"יש נטייה לאנשים לשכפל אסונות, וכולם חוששים שמה שקרה בדרום יקרה במרכז ירושלים", אומר קובי ניר, מפקד כיתת הכוננות באזור קטמון, בקעה ותלפיות, ומוסיף: "אנחנו מרגישים בחרדות ובפחד של התושבים".
6 צפייה בגלריה
כיתת כוננות מתאמנת
כיתת כוננות מתאמנת
כיתת כוננות מתאמנת
(צילום: ארנון בוסאני)

ומה האמת?
"התרחישים שאליהם מתכוננת כיתת הכוננות הם בהתאם להערכת מצב ומודיעין שקיימים במשטרה, ולא על בסיס פחדים שאנחנו בהחלט מבינים אותם על סמך מה שקרה לנו".

מטרור טיקטוק ועד 7/10


באביב 2021 נדהמו תושבי ירושלים מ'טרור הטיקטוק' שביצעו צעירים. בהמשך פרצו מהומות באזור שער שכם והר הבית וצה"ל יצא למבצע 'שומר החומות', שבמהלכו ערבים המתגוררים בערים מעורבות תקפו יהודים. בתגובה על כך הוחלט על הקמת כיתות כוננות בבירה. למיזם, שכונה 'פרויקט מגן', היו שותפים משטרת ישראל, המשרד לבטחון פנים, עמותת 'נצח יהודה' ועיריית ירושלים.
בעירייה הצהירו בשעתו כי עד אוגוסט 2022 נרשמו כ־2,000 איש למיזם וסוכם על הפעלת פיילוט ראשוני. במסגרתו היו המתנדבים אמורים להשתלב בתוכנית אימונים ייחודית, לקבל אישור מהיר לנשיאת נשק, תעודת שוטר וציוד מקצועי.
בינואר 2023 אירע בשכונת נווה יעקב פיגוע רצחני שבו מחבל רצח שבעה בני אדם ליד בית כנסת. מכיוון שהאסון אירע בשכונה חרדית, שבה אחוז יוצאי הצבא שנושאים נשק הוא נמוך, בעירייה הבינו שהמיזם צריך להתקדם. הזמן והבירוקרטיה עשו את שלהם והפרויקט התקדם, אך בקצב איטי מהדרוש.

6 צפייה בגלריה
תדריך בכיתת הכוננות
תדריך בכיתת הכוננות
תדריך בכיתת הכוננות
(צילום: פרטי)

מי שדחף כבר לפני שנתיים את הקמת 'פרויקט מגן', בניסיון להגביר את הביטחון האישי בעיר, הוא חבר המועצה אבישי כהן, שמתנדב כבר 15 שנה במשמר האזרחי. "החשיבות הגדולה של בטחון התושבים צריכה לקבל ביטוי במעשים מדי יום ללא קשר למצב שאנחנו חווים לצערנו, ונמשיך להתמיד ולהעניק את הביטחון משום שאנו מחויבים לשמירת הסדר הציבורי והחוסן הלאומי", הוא אמר השבוע.
ב־7 באוקטובר הבינו גורמי הביטחון בירושלים באיחור כי כפי שמחבלי החמאס פשטו על יישובי הדרום, מצב דומה ואולי אף גרוע יותר היה עלול להתרחש במזרח העיר. כתוצאה מכך הוחלט לגייס במהירות מתנדבים, ועד סוף אותו החודש הוכשרו יותר מ־100 חברי כיתות כוננות בשכונות נוף ציון, פסגת זאב, עיר דוד, הרובע היהודי, הגבעה הצרפתית, תלפיות/בקעה, הר חומה, רמת שלמה, רמות וגילה. בכיכר ספרא גם הצהירו כי בהמשך יהיו כ־550 חברי כיתות כוננות בכל שכונות העיר. נכון לעכשיו כבר יש בבירה 308 מתנדבים, שמאוגדים ב־22 כיתות כוננות.

