עשרות קווים חדשים, חיבור לרכבת הקלה בפסגת זאב והארכת שעות הפעילות, כל אלה הם חלק מהמהפכה החדשה שתיארך בשנתיים הקרובות בתחבורה הציבורית בעיר ירושלים.
2 צפייה בגלריה
סופרבוס
סופרבוס
סופרבוס
(צילום: בן ניקסון)
בפעימה המקדימה בחודש יולי, החלה להפעיל חברת 'סופרבוס' חמישה קווי מיניבוס של אגד באזור הכותל והעיר העתיקה - ארבעה קווי שירות קיימים (136,83,82,38) וקו חדש אחד לכותל. כמו כן, במהלך השנתיים הקרובות יתווספו 45 קווים חדשים, יוארכו שעות הפעילות של קווי אוטובוס מבוקשים וצי האוטובוסים יגדל בכ-75%, מהם כ- 200 אוטובוסים חשמליים.
מערך התחבורה הציבורית העירונית בירושלים חולק לשלושה אשכולות של קווים: צפון, דרום ומרכז. במסגרת זאת, תוכנן מחדש מערך קווי האוטובוסים בעיר, תוך שיתוף ציבור הנוסעות והנוסעים והמנהלים הקהילתיים בירושלים. חברת אגד תמשיך להפעיל את אשכול ירושלים דרום בלבד. בקרוב, צפוי להיבחר זוכה נוסף שיפעיל את אשכול ירושלים צפון.
עם הפעלת מערך קווי התחבורה הציבורית החדשים על ידי חברת סופרבוס, יתווספו לעיר 45 קווים עירוניים חדשים; 22 קווים חדשים באשכול ירושלים -מרכז, בהם קווים מהירים למוקדי תעסוקה, 16 קווים חדשים באשכול צפון בהם קווים מזינים לרכבת הקלה בפסגת זאב, ו-7 קווים חדשים באשכול דרום, שישפרו את הקישוריות לשכונות דרום העיר.

15 קווים יפעלו עד 2:30 לפנות בוקר

במשרד התחבורה מעריכים כי יישום הרפורמה בירושלים צפוי להגדיל את מספר הנסיעות בתחבורה הציבורית בבירה ב-90% לעומת המצב כיום. במסגרת הרפורמה, יוארכו גם שעות הפעילות של קווים מבוקשים עד השעות הקטנות של הלילה; 15 קווי אוטובוסים יפעלו בימים ראשון-רביעי, עד לשעה 02:30 בלילה ובימי חמישי ובמוצ"ש וכן במהלך חופשות התלמידים, יפעלו הקווים עד 04:00 לפנות בוקר. בנוסף, יופעלו 3 קווי אוטובוס חלופיים לרכבת הקלה, שאינה פועלת בשעות הלילה. כמו כן, יופעל בירושלים שירות תחבורה גמיש לפי קריאה, הקובע את מסלולו בהתאם להזמנת נסיעה מראש.

אלה 15 קווי האוטובוס שיפעלו עד לשעה 02:30 בלילה:

71 (רמות- גילה), 74 (הר חומה- הר נוף), 78 (תלפיות מזרח - כניסה לעיר), 97 (צור באהר- רמת רחל- כניסה לעיר), 501 (נווה יעקב - גבעת משואה), 502 (פסגת זאב - הדסה עין כרם), 532 (רמות – גילה), 500 (אזור תעשיה תלפיות - כניסה לעיר, קו לילה חדש - מופעל בסופ"ש בלבד), 1+3 (כניסה לעיר – כותל), 67 (רמת שלמה – אזור תעשייה תלפיות), 68 (הר הצופים - גבעת רם, כפר ההייטק), 15 (אזור תעשייה תלפיות - כניסה לעיר), 18 (מעגלי: תחנת רכבת מלחה- מרכז העיר – תחנת רכבת מלחה), 19 (הדסה הר הצופים - הדסה עין כרם). *ייתכן ויחולו שינויים ברשימת הקווים בחלק מתהליך היישום.
מערך התחבורה הציבורית החדש יגדל בכ-75%, לעומת המצב הקיים ויכלול תוספת של 200 אוטובוסים חשמליים, שיהוו כרבע מכלל צי האוטובוסים בירושלים. התוספת המשמעותית בצי הרכב, מחייבת תוספת של מקומות חניה בחניוני האוטובוסים ובמסופים בירושלים, לצד הצבת עמדות הטענה לאוטובוסים החשמליים. כמו כן, יוסדרו תחנות אוטובוס חדשות ותשתיות תחבורתיות שיאפשרו מעבר של תחבורה ציבורית ברחובות שטרם שורתו.
חברת סופרבוס, שהחלה להפעיל את אשכול ירושלים-מרכז בחודש שעבר, תפעיל את השירות בהדרגה: באוקטובר 21 תופעל הפעימה הראשונה, ברבעון השלישי של שנת 2022 תופעל הפעימה השנייה ובעוד כשנתיים תופעל הפעימה השלישית. גם אשכול צפון יופעל בשלוש פעימות, שיחלו כשנה לאחר הודעה למפעיל על הזכייה, ויסתיימו בשנת 2023.

