כאוס עצורים בירושלים: בשבועות האחרונים נרשמו לא מעט מקרים בהם עצורים הוחזקו במתקני מעצר בתחנות המשטרה בירושלים ללא תנאים בסיסים, מיטה ושירותים ובניגוד לחוק. בשורת החלטות שיפוטיות, שופטי השלום מתחו ביקורת חריפה נגד המשטרה לאחר שזו משאירה עצורים ב"תאי שהייה" למשך שעות ארוכות ללא תנאים מינימאליים. בצעד חריג: שורת המקרים יובאו לידיעתו של מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג'מן שיידרש לסוגייה זו.
3 צפייה בגלריה
תאי המעצר בתחנת המשטרה
תאי המעצר בתחנת המשטרה
תאי המעצר בתחנת המשטרה
(צילום: מתוך דוח עצורים)

שופטי המעצרים בבירה מותחים בשבועות האחרונים ביקורת קשה על אופן החזקת תנאי עצורים המובאים בפניהם לאחר שאלו מושארים במשך שעות ארוכות ולעיתים למשך יממה ב"תאי שהייה" – תא מדופן בדפנות ברזל, ללא מיטה ושירותים. העצורים מתארים כי הם נשארים בתאים ולא מועברים לתאי המעצר בשב"ס, אלא שתאי המעצר של הארגון נמצאים בשבועות אלו בתפוסה מלאה והמשטרה נאלצת להלין את העצורים בתחנות המשטרה בעיר בהיעדר פיתרון למצוקת הכליאה החמורה שנוצרה בעיר.
השופטת ענת גרינבאום - שמעון ציינה בהחלטה הבוקר, לאחר שעצור ציין בפניה כי הושאר לישון על הרצפה בתחנת המשטרה: "בתיק זה כמו בתיקים אחרים שהובאו בפני בימים האחרונים, הולן המשיב בתא שהייה בתחנת מוריה, וזאת באופן הפוגע בזכויותיו הבסיסיות. פרוטוקול זה יועבר לעיונו של מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן. כמו כן, יש להעביר פרוטוקול זה למפקד מרחב ציון, תת-ניצב קובי יעקובי".
קראו גם:
בתיק אחר בו עלתה טענה דומה ציין השופט, גד ארנברג: "חבל שחשודים מוחזקים בתנאים שאינם תנאים ומן הראוי שימצא פתרון לבעיית העדר מקומות כליאה".
בתיק נוסף סיכמה השופטת ענת גרינבאום: "טענות המשיב בעניין הלנתו בתא שהייה בתחנת מוריה, הן טענות קשות אשר לצערי נשמעות שוב ושוב בתיקים השונים. אין צורך להכביר במילים על הפגיעה העצומה בזכויות היסוד של המשיב בתיק זה ובשורת בתיקים אחרים ועל העובדה כי החוק מגדיר בצורה ברורה את התנאים להחזקת עצור. תא שהיה אינו עונה על הגדרה זו".

3 צפייה בגלריה
בית סוהר
בית סוהר
שב"ס מתריע: "הארגון נמצא במשבר כליאה אמיתי"
(צילום המחשה: שלומי כהן)
3 צפייה בגלריה
מגרש הרוסים השבוע
מגרש הרוסים השבוע
מגרש הרוסים השבוע
(צילום: יצחק טסלר)

עו"ד דני בר דוד ממחלקת המעצרים של הסניגוריה הציבורית מחוז ירושלים: "תחנת משטרה היא לא בית מעצר. עצור שנשאר בתחנה לאחר חקירתו ישן, ברוב המקרים, על הרצפה או על כסא, תישלל ממנו גישה ישירה לשירותים ומקלחת, ולצרכים בסיסיים נוספים. בית המשפט העליון ומבקר המדינה כבר קבעו כי הלנת עצורים בתחנות המשטרה היא פסולה וכרוכה בפגיעה לא מדתית בזכויות יסוד. מאז קביעות אלה, תופעת הלנת עצורים בתחנות המשטרה רק מתפשטת. משטרת ישראל חייבת לשנות את דרכיה".
משב"ס נמסר: "שב"ס עושה כל מאמץ ונותן מענה כליאתי בבתי מעצר בהם ניתן לקלוט עצורים. יחד עם זאת, כפי ששב"ס חוזר ומתריע הארגון נמצא במשבר כליאה אמיתי וכתוצאה מכך ונוכח פסיקת בית המשפט העליון בבג"ץ שטח המחיה, שב"ס נאלץ להודיע לעיתים על סגירת בתי מעצר".