בצל המתיחות הרבה השוררת בימים אלה במזרח ירושלים, עיריית ירושלים באמצעות הוועדה המקומית לתכנון ובניה אישרה השבוע תכנית להקמת מתחמי תעסוקה, מסחר בפנאי בשלוש שכונות במזרח העיר. המתחמים יוקמו בשכונות אום טובא, ואדי ג'וז וא-טור. ראש עיריית ירושלים משה ליאון הסביר את המהלך ואמר כי "אנו משקיעים בפיתוח אזורי תעסוקה בכל רחבי העיר, ובכלל זה במזרח ירושלים. זאת, כדי לאפשר לרבים מתושבי מזרח העיר אפשרויות תעסוקה מגוונות. אנו פועלים במטרה לצמצם פערים ולאפשר הזדמנויות לכל תושבי העיר. ירושלים מאוחדת, מזרח ומערב, במעשים״.
4 צפייה בגלריה
כך תיראה וואדי ג׳וז
כך תיראה וואדי ג׳וז
כך תיראה וואדי ג׳וז
(הדמיה: משרד ארי כהן אדריכלות ובינוי ערים)
״מטרת התכנון היא לאפשר תעסוקה איכותית והעלאת רמת החיים לתושבי מזרח ירושלים, ובנוסף - להעלות את רמת הנשים המועסקות, ובכך לשפר את המצב הסוציו-אקונומי של התושבים״, מוסיפים בעירייה.
4 צפייה בגלריה
המתחם בשכונת א-טור
המתחם בשכונת א-טור
המתחם בשכונת א-טור
(הדמיה: אדריכל סטפנטי קוריק – גיאו בן גור אדריכלים בע״מ)

א-טור

התכנית בשכונת א-טור מתוכננת להיבנות על קצה גבול השיפוט של העיר, בחיבור ישיר לכביש ירושלים - ים המלח, בסמוך למחלף הזיתים. שטח המתחם כ-45 דונם, שמוחזק כקרקעות בבעלות פרטית. ״התכנון לווה בהליך שיתוף התושבים, על-מנת לתת מענה נכון להרחבת והסדרת כבישים, חלוקת המגרשים, ומתן זכויות הבניה״, מציינים בעירייה. התכנית תכלול כ-100,000 מ"ר לשטחי מסחר, תעסוקה ותעשיה, כאשר המסחר ילווה את הצירים הראשיים, ושימושי התעסוקה שעלולים ליצור בעיות מבחינה סביבתית, יורחקו משטחי המגורים הגובלים בתכנית.
4 צפייה בגלריה
משה ליאון
משה ליאון
״הזדמנויות לכל תושבי העיר״. ליאון
(צילום: יואב דודקביץ')

וואדי ג׳וז

התכנית בשכונה משתרעת על שטח של כ-80 דונם, ממוקמת בין רחוב עותמאן בן עפאן מדרום, הגובל בתכנית מע"ר מזרח, דרך הרחוב הראשי בוואדי ג'וז, המאופיין בבניה של סככות ובניה לא חוקית, המשמשת למסחר, מלאכה ומוסכים, ועד לשדרות האוניברסיטה העברית מצפון. התכנית קובעת היקפי בניה לתעסוקה בשטח של כ- 200 אלף מ"ר לתעסוקה, מסחר, מלונאות ו-10% מגורים. הבינוי יהיה בגובה של 8 קומות במגרש הדרומי ועד 14 קומות במגרש הצפוני באופן מדורג. התכנית קובעת בכל מגרש היקף מגורים בשיעור של 10% מזכויות הבניה, לצורך תמריץ לבניה של כלל המתחם, וקובעת כי לאורך רחוב וואדי ג'וז תשולב חזית מסחרית פעילה ורציפה והסדרה של רחוב עותמאן בן עפאן, המשמש חיבור בין שכונת וואדי ג'וז למע"ר מזרח ולעיר העתיקה.
4 צפייה בגלריה
המתחם באום טובה
המתחם באום טובה
המתחם באום טובה
(הדמיה: אדר' רננה-נילי חר"ג – משרד ארכטיק אדריכלים ומתכנני ערים)

אום טובה

התכנית בשכונת אום טובה מתאפיינת בנגישות גבוהה לצירי התנועה וממוקמת בשטח בגודל כ-66 דונם. היא תכלול 11 מגרשים לתעסוקה בהיקף בינוי של כ-75,000 מ"ר, כל זאת עבור שימושים משתנים של תעסוקה, תעשייה קלה, מלאכה ומסחר. בנוסף לייעוד התעסוקתי, התכנית מציעה שטח למבנים ומוסדות ציבור עבור שימושים עירוניים, שטח ציבורי פתוח ומרכזי בחלקה הצפוני, פיתוח נופי לאורך כביש נחל דרגה, וכן מוצעים בה שבילים ומשעולים לחיבור בין אום טובא לאזור התעסוקה, המשמשים גם להעברת תשתיות וניקוז.
בתוך כך, תתבצע הסדרה של גישה למתחם מכביש נחל דרגה ואף מציעה הסדרה של כביש גישה למתחם משכונת אום טובא, אשר מהווה כניסה חדשה לשכונה, דרך מתחם התעסוקה. מאחר והמתחם גובל בשכונת מגורים ובשטח נוף פתוח, הושם דגש על מזעור מטרדים סביבתיים, חלוקה לייעודי קרקע התומכים במתן מענה לנראות המתחם בשל מיקומו, לדרישות סביבתיות בייעודים המוצעים וכן בטיפול במפגעים סביבתיים קיימים. הפרויקט הינו פרויקט של משרד ירושלים ומורשת כחלק מהתוכניות הממשלתיות לפיתוח אגן העיר העתיקה וצמצום פערים במזרח ירושלים.
שר הבינוי והשיכון, ירושלים ומורשת, זאב אלקין מסר: "אישור הקמת מתחם העסקים בואדי ג׳וז הוא בשורה מצוינת עבור ירושלים. התוכנית מייצרת לתושבי מזרח ירושלים אפשרויות תעסוקה חדשות ומתקדמות, מפתחת את האזור כמרכז תיירותי נוסף בירושלים ומחזקת את כלכלת העיר. משרד ירושלים ומורשת בראשותי ימשיך לפתח ולקדם את ירושלים לטובת כלל תושבי העיר״.
פורסם לראשונה: 02:16, 20.10.21