הרפורמה בתחבורה הציבורית בצפון ירושלים: בעקבות המחסור בקווי אוטובוסים בשכונת פסגת זאב, במהלך הרבעון השני של שנת 2022 יחלו לפעול קווים חדשים כאשר חלק ממסלולם של שלושה קווים יעבור שינוי.
2 צפייה בגלריה
המחירים מתעדכנים
המחירים מתעדכנים
9 קווים חדשים
(צילום: אדווה חולי, חיים צח)
כחלק מהרפורמה של משרד התחבורה בתחבורה בציבורית בירושלים, כבר בחודש יולי החלה להפעיל חברת 'סופרבוס' חמישה קווי מיניבוס של אגד באזור הכותל והעיר העתיקה. במהלך השנתיים הקרובות יתווספו 45 קווים חדשים, 15 קווי אוטובוס יפעלו עד לשעה 02:30 בלילה, וחברת אגד תמשיך להפעיל את אשכול ירושלים דרום בלבד.
בדיוק השבוע (ד') קבוצת אלון הריבוע הכחול, זכתה במכרז בשיתוף חברות פסגות איזי באס וציר הסעות ותיור זכתה במכרז להפעלת קווי התחבורה הציבורית בצפון העיר. קבוצת "הריבוע הכחול" תפעיל את קווי השירות העירוני בצפון ירושלים, המופעלים כיום על ידי חברת "אגד" וכן קווים חדשים רבים, בהם קווי רוחב בין השכונות, וקווים מהירים וישירים לאזורי תעסוקה ומוקדים עיקריים בצפון העיר, שטרם הופעלו עד כה. החברה תפעל במקביל לחברת "סופרבוס ירושלים", שזכתה במכרז להפעלת קווי השירות במרכז העיר ותחל את פעילותה בחודש הבא.
כחלק מהפעימה הראשונה של אשכול צפון ירושלים, יופעלו 11 קווים לרכבת הקלה בפסגת זאב, וכן קווים חדשים בשכונת רמות וקו מנווה יעקב ופסגת זאב להר חוצבים. בנוסף יועברו 6 קווים מאגד לחברה החדשה. בקרוב צפוי לצאת מכרז חדש להפעלת האשכול.
2 צפייה בגלריה
סופרבוס
סופרבוס
סופרבוס. שחקנית חדשה בעיר
(צילום: בן ניקסון)
כחלק מהפעימה השלישית שתחל ברבעון הרביעי של שנת 2023, יופעלו 3 קווים חדשים מהירים לגבעת שאול מפסגת זאב (565), נווה יעקב ורמת שלמה. כחלק מהרפורמה יוסדר חניון הלילה בשדה התעופה בעטרות, ושתי נקודת קצה בפסגת זאב (ברחוב אלי תבין ובתחנת הרכבת יקותיאל אדם), יוסדר תשתית לתחבורה ציבורית ברחוב זלמן צורף ויוקמו 8 תחנות חדשות.

הקווים החדשים

43 – מנווה יעקב דרך פסגת זאב לתחנת רכבת קלה יקותיאל אדם
46 - מפסגת זאב מזרח לרכבת הקלה יקותיאל אדם
47 - מנווה יעקב, דרך שדרות משה דיין בפסגת זאב להר חוצבים.
60 - מנווה יעקב, דרך פסגת זאב מרכז, שכונת גאולה לממילא.
63 - מנווה יעקב דרך פסגת זאב (שדרות משה דיין, פאגלין) לשכונת רמות (הארכה של קו מרמות לנווה יעקב)
565 - פסגת זאב, כביש בגין, הכניסה לעיר לאזור תעשייה גבעת שאול.
549 - מפסגת זאב דרך צומת רמות, כביש בגין, מלחה לצומת אורה.
501 - מנווה יעקב דרך פסגת זאב, הכניסה לעיר, שדרות הרצל, בית וגן, רמת שרת, קרית יובל, עיר גנים ועד לגבעת משואה.
502 - מפסגת זאב דרך כביש בגין, מחנה יהודה, כניסה לעיר, קרית יובל ועד להדסה עין כרם.

הקווים בהם יחולו שינויים

44 - מפסגת זאב דרך פסגת זאב מזרח, רכבת קלה יקותיאל אדם ועד לרחוב אלי תבין.
53 – מנווה יעקב דרך שדרות משה דיין להר הצופים.
49 - מנווה יעקב דרך פסגת זאב (שדרות משה דיין), דוד המלך, דרך חברון, אזור תעשייה תלפיות למעבר 300 (דרך בית לחם).
כמו כן, לא יחולו שינויים במסלולי הקווים 65 (מפסגת זאב לרחוב לוי אשכול, בר אילן ועד לאזור תעשייה גבעת שאול) ו-66 (מפסגת זאב דרך מוסררה, מחנה יהודה, הכניסה לעיר עד לגבעת רם).
בועז הלה, מתכנן שכונתי במינהל הקהילתי פסגת זאב אמר בשיחה עם mynet ירושלים: "בפסגת זאב נראה תדירות שהיא פי 2-3 נראה קווים משופרים יותר, לרמות, לגבעת שאול והכל לפי הצרכים של התושבים. באמת יש כאן מהפכה קטנה לתושבי העיר. יש הרבה נסיעות שהן פנים שכונתיות, אחוז ניכר מהן, המענה שהם קיבלו היה מאוד חלקי וכעת עם המרכז החדש הם קיבלו מענה.
לגבי הגעה לרכבת הקלה אמר הלה: "יהיו קווים פנימיים ובנוסף, מתוכנן נת"צ ברחוב מאיר גרשון, שיוכל להביא את הנוסעים בקלות ללא פקק לתחנה של הרכבת הקלה. חשוב לומר בפסגת זאב שזו שכונה של 45 אלף איש, נוסעים 10 אלף נוסעים ביום, ולכן יש כל כך חשיבות לשפר אותה.
"התושבים ביקשו לחזק את הקשר בין השכונה לשכונת רמות בה לומדים הרבה תלמידים, להר חוצבים (אזור תעסוקה), תלפיות, להגביר את התדירות, יש רחובות חדשים שעד היום לא עברו בהם אוטובוסים ועכשיו יקבלו בפעם ראשונה שירות, וכמובן לשפר את ההזנה לרכבת הקלה".
יש עוד בקשות של התושבים שלא קיבלו מענה? "צוות התחבורה במינהל הקהילתי הגיש למשרד התחבורה בקשות לשיפורים במערך. מתוך ההיכרות שלנו, זה כולל חיזוק של קווים פנימיים, אולי שאטלים, להוסיף תחנות למקומות שראינו שהם חסרים. בסוף התושבים יודעים טוב מה הצרכים שלהם, לכן חשוב שהם יהיו מעורבים".