שוקלים לקצר לעצמכם קצת את הפקקים במסלולים המיועדים לאוטובוסים? תחשבו שוב. מתחילת השנה חילקה עיריית ירושלים כ־88 אלף דוחות לנהגים אשר נסעו בנתיבי תחבורה ציבורית. מכיוון שדוח כזה מלווה בקנס בסך 500 שקל, מדובר בלא פחות מכ־44 מיליון שקל.
1 צפייה בגלריה
נת"צ דרך חברון
נת"צ דרך חברון
נת"צ דרך חברון. ביקורת על היוזמה הממשלתית
(צילום: יואב דודקביץ')

הממשלה תעודד את האכיפה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ מיכאל ביטון, קיימה לאחרונה דיון בנושא מכיוון שבחלק מהרשויות המקומיות מעדיפים שלא לבצע אכיפה ולא להתעמת עם התושבים. 
בדיוק בשביל זה יש במסגרת חוק ההסדרים סעיף מיוחד שטרם אושר, שנועד לאפשר הקמת יחידה מיוחדת של משרד התחבורה שתבצע אכיפה במקרים של עבירות בנת"צים. בנוסף יש הצעה לאפשר לרשויות מקומיות להשתמש בחצי לפחות מסכומי הקנסות לטובת תפעול ותחזוקה של התחבורה הציבורית בשטחי הרשות.
לאחר הדיון, שחשף מחלוקת באשר לסמכות האכיפה, אמר היו"ר ביטון כי סיכם עם שרת התחבורה שהאכיפה של משרדה תהיה תחילה בנת"צים בין עירוניים, כאשר בשנה הראשונה יעודד המשרד את הרשויות המקומיות לבצע אכיפה בנת"צים עירוניים ויסייע להן.
ומה יהיה עם רשויות שלא יבצעו אכיפה? לגביהם סוכם כי לאחר שנה יעדכן משרד התחבורה את ועדת הכלכלה. לאחר שנה תפנה השרה לרשויות והן ישיבו למשרד, אם הן מתכוונות לבצע אכיפה. אם הרשות תסרב תעבור הסמכות למשרד התחבורה.

רק בי־ם ותל אביב

סגן מנהל הרשות הארצית לתחבורה הציבורית במשרד התחבורה, רן שדמי, הסביר בדיון כי עד כה מבוצעת אכיפה רק בירושלים ובתל אביב. 
נציגת מרכז השלטון המקומי, ענת לופזנס: "אם היום לא אוכפים כשכל הכסף הולך לרשות אז בוודאי לא יאכפו אם חצי מהכסף יהיה לדברים שמשרד התחבורה מממן כיום".
ח"כ גינזבורג הוסיף כי גם המדינה לא מפנה 50% מההכנסות מאכיפה בנת"צים לתחזוקתם: "אל תבקשו מהרשויות המקומיות דברים שאתם לא עושים בעצמכם".
מהעירייה נמסר: "העירייה מבצעת אכיפה בנת"צים החל מ־2020. "הקנס על שימוש אסור בנתיב תחבורה ציבורית", הוסיפו בעירייה, "עומד על 500 שקלים. מיום 1.1.21 ועד 30.9.21 ניתנו כ־88 אלף דוחות על עבירה זו".