בסוף השבוע שעבר העומס ברכבת הקלה הגיע לשיא חדש בגלל תושבים ומבקרים רבים שרצו להגיע לאמירת סליחות בכותל המערבי. אחת הנוסעות אמרה: “למרות שכפיר האריכה את פעילות הרכבת בגלל הסליחות, לא נערכו שם לכמויות המטורפות שהגיעו. אנשים נדחקו אתמול בצורה בלתי אנושית וחלק פשוט נאלצו ללכת ברגל״.
2 צפייה בגלריה
הצפיפות ברכבת
הצפיפות ברכבת
הצפיפות ברכבת
(צילום: mynet)
2 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
הרכבת הקלה
(צילום: אוהד צויגנברג)

יצוין כי בחברת כפיר ידעו מראש על העומס הצפוי ולכן האריכו את שעות הפעילות. מתחילת החודש ועד ליום כיפור, בכל חמישי ומוצאי שבת הרכבת הקלה פועלת עד השעה 02:00. כך יקרה גם בלילה שלפני ראש השנה, ובשבוע שבו יחול יום הכיפורים. בלילה שלפני ערב יום הכיפורים הרכבת תעבוד כל הלילה. עם זאת, מפעילת הרכבת הקלה מסרבת להגביר את תדירות הקווים או להוסיף קרונות, מה שיכול היה למנוע את הצפיפות. בחברת כפיר סירבו להגיב על הטענות לצפיפות ועל הציפייה להגברה של תדירות הנסיעות, אלא רק הפנו להודעה ישנה לעיתונות שבה דווחה על הארכת שעות הפעילות בחודש החגים.
בתוך כך, ח”כ יצחק פינדרוס, תושב ירושלים ומי שכיהן בעבר כסגן ראש העירייה, המשיך השבוע במאבק שלו נגד הפקחים של התחבורה הציבורית. ביום שלישי הוא קיים דיון מיוחד בוועדה לפניות הציבור שהוא עומד בראשה, ודרש לדעת כיצד מתקדמת היוזמה להגבלת הסמכויות של הפקחים. עו”ד עופר לוי, מהלשכה המשפטית במשרד התחבורה, דיווח על בשורה חשובה: “יש לנו הסכמה עם המפעילים של חברות התחבורה הציבורית שלא יעניקו תמריצים לפקחים לחלק דוחות לנוסעים.” כזכור, בעבר נטען כי התמריץ שמקבלים הפקחים גורם להם לקנוס ולהחמיר, גם כאשר ברור שנוסע שילם על נסיעה אך שכח לבצע תיקוף. ההערכה היא שביטול התמריצים יצמצם את מספר העימותים בין הפקחים לנוסעים.


שחר בר, מאגף התקציבים במשרד האוצר, טען בדיון: “יש ממוצע של 20% אי תיקוף בנסיעות בתחבורה הציבורית. כמעט בכל האוטובוסים יש מערכת ספירת נוסעים ואנחנו רואים את הפער בין מספר התיקופים למספר הנוסעים״.
ח”כ פינדרוס הגיב בחריפות: “ההתייחסות של משרד התחבורה לכל נוסע שהוא בחזקת גנב צריכה להיפסק. להערכתי אין באמת 20% אי תיקוף. אני רוצה לדעת כמה מאי התיקופים הם של אנשים בעלי חופשי חודשי או מחזיקי כרטיס מעבר, וכמה הם של אנשים שהם בלי כרטיס רב קו״.
“אני בעד לתת סמכויות לפקחים, אבל בצורה מוסדרת ולא מופקרת כמו שזה מתנהל היום. אם הפקחים מתנהלים בצורה לא חוקית, שלא ילינו על האזרחים שבוחרים לעלות על האוטובוס ולא רוצים להזדהות בפניהם״.