קטמון, בקעה, תלפיות


"כיתות הכוננות משויכות למשטרה ומהוות כוח תגבור ומענה נוסף מעל שכבת האבטחה המשטרתית הקיימת", אומר ביר, שאחראי על כיתת הכוננות בקטמון-בקעה ותלפיות.
"הפעילות מתחלקת בין שגרה לחירום. בשגרה אנחנו עושים סיורי נוכחות ובולטות שתפקידם לשדר לאוכלוסייה שיש כוחות בשטח. בחירום אנחנו עוד יחידה שכפופה למשטרה לפי ההוראות שלה. מפקד תחנת המשטרה האזורית הוא זה שאמור להורות לנו בחירום היכן וכיצד לפעול.
"התושבים שמחים לראות שיש עיבוי של מערך ההגנה בשכונות, החל ממי שומר על הגן שלי ומי מאבטח את הפעילות של תנועות הנוער, וכאן המקום להגיד שזה לא תפקידן של כיתות הכוננות. אנחנו מפנים לגורמים הרלוונטיים. אנחנו מוציאים סיורי נוכחות כוח לשעת חירום. אנחנו לא חברת שמירה. אנחנו מקבלים עשרות אם לא מאות טלפונים ומשתדלים להרגיע את האוכלוסייה ולהפנות לגורמים הרלוונטיים".
מהרגע שביר קיבל פיקוד החלו לזרום אליו פניות רבות, חלקן חריגות. "מישהו התקשר אליי ביום שישי 10 דקות לפני שבת ושאל מה קורה אם בשבת בבוקר בשעה 06:20 מאות מחבלים פורצים לו לרחוב".
מה ענית?
"אמרתי לו: 'קודם תתפלל'", הוא משיב בציניות, ומסביר כי הם פועלים על פי תרחישים שהמשטרה מכינה אותם אליהם.
על השאלה איך נמנעים מאסון דומה לזה שהיה בשבוע שעבר, שבו יובל דורון קסטלמן נורה למוות לאחר שירה בשני המחבלים שביצעו פיגוע, משיב ביר כי "החשש הזה קיים, ולכן חברי כיתות הכוננות נושאים על גופם אמצעי זיהוי שמוכרים למשטרה. החשש קיים, ולכן כל פעילות שאנחנו מוציאים מדווחת מראש לתחנה הרלוונטית כדי שכל השוטרים שנמצאים בפעילות באותה שעה יהיו מודעים לנוכחות שלנו בשטח. תמיד קיים חשש שאזרח/חייל מילואים שלא מכיר את הנהלים יתערב בזירה ויפגע חלילה באנשי כיתות הכוננות, וזה סיכון מחושב".

קרית משה וגבעת שאול


"צריך להבדיל בין כיתת כוננות משטרתית למשמר השכונה", אומר רפאל אדרעי, מפקד חוליה בכיתות הכוננות של קרית משה-גבעת שאול.
"אם קורה אירוע כמו ה־7 באוקטובר כל חוליה אחראית על אזור אסטרטגי בשכונה, והמטרה היא להציל אנשים רבים ככל האפשר במקרה חירום", מסביר אדרעי. "יש לנו חמ"ל שנמצא כעת בהקמה. אנחנו קרוב ל־80 מתנדבים בקרית משה ובגבעת שאול ומחולקים לחוליות שחבריהן מעודכנים דרך אפליקציות ייעודיות ומכשירי קשר.
"בגלל המקומות שבהם אנחנו גרים אנחנו למעשה פרוסים בשכונה, ואם מתרחש אירוע עם מפגע בודד ניתן להגיע במהירות האפשרית. אנחנו אמורים לתת מענה ראשוני או במקרה שהמשטרה בעומס".

