פנסיונר בן 72 נדהם לגלות כי העירייה שלחה אליו 13 דוחות על נסיעה בנת"צ, בסכום מצטבר של 6,500 שקל. "אני אדם שחי מביטוח לאומי", סיפר השבוע ל-mynet ו"ידיעות ירושלים" והתבייש לחשוף את שמו. "לא הגיוני שאני אשלם סכום כזה. אני לא אשם בזה. אני מבקש שיבטלו את הדוחות".
2 צפייה בגלריה
הנת"צ היקר בגבעת שאול. בשנה שעברה חולקו יותר מעשרת אלפים דוחות בחודש
הנת"צ היקר בגבעת שאול. בשנה שעברה חולקו יותר מעשרת אלפים דוחות בחודש
הנת"צ היקר בגבעת שאול. בשנה שעברה חולקו יותר מעשרת אלפים דוחות בחודש
(צילום: יואב דודקביץ')

מתברר שבחודש יולי, כמו בכל יום, הוא יצא מביתו שבשכונת גבעת שאול להר חוצבים, דרך רחוב אוהל יהושע. להפתעתו, לביתו החלו להגיע קנסות בסך 500 שקל כל אחד בגין נסיעה בנתיב של תחבורה ציבורית. ב־3 ביולי הגיע הדוח הראשון מהעירייה, שבו נכתב "בתחום העיר ירושלים השתמשת שלא כדין בנתיב נסיעה אשר יועד וסומן בתמרור כנתיב תחבורה ציבורית". בתוך פחות מחודש הוא קיבל עוד ועוד מכתבים זהים, והדוח האחרון ניתן לו בגין נסיעה ב־28 ביולי.
קראו גם:
"אני נוסע בנתיב הזה כבר 50 שנה. אני נהג זהיר ושומר חוק. לא הבנתי מה קורה פה", אמר. "לא הבנתי מה הקטע הזה. אחרי שנסעתי הרבה זמן בנתיב, מישהו עמד ברמזור, אמר לי: 'אסור לך לנסוע ישר', ואז הפסקתי לנסוע ופניתי ימינה כדי שלא לנסוע בנתיב תחבורה ציבורית. לא ידעתי שהם הפכו את הנתיב לנתיב תחבורה ציבורית. זה אומר שנכנסים לרחוב אוהל יהושע במקום להמשיך ישר. אני עכשיו צריך אחרי 50 מטר של נסיעה לפנות ימינה לרחוב עזרא תורה, ואני המשכתי לנסוע באוהל יהושע.
"אני לא ידעתי, ולו הייתי יודע, הייתי עושה מה שאני צריך. את התמרור שמו ליד הרמזור. לא ראיתי אותו בכלל. אני מבקש שיבטלו את הדוחות כי אני אדם שומר חוק. בתור נהג זהיר, זה יכול לגרום לתאונות. זה לא חינוכי מה שעשו".
מתי קיבלת את הדוחות?
"כל פעם שלחו לי ארבעה דוחות, שישה דוחות במכה אחת. לא הבנתי מה קורה פה. לא קיבלתי הודעה מוקדמת שאני עושה עבירה. זו ממש מלכודת של נהג שלא יודע כלום. אני כנהג זהיר הייתי שולל את הנתיב הזה. סכום הדוחות הוא 6,500 שקל. לא האמנתי מה עשיתי. בחיים לא עברתי עבירה. לא הבנתי מה זה, רק שהקדוש ברוך הוא שלח מישהו ברמזור, והוא אמר לי לנסוע ימינה - רק אז הבנתי".
התושב מיהר לשגר פנייה לעירייה, התנצל, הסביר שהטעות נעשתה בתום לב, וציין: "לא שמתי לב ששינו לתחבורה ציבורית ברחוב הזה". ברשות המקומית השיבו לו כי הנושא "ממתין להחלטת תובע".

"לוותר על החוב"

חבר המועצה אדיר שוורץ ('התעוררות'): "אני מבהיר שאני מתנגד לנסיעה בנתיב תחבורה ציבורית. נקודה. עם זאת, כאשר מדובר בתושב ותיק שנסע בנת"צ חדש בלי לדעת במה מדובר וצבר חוב של אלפי שקלים בשל כך, יש לעניות דעתי מקום להפעיל שיקול דעת ולוותר על חלק מהחוב. אני סמוך ובטוח שכך יחליטו הגורמים המקצועיים".

2 צפייה בגלריה
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
אדיר שוורץ
(צילום: פרטי)

יצוין כי בדיוק לפני שנה פרסם mynet ו"ידיעות ירושלים" איך בעזרת מערכת מצלמות חדשה העשירה אכיפת איסור נסיעה בנתיב תחבורה ציבורית את קופת העירייה. מתחילת 2021 ועד אוקטובר חולקו כ־88 אלף קנסות. מכיוון שדוח כזה מלווה בקנס בסך 500 שקל, מדובר בלא פחות מכ־‭44‬ מיליון שקל.
מכיכר ספרא נמסר: "עיריית ירושלים פועלת לקידום הקמת נת"צים וביצוע האכיפה בהם, במטרה לאפשר לציבור הנוסעים תחבורה ציבורית יעילה, איכותית ומהירה. כך תיווצר אלטרנטיבה לרכב הפרטי תוך צמצום עומסי התנועה ושמירה על איכות האוויר בירושלים.
"נתיבי התחבורה הציבורית בירושלים מסומנים ומשולטים על פי חוק ודבר האכיפה בנת"צים מובא לידיעת הציבור. רשת הנת"צים בירושלים נאכפת על ידי מצלמות אוטומטיות, והדוחות נשלחים באופן אוטומטי לכתובת בעל הרכב. ניתן לפנות ולערער על הדוח באופן מקוון, וכל פנייה תיבחן לגופה ועל פי חוק".