מול אחד מהמלונות היקרים ביותר בישראל ומרחק של פחות מקילומטר ממוקדי הבילוי של מרכז ירושלים, נמצאים כמה מהמקומות החשוכים בהם תעשיית הזנות הירושלמית פועלת מדי יום. סיור שנערך לאחרונה הוביל את המשתתפים בו לאותן נקודות בהן מתרחש העולם המקביל והאפל של עיר הבירה.
4 צפייה בגלריה
זנות
זנות
זנות
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)
סיור יוצא דופן נערך בימים האחרונים בבית הקברות המוסלמי שבשכונת ממילא. המשתתפים, כ־30 עובדים בתחום הרפואה הציבורית, ובהם רופאים ורופאות, אחיות, עובדות סוציאליות, פסיכולוגים מנהלות מרפאות ועוד, יצאו לראות כיצד לנים בבניינים נטושים ובתנאים קשים שורדות ושורדי זנות, דרי רחוב ובני נוער בסיכון.
4 צפייה בגלריה
אחת מהפינות האפלות
אחת מהפינות האפלות
אחת מהפינות האפלות
(צילום: שולמית אפרתי )
את הסיור החריג יזמו אנשי 'תוכנית מרפא' שהוקמה לפני כשנה וחצי בשיתוף פעולה של שירותי הקהילה בעיריית ירושלים והביטוח הלאומי, במטרה לקדם הנגשה של שירותי רפואה לאוכלוסייה שסובלת משלל בעיות בריאות אך נמנעת מלטפל בעצמה.
4 צפייה בגלריה
המשתתפים במהלך הסיור
המשתתפים במהלך הסיור
המשתתפים במהלך הסיור
(צילום: שולמית אפרתי )

רק לאחרונה פורסם לאחרונה ב-mynet כי רק חלק קטן מכמות אדירה של צעירות וצעירים בזנות בעיר זוכים לסיוע שהם זקוקים לו. "אנחנו באים לייצר רצף טיפול בין עולמות הרווחה לעולמות הרפואה", מסבירה מנהלת התוכנית שולמית אפרתי. "בסיור ראינו את מקומות הלינה, איך הם חיים ואיך הם שורדים. בתקופת המקדש בריכת ממילא היתה מלאה מים. היום יש באנגים, קונדומים, בקבוקי אלכוהול ריקים, מזרנים, ספה וכיסאות".

4 צפייה בגלריה
באנג באחת מהזירות
באנג באחת מהזירות
באנג באחת מהזירות
(צילום: שולמית אפרתי )
למה היה חשוב להגיע למקום? "הצוותים הרפואיים פוגשים את דרי הרחוב בבתי החולים ובקופות החולים. מדובר באוכלוסיה על רצף הזנות. הם צריכים לדעת את מציאות החיים שלהם, ההיסטוריה שהובילה אותם לשם, ומהבחינה האנושית איך לראות אותם כבני אדם ולא אנשים שקופים שלא מבינים אותם או שופטים אותם".

"לעודד מודעות"


"המטרה היא גם לעודד מודעות", ממשיכה ואומרת אפרתי, "בין השאר, יש מחקרים שאנשים שעוברים טראומות ילדות חולים יותר. אין התאמה בין הגיל לבין המצב הבריאותי והצוותים רפואיים צריכים להיות מודעים לכך. לשאול שאלות נוספות, ולהתאים את הטיפול הרפואי. צריך לבוא ממקום של רכישת אמון והבנה שהשפה צריכה להיות פשוטה אין כישורי חיים".
עוד בחדשות:

מה התגובות שקיבלת? "אנחנו קוראים לזה 'ירושלים של מטה' והמבקרים אמרו שהם קיבלו משקפיים כדי להסתכל בהם על העולם של חסרי הבית. זה עולם מקביל לעולם שלנו. בין התגובות שקיבלנו, היו משפטים ובהם 'חשבנו שאנחנו מבינים הכל, אבל כבר לא', 'זה מזעזע וקשה לישון במחשבה שהילדים מסתובבים ברחובות' וגם שזו 'מציאות חיים שהיא בלתי אפשרית'".