בעלי החיים בגן החיות התנ"כי הרגישו היטב את המלחמה, ולא רק בגלל הנוכחות המוגברת של מבקרים שפונו מהדרום ומהצפון. "רווחת בעלי החיים נמצאת בראש מעיינינו תמיד, ובמיוחד בימים אלו", אומרת הווטרינרית הראשית והמנהלת הזואולוגית של גן החיות התנ"כי, ד"ר נילי אבני־מגן. "בשגרה בעלי החיים שלנו רגילים להיכנס לבית המוגן כשהמטפלים קוראים להם, ולכן בכל פעם שנשמעת אזעקה הם נכנסים בטבעיות לבתים המוגנים שלהם".
3 צפייה בגלריה
קופים בגן החיות התנ"כי
קופים בגן החיות התנ"כי
קופים בגן החיות התנ"כי
(צילום: חפזי סבאח)
החיות מרגישות שמשהו קורה?
"צוות הטיפול ממתין להם בפנים עם חיזוקים חיוביים, פעילויות והעשרות שונות, על מנת להסיח את דעתם מהרעשים השונים. השימפנזים שלנו, לדוגמה, עם הישמע אזעקה נכנסים עצמאית לבתים, ושם הם נהנים מפירות מתוקים שמחלק להם הצוות. לשמחתנו אנחנו רואים שהם לא מתרגשים יותר מדי מהאזעקות עצמן".

בייבי בום


מאות מבקרים, תושבי הצפון והדרום, הגיעו לבקר בגן. "כמו מקומות רבים ב־7 באוקטובר, סגרנו את הגן ואת האקווריום", אומרת הווטרינרית הראשית. "כשהתחילו להגיע מפונים לירושלים פתחנו, בשיתוף העירייה, את הגן והאקווריום לקבוצות קטנות של מפונים, עד 30 איש בשטח פתוח. אנשים הגיעו עם המון מטענים, וראינו שזה עוזר להם ועשה המון טוב לראות בעלי חיים באוויר הפתוח. מדובר עד כה בעשרות אלפי מפונים שהגיעו והתפנו לירושלים והסביבה, שאנחנו מארחים על בסיס יומי ללא עלות".

3 צפייה בגלריה
ביטונגיה
ביטונגיה
ביטונגיה
(צילום: הילית שולוב)

קראו גם:

למרות הגיוסים למילואים של אנשי צוות וחוסרים בכוח אדם בגן החיות, יש כאן היערכות מרשימה והיענות גדולה. "אנחנו מתמודדים ושמחים שאנחנו מצליחים לפעול עם הגן והאקווריום. התגובות החמות מאנשים מראות לנו שאנחנו עושים משהו טוב".

3 צפייה בגלריה
גן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי
גן החיות התנ"כי
( צילום: עמית שאבי)

בגן מארחים לא רק את עשרות אלפי התושבים שפונו אלא גם בעלי חיים שהועברו משמורות טבע. "אנחנו בגן החיות מסייעים גם לבעלי חיים שנאלצו להתפנות בעקבות המצב", מגלה ד"ר אבני. "לפני כשלושה שבועות קלטנו 4 נשרים משמורת 'חי-בר כרמל', שפקחים של רשות הטבע והגנים העבירו לגן. אנו ערוכים לסייע בעת הצורך בקליטת בעלי חיים נוספים, בתקווה שישובו במהרה לבתיהם".
אבל לצד החששות מהמלחמה השגרה בגן נמשכת. "יש לנו בגן גם חדשות משמחות. ממש לפני פרוץ המלחמה הצטרפה אלינו ארמדילית מתוקה בשם טטוף, שהגיעה אלינו מגן חיות בהונגריה והצטרפה כבת זוג לאלטון, הארמדיל המפורסם של הגן שגר בפינת החי. היתה לנו המלטה של שתי גורות ביטונגיה, חית כיס אוסטרלית, שלמרות שהיא קרובת משפחה של הקנגורו היא מגיעה לגובה של 33 ס"מ בלבד. בנוסף נרשמה התרגשות גם בקרב הפינגווינים שלנו, כאשר 4 גוזלים צעירים הגיחו מהכוכים בתצוגה".