אחד מהמקרים ההזויים ביותר בהיסטורית הרכבת הקלה בירושלים: פקח חברת ׳כפיר׳ רשם דו״ח לנוסע מכיוון שדיבר בטלפון — בזמן שזה פנה אליו ודרש ממנו להציג את כרטיס הנסיעה. "אני גר בבית הכרם. עליתי בתחנת יפה נוף לכיוון תחנה מרכזית בדיוק חבר התקשר אלי ואמרתי לו שאחזור אליו כי אני חייב לתקף כי הפקחים פה הם קצת לא נורמליים״, סיפר ל-mynet תושב ירושלים, פיני קבסה.
4 צפייה בגלריה
פיני קבסה
פיני קבסה
פיני קבסה
(צילום: פרטי)
קבסה שילם על הנסיעה כנדרש בחוק, באמצעות תיקוף הנסיעה ביישמון שבטלפון הנייד שלו, ומיד לאחר מכן חזר לשוחח עם חברו בטלפון. ״בתחנה הבאה, עלה הפקח וביקש מפיני להציג את הכרטיס", הוא מספר. "אמרתי לו שניה, אני בטלפון, אגיד לבחור שאני מסיים ואראה לך. לרוב הפקחים אומרים לי אין בעיה, אעבור ואחזור אליך, אבל הוא דרש ממני להראות את הכרטיס ועכשיו. אמרתי לו רגע, אז הוא צעק בעצבים: תראה לי את הכרטיס וביקש את תעודת הזהות. אני חטפתי שוק. מה תעודת זהות? תעודת זהות זה למי שלא תיקף".
4 צפייה בגלריה
אישור תשלום עבור נסיעה באמצעות אפליקציה של מוביט
אישור תשלום עבור נסיעה באמצעות אפליקציה של מוביט
אישור התשלום וההוכחה שהנסיעה תוקפה
(צילום: באדיבות פיני קבסה)
קבסה ההמום ניסה להראות לפקח את הוכחה שתיקף, אך זה סירב לשמוע ויצר קשר עם הממונה עליו. "הוא כעס ודיבר עם הממונים עליו ואמר להם שיש פה מישהו שמסרב להזדהות ושצריך להזמין משטרה. אמרתי לו אתה רציני? אתה מזמין פיקוח לפני שראית תיקוף?".
4 צפייה בגלריה
מכתב האזהרה שקיבל קבסה
מכתב האזהרה שקיבל קבסה
מכתב האזהרה שקיבל קבסה
(צילום: באדיבות פיני קבסה)
בינתיים הגיעה הרכבת לתחנה המרכזית שם כבר המתינה פקחית נוספת שסירבה לשמוע את פני או לראות את היישומון עם הוכחת התשלום ונתנה לו דו"ח על סך 185.5 שקלים. "לא הוטרדתי, כי האמנתי שאגיש ערעור ואז אוכיח ששילמתי עוד לפני שפגשתי את הפקח. להפתעתי הערעור נדחה ונדרשתי לשלם 467.15 שקלים. הגשתי ערעור ועוד ערעור למרות שאוימתי שאם אגיש ערעור אאלץ לשאת בהוצאות המשפט. לא השיבו לי עד לפני שבוע. לפני שבוע התקשרו אלי ממשרד עורכי הדין של חברת כפיר ודרשו ממני לשלם. השבתי להם שטרם קיבלתי תשובה על הערעור, אז איך הן מתקשרים אלי ודורשים ממני לשלם? הם ענו שאם לא אשלם עכשיו הם יטילו עלי קנסות ועיקולים".
4 צפייה בגלריה
הדוח שקיבל פיני קבסה
הדוח שקיבל פיני קבסה
הדוח שקיבל פיני קבסה
(צילום: פרטי)
פיני הכועס העלה פוסט בכל מקום אפשרי וקיבל עשרות תגובות מזדהות של נוסעים שטענו שגם להם קרה אירוע דומה ברכבת ובאוטובוסים והערעור שלהם נדחה. "אני רוצה לומר שאני מאמין גדול בתחבורה ציבורית, מעודד תחבורה ציבורית ומעדיף תחבורה ציבורית על הרכב שלי. אבל עושה רושם שהפקחים נכנסים ומבחינתם כל נוסע הוא גנב פוטנציאלי ואת הדבר הזה צריך למגר. אני יכול לשלם את זה, אבל לא כולם יכולים. לחלקם זה הכסף לאוכל שלהם, לאוכל של הילדים שלהם. אני מצפה מחברת כפיר ומהמנכ"ל שלה להתנצל בפני ואני גם רוצה שמשרד התחבורה יבדוק כמה ערעורים התקבלו ולהחזיר את כל הכסף של הגזל הזה לאנשים".
עוד בחדשות:
מחברת כפיר נמסר: "חברת כפיר הרכבת הקלה רואה בחשיבות עליונה את חווית הנסיעה של משתמשי הרכבת. הפקחים אשר מתמודדים עם אתגרים רבים לאורך היום, נותנים שירות על פי חוק ועל פי הנחיות משרד התחבורה במטרה לאפשר נסיעה נעימה לכלל הנוסעים.
"הנוסע שבפניה תיקף נסיעתו באמצעות אפליקציה בנייד. כאשר ניגש אליו פקח לבדיקת תקינות הכרטיס, סירב הנוסע להציג את אישור התיקוף למרות שהפקח ביקש מספר פעמים בתואנה כי עסוק בשיחה. גם כאשר הגיש השגה, פנייתו נדחתה.
"חברת כפיר מזכירה לנוסעים כי יש להציג את כרטיס הנסיעה המתוקף לפקח בכדי להימנע ממקרים לא נעימים שכאלו. ההשגה שהגיש הנוסע לחברה, נבחנה לעומק ונמצא שיש לדחותה בגין אי הצגת הכרטיס לפקח בעת הבקשה לפי תקנות מסילות ברזל. לאחר מתן מענה, ניתנה לנוסע אפשרות להגיש ערעור על ההחלטה גם לוועדת הערר בהתאם לחוק. יודגש כי עצם רכישת כרטיס ותיקופו לא פותרת מחיוב מוגדל, במקרה והנוסע מסרב להציג לפקח את תקינות תיקוף הכרטיס ואישור על תשלום הנסיעה".
תגובת תכנית אב לתחבורה: "צוות תכנית אב לתחבורה מפקח על זכיין הרכבת הקלה בירושלים במספר פרמטרים הנוגעים לתפעול הקו האדום ולשירות לנוסע, לרבות נושאי תשלום ותיקוף. בהתייחס לנוסע האמור, נדגיש כי תקנות מסילות הברזל קובעות כי נוסע ברכבת (הקלה או הכבדה) מחויב להציג את כרטיסו לפקח, לאחר שתיקף אותו כחוק. כלומר, גם אם הנוסע תיקף את הנסיעה כחוק, אי הצגת התיקוף לפקח מהווה הפרה של התקנות. נדגיש כי באחריות הזכיין ליידע את הנוסעים בכל הנוגע לתשלום, תיקוף וכו' באמצעות הסברה בפלטפורמות שונות וגם בתחנות, בתוך הרכבת עצמה לרבות שילוט וכריזה. אנא פני לחברת כפיר בכל הנוגע למספר ההשגות שהוגשו לחברה ולמספר הקנסות שבוטלו".