פעימה מקדימה

תאריך: 23.7.2021
אשכול: ירושלים מרכז
השינויים: קו חדש לרובע היהודי ולכותל והעברת קווי המיניבוסים מאגד לסופרבוס.
2 צפייה בגלריה
מפת הקו החדש לכותל
מפת הקו החדש לכותל
מפת הקו החדש לכותל
(צילום: קותי פונדמינסקי)

פעימה ראשונה

תאריך: 29.10.2021
אשכול: ירושלים מרכז
השינויים: שלושה קווים חדשים מהר חומה ומגילה לכניסה לעיר ומתלפיות מזרח לגבעת שאול. העברת 5 קווים קיימים מאגד לסופרבוס.
מפעיל: סופרבוס
תאריך: רבעון 2 של שנת 2022
אשכול: ירושלים צפון
השינויים: 11 קווים חדשים לרכבת הקלה בפסגת זאב, קווים בשכונת רמות וקו מנווה יעקב ופסגת זאב להר חוצבים. בנוסף, העברת 6 קווים מאגד.
מפעיל: טרם נקבע
תאריך: רבעון 3 של שנת 2022
אשכול: ירושלים מרכז
השינויים: 6 קווים חדשים מארנונה ותלפיות מזרח לגבעת רם ולכניסה לעיר. ומגבעת שאול ומד ושם אל הר הצופים וממילא. העברת 5 קווים סדירים מאגד לסופרבוס.
מפעיל: סופרבוס

פעימה שנייה

תאריך: רבעון 1 של שנת 2023
אשכול: ירושלים צפון
מפעיל: טרם נקבע
השינויים: שני קווים חדשים מהר הצופים לגבעת רם, מרמות לבית וגן. העברת 8 קווים קיימים מאגד למפעיל החדש.

פעימה שלישית

תאריך: רבעון 3 של שנת 2023
אשכול: ירושלים מרכז
מפעיל: סופרבוס
השינויים: 12 קווים חדשים מדרום העיר אל הר חוצבים וקווי רוחב בדרום העיר.
תאריך: רבעון 4 של שנת 2023
קווים: 3 קווים חדשים מהירים לגבעת שאול מפסגת זאב, נווה יעקב ורמת שלמה. העברת 12 קווים קיימים מאגד למפעיל החדש.
מפעיל: טרם נקבע
שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח"כ מרב מיכאלי: "הגיע הזמן לצאת מהתקיעות שאנו נמצאות ונמצאים בה, להקל על העומס של תושבי ותושבות ירושלים והמבקרים בה, ולשפר את איכות החיים ואת איכות הסביבה בעיר. הגברת הכיסוי, הזמינות והיעילות של מערך התחבורה הציבורית בבירה יתרמו לא רק לחופש התנועה, אלא גם לשוויון הזדמנויות לכל אחת ואחד".
ראש עיריית ירושלים, משה ליאון: "כניסתם של מפעילים חדשים לשירות התחבורה הציבורית בירושלים מתאפשרת בזכות השינויים הרבים המתקיימים בימים אלה בכל מערך התחבורה הציבורית בעיר. הדבר ישפר באופן משמעותי את השירות לנוסעים וביחד עם השלמת הקווים הנוספים של הרכבת הקלה, ייהנו התושבים מתחבורה ציבורית איכותית שתענה על צורכיהם".