4 צפייה בגלריה
פקק בשדרות גולדה מאיר. צילום: שלומי כהן
פקק בשדרות גולדה מאיר. צילום: שלומי כהן
פקק בשדרות גולדה מאיר. צילום: שלומי כהן
השבוע חשפו משרד התחבורה ותוכנית אב לתחבורה את פרויקט JNET, רשת הרכבות הקלות החדשה של ירושלים. מדובר בפרויקט אשר צפוי להיות אחד ממיזמי התחבורה הגדולים ביותר באירופה ובמזרח התיכון. ברשת יתבצעו כ־400 אלף נסיעות בעיר מדי יום. אלא שבדרך לשם צפויים הירושלמים לעבור ימים קשים במיוחד של עבודות תשתית, ממש כמו שהעיר עברה בשנים שקדמו להקמת הקו הנוכחי של הרכבת הקלה. העבודות יתחילו בחודש הבא וצפויות להסתיים עד דצמבר 2024. הצפי: פקוק. מאוד פקוק.
מפת הקווים החדשה
הקו הראשון, שהעבודות הראשוניות להקמתו כבר החלו, צפוי לקשר בין בית החולים הדסה עין כרם לשכונת נווה יעקב. הנחת המסילות לקו הזה מתוכננת לנובמבר 2020, הגעת הקרונות צפויה להתרחש בתחילת שנת 2022, והפעלת הקו, אגב, צפויה בסיום אותה שנה.
כמו כן בשבועות הקרובים יחלו עבודות תשתית מורכבות בצומת פת כדי להקים בו הפרדות מפלסיות, סמוך לכביש בגין, שיעניקו העדפה ברמזורים לנסיעת הרכבת הקלה ויצמצמו את ההפרעה לתנועה בצירים מרכזיים.
אם לא די בכך, בחודש הבא יתחילו העבודות על קו נוסף, שיעבור בין שכונת גילה לקמפוס האוניברסיטה העברית בהר הצופים. בקו זה צפויה הנחת המסילות לקרות בשנת 2021, והפעלת הקו לא תחל לפני יולי 2024.
בנוסף, בחודש אפריל הקרוב יחלו עבודות על הקו שיפעל בין הר הצופים לקרית הספורט במלחה, תחילה כקו תפעולי שיפעל רק בין התחנה המרכזית למלחה. הפעלת הקו צפויה להתחיל במרץ 2024. לאורך השנה צפויים להיות מורגשים עומסי תנועה בשל עבודות תשתית במגוון מוקדים בעיר, כשהמרכזיים בהם הם שכונת הגבעה הצרפתית, הר הצופים, שכונת גבעת מרדכי, צומת פת ומתחם הדסה עין כרם.
4 צפייה בגלריה
הפגנת סוחרים לפני תחילת הקו הראשון. צילום: שלומי כהן
הפגנת סוחרים לפני תחילת הקו הראשון. צילום: שלומי כהן
הפגנת סוחרים לפני תחילת הקו הראשון. צילום: שלומי כהן
עם סיום הפרויקט תארח שכונת הגבעה הצרפתית שני קווי רכבת חדשים שיתחילו את נסיעתם בהר הצופים. האחד ימשיך עד שכונת גילה והשני עד לקרית הספורט במלחה. על פי הודעת משרד התחבורה ותוכנית אב לתחבורה, בשכונת הגבעה הצרפתית אמורות להתבצע עבודות תשתית נרחבות השנה, ועבור התושבים המשמעות היא אחת: פקקים ובלגן.
4 צפייה בגלריה
האזורים בהם יתבצעו העבודות. יהיה עמוס. הכנת המפה: אינפוגרפיקה, "ידיעות אחרונות"
האזורים בהם יתבצעו העבודות. יהיה עמוס. הכנת המפה: אינפוגרפיקה, "ידיעות אחרונות"
האזורים בהם יתבצעו העבודות. יהיה עמוס. הכנת המפה: אינפוגרפיקה, "ידיעות אחרונות"
מפחדים מהעומס
וכמו כל שינוי שיגרור אי־נוחות לתושבים - כבר החלו להישמע קולות מחאה. ברחבי הגבעה הצרפתית החלו בתקופה האחרונה להיתלות מודעות של האגף לתכנון ובנייה ונערכו מספר כינוסי תושבים בנושא במינהל הקהילתי. חלק מהתושבים מברכים על נוכחותה של הרכבת הקלה, אבל רוב התושבים דווקא מתנגדים לתהליך. עיקר הדאגה שלהם מתייחסת להסדרי התנועה, שככל הנראה יגרמו לפקקים ארוכים אף יותר מאלה שאיתם הם מתמודדים כיום. בנוסף, דיירים במספר בניינים זועמים על ההחלטה להפקיע מהם חניות של הבניין לטובת הקמת חניון שישרת את הרכבת.
ומה עם בעלי העסקים? קולם טרם נשמע בישיבות. על פי התוכניות להקמת הקווים, הרכבת תעבור ברחובות המקבילים אליהם, כך שהם בהחלט יושפעו מעבודות הבנייה אך לא במידה שמעוררת את התנגדותם.
"הכי חשוב - להתאגד"
אלי לוי, מי שהיה יו"ר ועד סוחרי מרכז העיר וחווה על בשרו את הקושי הנובע מעבודות הרכבת הקלה, החליט לתת כמה עצות לסוחרים על סמך נסיונו. "הדבר הכי חשוב שהם יכולים לעשות, כבר עכשיו, זה להתאגד", אומר לוי. "לחבור יחד, כל הסוחרים במרכזי המסחר בכל השכונות והרחובות שבהם צפויות העבודות להתחיל. רק אם הם יחברו הם יהיו כוח. לבד הם יתקשו מאוד להשיג משהו. הם צריכים לעבוד מול המערכות, מול העירייה ומול הזכיין כדי שיכירו במה שהם הולכים לחוות. הם צריכים לצעוק לקרן פיצוי והלוואות בערבות של העירייה או הממשלה עוד לפני שהעבודות יתחילו".
4 צפייה בגלריה
הדמית הרכבת להדסה עין כרם. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים
הדמית הרכבת להדסה עין כרם. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים
הדמית הרכבת להדסה עין כרם. הדמיה: תכנית אב לתחבורה ירושלים
"זה דבר לא קל", מוסיף לוי. "הם הולכים להיות מסכנים מאוד. אני לא מקנא באף אחד מהם. לדעתי, עד היום מרכז העיר לא התאושש מבחינה מסחרית. פירקו אותנו, 200 עסקים. אני מקווה שעבורם יהיה עתיד יותר טוב, אבל אני גם מאמין שלא כל העסקים ישרדו כדי לראות את העתיד הזה. כי כמו אצלנו, חלקם יפשטו רגל עוד לפני שהוא יגיע".