ממשיכים לקדם את התחבורה הציבורית בבירה: הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה ירושלים, בראשות עו"ד עמיר שקד, החליטה לקדם את הקווים הסגול והתכלת וכן תכנית לתחנות תת-קרקעיות של הקו הכחול. הדיון התקיים באמצעות מערכת וידאו מרחוק (ZOOM) ובהתאם לנוהל הפעילות של מוסדות התכנון שפרסם מינהל התכנון והנחיות משרד הבריאות.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה בקינג גורג'. כך זה ייראה
הרכבת הקלה בקינג גורג'. כך זה ייראה
הרכבת הקלה בקינג גורג'. כך זה ייראה
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
הקו הסגול צפוי לעבור בשכונות קרית מנחם, קרית היובל, רמת דניה, רמת שרת, מלחה, גוננים ותלפיות. אורכו של התוואי- כ-12 ק"מ והוא כולל כ-18 תחנות, מתוכן 11 תחנות משותפות עם קווים אחרים. מדובר הקו היחיד שהוא קו מזרח-מערב שישרת מוקדים חשובים בעיר בהם בית החולים הדסה עין כרם, קניון מלחה ואזור תלפיות. הקו יתחבר בחלקו לקווים שכבר אושרו (הקו האדום בהדסה עין כרם, הקו הכחול בשכונת מלחה, הקו הירוק בתלפיות). הממשק עם קווי הרכבת הקלה הנוספים יאפשר גמישות רבה לנוסעים באמצעות החלפות בין הקווים השונים.
כמו כן, הוועדה קבעה בהחלטתה כי קידום הקו יכלול גם את האמצעים המשלימים שיאפשרו הנגשה מקסימאלית אל תחנות הרכבת הקלה כדוגמת דרגנועים, מסועים, מעליות. זאת, כדי לייצר חיבור של הולכי הרגל אל התחנות, גם אם המגורים נמצאים בטופוגרפיה שונה ממיקומה של התחנה.
3 צפייה בגלריה
הרכבת הקלה במלחה
הרכבת הקלה במלחה
הרכבת הקלה במלחה
(הדמיה: תכנית אב לתחבורה)
הקו התכלת הינו מקטע באורך כקילומטר, הצפוי לעבור בשכונות שמואל הנביא ומעלות דפנה. הקו יחבר בין הקו הכחול העובר במרכז העיר לבין תוואי הרכבת הקלה המגיע לאוניברסיטה העברית בהר הצופים. התוואי שכאמור, יחבר בין שני קווים שכבר אושרו (האדום והכחול), יאפשר נסיעה רציפה בין דרום העיר לבין שכונת הר הצופים וישרת בעיקר את תושבי אזור גוננים המבקשים להגיע לאוניברסיטה העברית בהר הצופים.
כמו כן, הוועדה החליטה על קידומן של שתי תחנות תת קרקעיות שיוקמו כחלק מהתוואי של קו הכחול בשכונת גאולה. הוועדה דנה בכניסות והיציאות של התחנות כדי לאפשר גישה מיטבית לתחנות. חשוב לציין כי מיקום התחנות אינו משנה את התוואי התת-קרקעי שאושר בתכנית הקו הכחול.
3 צפייה בגלריה
מפת הקו הסגול, תכלת והכחול
מפת הקו הסגול, תכלת והכחול
מפת הקו הסגול, תכלת והכחול
(.)
שלוש התכניות הוגשו על-ידי עיריית ירושלים, ביוזמת צוות תכנית אב לתחבורה.
החלטות אלו של הוועדה המחוזית מצטרפות להחלטת שר האוצר, משה כחלון ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ על אישור יציאה להליך מכרז להקמת הקו הכחול, שאושר בוועדה המחוזית לתכנון ובניה ירושלים שאושר בשנת 2017.
מאז 2012 פועל בירושלים הקו האדום בהצלחה יתרה ומשתמשים בו כ-170 אלף נוסעים מדי יום. בנוסף לקו האדום, אושרו שני קווים נוספים- הכחול והירוק והחלו בהם העבודות במקטעים שונים.
מתכננת מחוז ירושלים, שירה תלמי-באבאי ציינה כי "מדובר בקו שיאפשר את מעבר רכבת קלה בשכונות שעוברות תהליכי התחדשות עירונית, וכן יאפשר מתן שירותי הסעת המונים תוך חיבורים מהירים למוקדי שירותים ותעסוקה ויאפשר השלמה של מערכת קווי הרכבת הקלה עירונית".