ביולי 2022, הוכרזה רפורמה בקווי האוטובוסים בירושלים, במסגרתה הושק קו חדש, מספר 72 היוצא משכונת גילה, עובר דרך מרכז העיר ומגיע עד לרמות. אלא שנוסעיו מספרים על שירות לקוי, במרכזו אי עמידה בזמנים ולעיתים אף נסיעות שלגמרי מבוטלות — הקו פשוט לא מגיע.
3 צפייה בגלריה
קו 72
קו 72
קו 72
(צילום: פרטי)
"אני נוסע בו כל יום בבוקר ובערב מהבית שלי ברמות עד העבודה שלי ליד מלון המלך דוד. לפני פחות מחצי שנה עוד היינו יכולים לסמוך על שעות לוח הזמנים של הגעת הקו. היום בין מה שכתוב על הצג ומה שמגיע בפועל אין ביניהם כלום", סיפר אליעזר בן חמו, תושב רמות ל-mynet ירושלים, "כתוצאה מכך, חצי שעה לאחר מכן, כאשר מגיע הקו הבא, התחנה בינתיים התמלאה בנוסעים שהתכוונו לעלות על הקו הקודם, ואלה שמחכים לקו הזה. הנהג מעלה את כולם ומה שנוצר זו קטסטרופה.
"אנשים נצמדים אחד לשני, ונדחסים ונדחסים ונדחסים והנהג גם לא עוצר אף אחד. אחרי שכולם נכנסים הנהג סוגר את הדלתות ונוסע. מדובר בלחץ מטורף גם בשעות הבוקר וגם בצהריים".

3 צפייה בגלריה
קו 72
קו 72
קו 72
(צילום: mynet)

בן חמו טוען עוד כי בשל חוסר היעילות התחבורתית, גם זמן הנסיעה לא פרופורציונאלי למרחק. "מי שרוצה לנסוע מרמות לשוק מחנה יהודה, צריך לקחת שני אוטובוסים. זה יכול לקחת לך כשעתיים וחצי-שלוש רק בנסיעות. באופן אישי, אין לי בעיה לקחת רכב פרטי ולנסוע, אבל אני רוצה להשתמש בתחבורה ציבורית כי אני מאמין בשיטה, אבל לא כפי שהיא מתנהלת כרגע. אני חייב לומר שזה גובל בהשפלה – אדם כמוני, בגיל 45, במעמד מסויים, שנוסע באוטובוס בדוחק כזה, ועם צעקות וויתור על מרחב אישי. אתה כבר אומר לעצמך – בוא נקנה אוטו.
"התחבורה הציבורית אמורה לתת מענה לתושבים, אבל זו שבירושלים לא נותנת את השירות הראוי. סך הכל ביקשתי להגיע למשר ולחזור הביתה. שיהיה לי כיסא לשבת עליו... אפילו בלי כיסא, לעמוד, אבל אפילו לעמוד אי אפשר. אי אפשר אפילו להיאחז במשהו כדי לא ליפול, ואני עוד אדם צעיר, תחשבו על מבוגרים שצריכים לעבור את זה".

3 צפייה בגלריה
אוטובוס
אוטובוס
מאחר, לפעמים בכלל לא מגיע
(צילום: יואב דודקביץ')

רחל חלק (70) יודעת בדיוק איך זה מרגיש, להיות בגיל העמידה ולהסתמך על התחבורה הציבורית. "האוטובוס תמיד עמוס, ואני לא צעירה ולא תמיד קמים לי באוטובוס. הנהגים נוסעים בפראות, וכל הנסיעה אני מתנדנדת ועדה גם לאנשים שנופלים באוטובוס. פעמים רבות כמות של נוסעים שמתחלקים בין 2 אוטובוסים, נכנסים לאוטובוס אחד והדוחק מטורף. מגיע לנו לנסוע בצורה נורמלית ואנושית, לא כמו תרנגולות בלול. אני לא נוהגת וחוויית הנסיעה הזאת מגבילה אותי ביציאה מהבית. הופכת אותי לתלויה באנשים ובטרמפים, ומונע ממני להיות עצמאית וחופשיה. לצערי, גם פעילויות שונות נמנעות ממני כי אני לא יכולה להגיע אליהן ביעילות״, היא מספרת ל-mynet ירושלים.
עוד בחדשות:
"זמן הנסיעה של קו 72 הוא בין 40-50 דקות. אתמול נסעתי מחוץ לעיר ולקח לי שעה ורבע, אבל לנסוע לנכד שלי, אפילו לא בשעת העומס, לוקח לי 50 דקות מרמות עד לדרך חברון. זה לא נורמלי שנסיעה בתוך העיר נמשכת כל כך הרבה זמן, במיוחד כשיש לאוטובוס גם נתיב מיוחד".
מרדכי הולצברג הוסיף: "הקו עצמו יורד מכיוון איזור גאולה לרמות וכולם נדחסים ומועדים אחד על השני בירידה של הכביש. בשעות העומס זה מאוד-מאוד קשה. זה גם משפיע לי על השיקול אם לצאת או לא לצאת מהבית. בכלל - מקדם הביטחון שתושבי רמות צריכים לקחת כדי לנסוע בתחבורה הציבורית הוא יוצא דופן כי הרבה פעמים האוטובוס גם מחליט לדלג על תחנות, וזה קרה לא פעם ולא פעמיים לכל תושבי השכונה. זה מטריד כי השכונה הולכת וגדלה, ואם כבר היום תשתיות התחבורה לא מספיקות, מה יקרה בעתיד?".
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה: ״הרשות הארצית לתחבורה ציבורית מבצעת ניטור מלא על כלל הנסיעות בקווי האוטובוס ועל כמות הנוסעים. כמו כן מבוצעת פעילות יזומה לאכיפת נושא אי עצירה בתחנה. בכל מקרה בו נמצאת חריגה שאינה על פי תנאי רישיון הקו, משרד התחבורה רשאי להטיל קנסות על המפעיל״.