ניצחון לציבור הפלורליסטי בירושלים: בית המשפט המחוזי פסל את ניסיונה של עיריית ירושלים לכפות את סגירת בתי קפה החדש שצפוי להיפתח בגן השושנים בשכונת טלביה, בשבתות ובחגים. בכיכר ספרא ניסו להתנות את הזכיה במרכז להפעלת המקום בהתחייבות כי הוא לא יפעל בשבת.
5 צפייה בגלריה
גן השושנים
גן השושנים
גן השושנים
(צילום: ד"ר אבישי טייכר, Wikipedia)

משהתגלה הסעיף, בתנועת התעוררות נכנסו לתמונה ואז החל המאבק. באחד מסעיפי המכרז כאמור, הוסיפה העירייה תנאי חדש המחייב את הזוכה במכרז לסגור את בית הקפה בשבתות וחגים, כתנאי הכרחי לזכייה ולא כסעיף שנתון לשיקול דעתו. מדובר בסעיף לא חוקי שמבטל את הסטטוס קוו ואת חוק העזר העירוני ומפלה את הציבור החילוני ליברלי בעיר.
5 צפייה בגלריה
גן השושנים
גן השושנים
המבנה המיועד לבית הקפה
(צילום: עמית שאבי)

בעקבות פרסום נוסח המכרז התקדימי, החליטה תנועת התעוררות לעתור לבית המשפט המחוזי בירושלים באמצעות עורך דינה ד"ר מתן גוטמן ולבקש לבטל את תנאי המכרז כפי שפרסמה העירייה במקור. בחודשים האחרונים יזמה תנועת התעוררות הפגנות שהתקיימו בקפה גן שושנים בהשתתפות עשרות ירושלמים שמחו נגד הכפייה של עיריית ירושלים ולטובת שבת שמכבדת את כל תושבי ירושלים – דתיים, מסורתיים, חילוניים וחרדים. יש לציין כי מנגד, היו גם תושבים שתמכו בסגירת בית הקפה בשבת מטעמים של חשש מרעש לתושבי השכונה.
5 צפייה בגלריה
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
 יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
יו"ר התעוררות, אדיר שוורץ
(צילום: יואב דודקביץ')

היום (ראשון) התקבל פסק הדין וכך כתבה בו השופטת שירלי רנר: "סבורה אני כי כשם שאין בסמכותו של גורם מנהלי או מקצועי בעירייה לאסור במישרין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית, ככל שאין איסור כזה במסגרת חוק העזר, כך גם אין בסמכותו של גורם מנהלי או מקצועי בעירייה לאסור בעקיפין פתיחת בית קפה בהתחשב בשיקולים של מסורת דתית במסגרת התקשרות חוזית. השאלה בעיני היא של סמכות ולא של אופן הפעלת שיקול הדעת בקבלת ההחלטה על תנאי המכרז. סמכות ולא סבירות ההחלטה".
5 צפייה בגלריה
השופטת שירלי רנר
השופטת שירלי רנר
השופטת שירלי רנר
(צילום: דוברות הרשות השופטת)
5 צפייה בגלריה
גן השושנים
גן השושנים
גן השושנים
(צילום: שלומי כהן)
בנוסף הטיל בית המשפט על עיריית ירושלים הוצאות משפט בסך 10,000 שקלים. אדיר שוורץ יו"ר תנועת התעוררות בירושלים אמר ל-mynet כי מדובר "ניצחון חשוב לירושלים ולציבור הליברלי בעיר. מנענו בבית המשפט תקדים מסוכן שיכל להשליך על מכרזים נוספים בשלל תחומים. תנועת התעוררות נלחמת למען הירושלמים - הם אלו שיקבעו האם בית הקפה מתחת לביתם יהיה פתוח או סגור בשבת, רק הם. לא קואליציית ליאון-חביליו-קינג ולא עסקני העיר יקבעו את צביון השכונות. תנועת התעוררות תמשיך להיות הקול של הציבור הליברלי והיצרני בעיר ותמשיך במאבק על שמירת ירושלים לכולם״.
עוד בחדשות:

ד״ר מתן גוטמן המייצג את התעוררות מסר: "ניצחון גדול לשלטון החוק. בית המשפט העמיד את העירייה על הוראות הדין, וקבע כי העירייה אינה יכולה לכפות סגירה מטעמים דתיים של שמירת שבת ללא סמכות מפורשת בחוק״. מעיריית ירושלים נמסר בתגובה: ״בית הקפה שעתיד לפעול בהתאם למכרז שפרסמה העירייה, ממוקם בליבו של גן השושנים, אשר בשכונה בה יש רוב לציבור הדתי ומסורתי, ותושביה החילוניים אינם מעוניינים בשינוי צביון השכונה ואין להם עניין לשנות את הסטטוס קוו. העירייה, פעלה בהתחשב ברגשות הציבור וצרכיו ועל בסיס שיתוף הציבור, שנערך יחד עם המינהל הקהילתי. בית המשפט, לא קבע כי נפל פגם כלשהו בהחלטת העירייה אלא סבר כי ההחלטה הייתה צריכה להתקבל באמצעות מועצת העירייה. צר לנו על כך שיש מי שרצון התושבים לשמור על צביון שכונתם ועל אורח החיים שלהם בשכונה, אינו חשוב בעיניהם כלל, ויעשו הכל על מנת לזכות במה שנחשב בעיניהם כרווח פוליטי. העירייה תמשיך להיות קשובה לציבור, להתחשב ברצונותיו ולשתף אותו בהחלטותיה״.
פורסם לראשונה: 16:37, 06.08.23