסע יעדיף את הרכבת. הרי משרד התחבורה מוציא הרבה מאוד כסף על סבסוד הרכבת מירושלים לתל אביב, אבל כל זה לא יעניין את הנוסע. הוא יסתכל כמה זה יעלה לו".
לדברי שמחה, למרות ההפרש במחיר יש עדיין סיבות להעדיף את הרכבת - לדוגמה, כי זה עוקף את הפקקים לחלוטין. "אבל להרבה אנשים קשה לחשב את המכלול והם מסתכלים את המחיר", מדגיש הפעיל. "לפי הרפורמה המסר לתושבים הוא שהרכבת יותר יקרה, וזה מנוגד לאינטרס הציבורי להוריד את נפח התנועה בכבישים".

2 צפייה בגלריה
הדרגנועים בתחנת "נבון"
הדרגנועים בתחנת "נבון"
תחנת "נבון"
(צילום: רועי אלמן)

ממשרד התחבורה נמסר: "נסיעה ברכבת תמיד הייתה יקרה יותר מנסיעה באוטובוס, כי הרכבת יקרה יותר לתפעול וגם מספקת חוויית נסיעה נוחה יותר ומהירה יותר. אי אפשר היה להשוות את מחירי האוטובוס והרכבת. "מה שכן ניתן לעשות, וזה נעשה, זה להוזיל באופן יחסי את המחירים של שניהם - ומי שנוסעים ברכבת כל יום יגלו שהשיטה החדשה משאירה את התעריף עבורם ללא שינוי ובמקרים מסוימים אפילו מוזילה את המחירים עבורם!".