הר חומה


שכונת הר חומה היא שכונת תפר שמצפון לה נמצאות השכונות אום טובא וצור באהר ואדמות קיבוץ רמת רחל. "אנחנו שכונת תפר שנמצאת בתוך מובלעת", אומר דוד ניסים, מ"מ יו"ר המינהל הקהילתי הר חומה, שמשמש גם כמרכז פורום הביטחון בשכונה. כדי להמחיש את גודל הסיכון הוא מציין כי 35 מטרים בלבד מפרידים בין גדר המערכת ששומרת מפני פולשים מכיוון בית לחם לבין הבית הקיצוני ביותר בהר חומה.

6 צפייה בגלריה
חברי כיתת הכוננות בהר חומה
חברי כיתת הכוננות בהר חומה
חברי כיתת הכוננות בהר חומה
(צילום: פרטי)

"מאותו יום שחור וארור ב־7 באוקטובר אנחנו ב'מוד של חירום'. כל המינהל הקהילתי רתום לכך, ובנינו צח"ק ('צוות חירום קהילה'), שמרכז כיתות כוננות עם מיטב הלוחמים מהרמה הגבוהה ביותר. לצידם יש את משמר השכונה, שמונה כ־80 מתנדבים חמושים עם רכב סיור שכונתי. בכל סוף שבוע יש 'נוהל שבת', שבו 100 מתנדבים חמושים נמצאים בבתי הכנסת. במקרה של אירוע פח"ע הם יכולים בלחיצת כפתור לתת התראה בכל השכונה".
ניסים מודה שהקרבה הפיזית לכפרים פלסטיניים גורמת לרמת דריכות גבוהה של התושבים. "הפנייה הכי נפוצה היא 'רכב עומד ברחוב למעלה מ־10 דקות ונראה מוזר'. יש גם פניות על אדם לא מזוהה שדופק בדלת, ואפילו תלונות על 'קרן לייזר מכיוון הכפר לתוך הבית שלי'".
איך מתמודדים?
"יש לנו תצפיתנים שיושבים בבית ומסתכלים לכיוון בית לחם וצור באהר".
צעד נוסף שנקטו בשכונה הוא הקמת חמ"ל שמרכז ומתעד את כל הפניות של התושבים לצורך בקרה וניתוח. "בשבוע שעבר היתה קריאה על טנדר טויוטה שנכנס לאחד הרחובות שממנו יצא אדם שעלה על טרקטור וניסה להניע. זה הלחיץ את התושבים, וחברי כיתות הכוננות מזינים את הקריאות ובודקים את המידע".
ניסים יודע מגוף ראשון כי החשש והחשדנות מוצדקים. "השבוע ראיתי בן מיעוטים ממתין באחד הרחובות בשכונה. שאלתי אותו למעשיו והוא ענה 'הרכב שלי תקוע'. החניתי את הרכב שלי כדי לצאת לקראתו והוא הניע את רכבו ועזב את המקום.
"הפכנו להיות לוחמים, אבל למען הסר ספק, גם המשטרה עברה שינוי מה־7 באוקטובר, מגיבים מהר, מקשיבים. זה משהו אחר".

6 צפייה בגלריה
חברי כיתת הכוננות בעיר
חברי כיתת הכוננות בעיר
חברי כיתת הכוננות בעיר
(צילום: ארנון בוסאני)

דרישות סף בכיתת כוננות:

  • לוחמים, בוגרי שירות צבאי הפטורים משירות מילואים
  • גיל 64-21
  • מתגוררים בשכונה של המינהל
  • בריאות תקינה
  • כיתת הכוננות מונה מינימום 10 חברים ומקסימום 20

