מתגוררים בסמוך לתוואי הרכבת הקלה העתידי? הסיפור הבא יכול לקרות גם לכם: ניצן (53) ורוני (47) גולדברג חיים כשני עשורים בביתם שברחוב בן זכאי. החצר המטופחת מחוץ לדירתם לא מסגירה ולו במעט את העובדה שבהתחלה המקום היה מוזנח והחצר היתה מלאת פסולת וחול.
3 צפייה בגלריה
מרגישים שלא סופרים אותם. הזוג גולדברג בחצר ביתם, השבוע
מרגישים שלא סופרים אותם. הזוג גולדברג בחצר ביתם, השבוע
מרגישים שלא סופרים אותם. הזוג גולדברג בחצר ביתם, השבוע
(צילום: יואב דודקביץ')

"הגינה שלנו היתה הר עפר שהגיע עד מפלס הכביש", מספרת רוני. "בצמוד לו נחבאה לה דירה קטנה עם גפן בפתחה, וברגע שניצן ואני ראינו אותה, אז, לפני 17 שנים, התאהבנו בה. עם הרבה אהבה וחזון צלחנו בירוקרטיה, היתרים ואינסוף קשיים, ובניגוד לכל העצות שנתנו לנו, הצלחנו להגדיל את הדירה והגינה לבית חלומותינו". אלא שכעת, שנים לאחר שהפכו את הררי החול לבית חלומותיהם, התברר לזוג שתוואי הרכבת הקלה עתיד להרוס אותו בגסות.

החלום ושברו

"לפני כמה חודשים פורסם תוואי הקו הסגול של הרכבת הקלה שעובר ברחוב בן זכאי", ממשיכה רוני. "התוואי במתכונתו העכשווית דורש הפקעת שטחים מסיבית מהדיירים הגרים בחזית הרחוב, לרבות הגינה שלנו. לא רק שהיא תופקע, אלא גם קיר תמך בטון אימתני יוצב בחזית ביתנו, מול הכניסה. הוא למעשה יקבור אותנו מתחת למפלס הכביש, יחשיך את הדירה ויהפוך אותה לבונקר.
"לפי התוואי שנקבע, חותכים צד אחד של הרחוב בצורה מאוד גסה. ביקשנו מהמתכננים לבוא לראות את זה בעיניים, והצענו גם אלטרנטיבות - אבל הם הדפו כל הצעה שלנו". לטענת בני הזוג גולדברג, ההודעה על כך לציבור נעשתה בחטף.
קראו גם:
"לצערי עד הפרסום מעולם לא שמענו משהו רשמי על כך שהולכת לעבור כאן הרכבת הקלה, הכל מפה לאוזן", טוענת רוני. "גם כעת - היינו בחו"ל, ואמרו לנו שבשבוע וחצי שהיינו שם פרסמו את התוכנית והודיעו שצריך להגיש התנגדויות, אבל עד שחזרנו מחו"ל גם הספיקו להוריד את השלטים. אם במקרה בבית הכנסת לא היינו שומעים את הדיבורים, גם לא היינו יודעים שזה פורסם. כמובן שגם במכתב או בדואר לא פנו אלינו.
"התחושה הלא נעימה גברה כאשר עוד לפני שהסבירו לנו באופן רשמי, כבר שלחו אלינו את המודדים כדי לבדוק כמה יפקיעו מאיתנו ומאיפה. פשוט רומסים את הזכויות שלנו והופכים את הבית שלנו למרתף. גם אם נרצה לעזוב ולמכור, הערך של הדירה יירד, וספק אם בכלל יהיה אפשר למכור אותה אפלה וללא נתיבי אוויר, וזה בלי לדבר על חממת הגזים שתיווצר בשל הקירבה לכביש.

3 צפייה בגלריה
חצר ביתם של הזוג גולדברג
חצר ביתם של הזוג גולדברג
חצר ביתם של הזוג גולדברג
(צילום: יואב דודקביץ')

"הקשבה תאפשר לפחות לצמצם את הפגיעה בנו, אבל לצערי לא מצאנו אותה בצד השני. המודדים שהגיעו אלינו אמרו לנו להגיש התנגדויות, אך חלקם הוסיפו שגם אם נתנגד זה לא יעזור כי בסוף טובת הכלל עולה על טובת הפרט. הגישה היתה מתנשאת מבלי להתחשב בדיירים שבחרו לגור ולשים את החיים שלהם פה.

"כולנו בשוק"

ורוני מסכמת: "אני לא מסוגלת בכלל לחשוב על לארוז את הזיכרונות ולעבור למקום אחר. כולנו בשוק".
ממשרד התחבורה נמסר: "תוכנית הקו הסגול שנועדה לעבור ברחובות בן זכאי ויהודה הנשיא נמצאת בתקופת ההתנגדויות. עם התושבים נערכה פגישה להסבר על תוואי הקו . העברת הרכבת ברחובות אלו מחייבת הרחבת זכות הדרך ויצירת מדרכות חדשות לתשתיות, ולכן נדרשת הפקעה של חלק מחצרות בתיהם של תושבים".

3 צפייה בגלריה
חצר ביתם של הזוג גולדברג
חצר ביתם של הזוג גולדברג
חצר ביתם של הזוג גולדברג
(צילום: יואב דודקביץ')

מהעירייה נמסר: "צוות תוכנית אב לתחבורה מקיים קשר רצוף עם בני הזוג, שכולל שיחות, התכתבויות ואף קיים עימם מפגש להסברת התוואי ושמיעת הצעותיהם, אשר נבחנו בכובד ראש. באפשרותם להגיש התנגדויות עד ליום 11.9 בפני הוועדה המחוזית שדנה בתוכנית".