בית המשפט המחוזי בירושלים יידרש בקרוב להכריע אם משרד הרווחה צדק כשלקח תינוק מהוריו בשל חשד להתעללות, או שמדובר באטימות של גורמים במערכת אשר מסרבים להודות בטעות.
3 צפייה בגלריה
הוריו של התינוק השבוע
הוריו של התינוק השבוע
הוריו של התינוק השבוע
(צילום: רפי קוץ)
הפרשה החלה לפני יותר משנה כאשר התינוק היה כבן חודש וסבל מאיבוד הכרה. "הוא בכה והתעלף וראינו שהוא לא מגיב", סיפר השבוע האב ל-mynet ו"ידיעות ירושלים". "היו לו סימנים כחולים על הגוף, וכשלקחנו אותו לבית החולים, אפילו שמד"א אמרו לנו שאין צורך, ראינו שהעיניים עלינו. בבית החולים החליטו שיש התעללות. הם שאלו שוב ושוב איך הסימנים הכחולים קרו ואם אנחנו בטוחים שלא קרה כלום".
בהמשך התברר כי הצוות הרפואי בהדסה עין כרם חשד שהסימנים הכחולים והדימום המוחי שמהם סבל הפעוט נגרמו מהתעללות, ולכן גורמי הרווחה קיבלו דיווח כפי שקובע החוק. בהמשך התינוק שוחרר, אבל אז הוא החל לסבול משברים. הפעם קבעו גורמי הרווחה כי התינוק נמצא בסכנה, הם העבירו אותו למשפחת אומנה וחקירת משטרה נפתחה נגד הההורים, בחשד להתעללות.
3 צפייה בגלריה
תינוק
תינוק
רוצים את התינוק בחזרה
(אילוסטרציה: pexels)

ההורים שאמרו כי הם מטפלים בבנם באהבה רבה, התעקשו לעבור פוליגרף, ולטענתם יצאו דוברי אמת. בדיקות רפואיות חיזקו את טענות המשפחה, לאחר שהתברר כי לפעוט יש מוטציה גנטית שעשויה להסביר את הבעיות הרפואיות שמהן הוא סבל. פרופ' עמוס תורן, מנהל המערך להמטו־אונקולוגיה ילדים בבית החולים שיבא, הסכים להכין בהתנדבות חוות דעת רפואית שבה ציין: "העובדה הברורה מבחינה גנטית היא שנמצאה מוטציה בגן MPL. מוטציה זו כשהיא מתגלה בתינוק בהחלט יכולה להתאים למצב של דימומים קשים ולנטייה מוגברת של שברים". לנוכח הדברים במשטרה החליטו לסגור את תיק החקירה נגד ההורים, אבל למרות זאת נציגי משרד הרווחה סירבו לאחד את התינוק עם הוריו.

"העולם מתפרק"


"אני לא יודע אם אפשר להסביר את זה", אמר האב השבוע. "זה דבר ממש הזוי, מפחיד. כל העולם כאילו מתפרק. במיוחד כשהילד עוד היה בטיפול נמרץ ואנחנו לא ידענו מה קורה איתו ועוד מאשימים אותנו במה שהכי מפחיד שיקרה לילד. זה חוסר אונים."אמרתי לחוקר המשטרה: 'לא עשיתי כלום. אני מבטיח לך שלא עשיתי כלום', והוא ענה: 'אני יודע שעשית, אני רק רוצה שתגיד'".
המשפחה האמינה לכם? "המשפחה תמכה מהשנייה הראשונה, בלי שום פקפוק ברוך השם, וזה ייאמר לזכותם. החברה שבה אנחנו חיים לא ידעה מזה".
סבתו של התינוק סיפרה השבוע כי אחרי שהרווחה העבירה את התינוק לאומנה, ולאורך שמונה חודשים, ההורים לא ידעו איפה בנם נמצא. "עברנו ימים מזעזעים", סיפרה הסבתא. "אחרי שלושה חודשים הזמינו אותי לחקירה במשך 6 שעות. שאלו אותי: 'איך זה קרה? מתי זה קרה?' ואחר כך הזמינו את בעלי".

עוד בחדשות:

רק אחרי שהפרשה התפוצצה בתקשורת, במשרד הרווחה הסכימו לראשונה לאפשר להורים לפגוש את בנם. "בהתחלה היינו רואים אותו פעם אחת בשבוע למשך שעה", מספרת האם ל"ידיעות ירושלים". "הוא רק היה רואה אותנו והיה בהלם. הספקתי להחליף לו טיטול, להניק וזהו. לפעמים לקחו אותו תוך כדי שהוא יונק. הוא היה בוכה, היה צועק, לא היה אכפת להם. אחר כך היינו רואים אותו לשעתיים. היו תקופות וחגים שלא ראיתי אותו עשרה ימים רצוף. כעת אנחנו רואים אותו יותר, אבל עדיין לא מרגישים הורים נורמליים. אנחנו לא מבינים למה זו האשמה שלנו שהילד נולד כך".
הוא קורא לך אמא? הוא יודע שאת אמא שלו? "הוא לא אומר ואני לא יודעת", נאנחת האם בכאב. "הוא בטוח מזהה אותנו, אבל אני לא יודעת אם הוא יודע מה זה אבא ואמא, כי תשעה חודשים לא היו לו אבא ואמא. הוא קם בלילה, הוא לא רואה אותנו. הוא מתעורר בבוקר, הוא לא רואה אותנו. הוא צריך אותנו ואנחנו צריכים אותו".
בעקבות עתירה ראשונה לבית המשפט נאלץ משרד הרווחה להעביר את התינוק למשמורת אצל אחותה של אם הפעוט. להורים מותר לראות את בנם בן השנה ורבע רק ארבע שעות ביום ובתנאי שהדודה במקום. מדוברות המרכז הרפואי הדסה נמסר: "בבתי החולים של הדסה פועל צוות רב תחומי ומקצועי להגנת הילד, הפועל בהתאם להוראות הדין במקרים בהם קיים חשד סביר להתעללות או הזנחה בקטין או חסר ישע, ומדווח לגורמים הנדרשים בקהילה. במקביל, נמשך כמובן הבירור הרפואי המקיף והמלא".

3 צפייה בגלריה
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
עו"ד עמית חדד
(צילום: אבישג שאר ישוב)

עו"ד עמית חדד ואלי פרי שייצגו את ההורים בהליך הפלילי: ״לאחר חקירה ארוכה, החליטה הפרקליטות לסגור את תיק החקירה כנגד ההורים, ובצדק. מצופה היה כי עם סגירת התיק, יוחזר הילד למקומו הטבעי אצל הוריו. הצפייה הזו גדלה כאשר מומחים מהארץ ומהעולם מצביעים על המומים הגנטיים המולדים כגורם למצבו הרפואי של הילד. אנו מקווים שהפעוט יוחזר בהקדם למקומו הטבעי אצל הוריו, ויפה שעה אחת קודם.
ממשרד הרווחה לא נמסרה תגובה עד למועד פרסום הכתבה.
פורסם לראשונה: 01:38, 08.08.23