פסגת זאב


"מתחילת המלחמה פעלנו לחזק את תחושת הביטחון", אומר רכז הביטחון הקהילתי בפסגת זאב, שרון לוי, "והדבר היחיד שעמד לנגד עיניי הוא החשש מפגיעה על ידי אש כוחותינו.
"חידדנו נהלים כמו נוהלי פתיחה באש מצד אחד, ומצד שני שיהיה קוד זיהוי. חילקנו לאזורים כי מדובר בשכונה גדולה, וכך האנשים יתנדבו ויסיירו באזור המגורים שלהם. בכל אזור יש אחראי על שיבוץ האנשים לסיורים. במקביל נולדה גם כיתת כוננות מתוך הצורך להצטייד בנשקים ארוכים, כי המתנדבים שלנו היו מצוידים באקדחים".
גם לוי נתקל בפניות רבות של תושבים מודאגים. "היתה טענה שקפצו מעל חומה ויש חדירה של מחבלים, והסתבר שזו היתה רק היסטריה. בתחילת המלחמה התמודדנו עם אנשים רבים שהתלוננו שהם מזהים אנשים עם קלשונים ברחובות, והסתבר שמדובר בעובדי גינון".
עוד בחדשות:

חשוב לציין כי חלק ניכר של הפניות התגלו כמוצדקות, כמו למשל על קולות ירי מכיוון שועפאט, או זוג שישב על ספסל, כביכול לתומו, ולאחר תשאול התברר שהם ניסו לאסוף מידע. מתברר שבימים אלה מקודמת יוזמה שבמסגרתה מתנדבים מהשכונה יישבו בחדר ייעודי בסמוך לחמ"ל העירוני ויוכלו לצפות במצלמות האבטחה של העירייה שמכסות את פסגת זאב. הצורך בכך עלה בשל הסיכון הנובע מהקרבה אל קו התפר.
מפקד כיתת הכוננות בפסגת זאב, רועי ביטון: "בסיטואציה קיצונית - מי שנמצא בשכונה יכול לתת מענה מהיר ויעיל. על הפנים של התושבים שצמאים להרגיש ביטחון ניתן לראות את ההקלה כאשר הם רואים שבשכונה מסתובבים מתנדבים שמצוידים בנשק.
"אנשים מגיבים כיום בהיסטריה על סיטואציות שנחשבו בעבר לטריוויאליות, כמו רכב שחונה ביער מיר. אנשים מציפים בפניות על אירועים שעד לפני המלחמה לא כל כך ייחסו להם תשומת לב".
ומה עושים כדי להימנע מירי דו־צידי?
"אנחנו מתאמנים, מפיקים לקחים מאירועים קודמים, משננים את הפעולות שאנחנו צריכים לעשות כדי למנוע הישנות מקרה ומתרגלים באימון עצמו קודים של זיהוי".

שכונת ארנונה


לסיום, אי אפשר שלא להתייחס לצורך של כיתות הכוננות לבקש את עזרת הציבור כדי להיות מצוידות כראוי מול אויב שמזמן אינו משתמש רק באבנים ובבקבוקי תבערה אלא גם בנשק תקני, הכולל בין השאר נשקים מתקדמים, מקלעים ורימונים. בשכונת ארנונה פרסמו השבוע הודעה לתושבים: "אנחנו התגייסנו לכיתת הכוננות - עכשיו צריכים אתכם!️

6 צפייה בגלריה
הפנייה לתושבים בארנונה
הפנייה לתושבים בארנונה
הפנייה לתושבים בארנונה
(צילום: פרטי)

6 צפייה בגלריה
כיתת הכוננות של ארנונה
כיתת הכוננות של ארנונה
כיתת הכוננות של ארנונה
(צילום: פרטי)

"בואו תנו כתף ותתרמו️! המחבלים מהפיגוע האחרון יצאו מצור באהר, שממוקם ממש ליד השכונה שלנו. זאת תזכורת חשובה לכך ששכונת ארנונה מוקפת בכפרים עוינים. לשם כך הקמנו כיתת כוננות חמושה בארנונה, כוח לחימה מיומן שייתן מענה מיידי במקרי חירום.
"אנו פונים אליכם היום בבקשה לתרום לגיוס ציוד חירום לכיתת הכוננות (כגון קסדות, אפודי לחימה, ציוד עזרה ראשונה ועוד). תרומתכם קריטית להגנת בתינו ומשפחותינו!"