אחרי 93 שנים: השבוע נסגרה חנות הספרים הוותיקה בעיר, "ירדן" בכיכר ציון ברחוב יפו 42. החנות נפתחה בשנת 1929 ועם כל הרצון הטוב את חגיגות המאה שהיו צפויות להיערך עוד מספר שנים הם לא יחגגו כבר.
2 צפייה בגלריה
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
(צילום: איתן אילן)

הבעלים רמי מאיר הוא דור שלישי כשהמייסד היה סבא שלו, צבי צימט. רחוב חבצלת הצמוד היה רחוב של המילה הכתובה עם העיתונאים הראשונים בעברית והשם של הרחוב בעצמו הוא על שם העיתון העברי "חבצלת" כך שחנות הספרים השתלבה בסביבה היטב. מאיר זוכר את ימי ילדותו בחנות וברחוב וסיפר ל-mynet ירושלים: "אני גדלתי כאן וזוכר עוד שכל מערכות העיתונים היו פה ברחוב כולל מערכת של עיתון הארץ ואני עצמי גדלתי במערכת של הפוסט בחבצלת 9".
קראו גם:
מתי קיבלת את ההחלטה על הסגירה? "לפני כשלושה חודשים קיבלתי את ההחלטה הסופית. זה בהחלט עצוב אבל נמשיך הלאה ככה זה דרכו של עולם. היו הרבה לקוחות קבועים שבאו להיפרד. זה בהחלט מרגש. את כל מלאי הספרים אני מקפל עכשיו לארגזים ומחזיר להוצאות הספרים השונות".

2 צפייה בגלריה
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
חנות הספרים "ירדן" בכיכר ציון
(צילום: איתן אילן)

ירדן היתה חנות נדירה בנוף חנויות הספרים כחנות פרטית וללא שייכות לרשת. היא הביאה לא פעם חשיפה של ספרים מהוצאות פרטיות קטנות שלא מצאו את מקומם בצומת ספרים או בסטימצקי. כך לדוגמא גם ספריו של מספר הסיפורים הירושלמי הידוע, המתווך דוד מונשיין, על ירושלים של שנות השבעים והשישים, שנמכרו במקום כמעט באופן בלעדי.
גם המלחמות בין הרשתות לא היו נחלת החנות שנותרה מחוץ למערכה ויכלה לגבש לה מדיניות עצמאית של מחירים והנחות ללא תלות בגורמים חיצוניים. בירדן היו לא מעט ספרי עיון ייחודיים, על ירושלים בעיקר, אך החלק המרכזי של החנות היה ונותר ספרי קריאה.
הנכס בו פעלה החנות היה בדמי מפתח ובקרוב ייכנס לנכס בעל עסק אחר שאינו קשור לעולם הספרים ולא למילה הכתובה. חובבי הספרים יאלצו לחפש מקומות אחרים למציאת ספרים מיוחדים ונדירים, אולי ברשתות החברתיות.
פורסם לראשונה: 16:30, 18.08.22