הילדה ששינתה את הכרוז ברמזורים בירושלים: בארי סער-לאלו בת ה-11 חזרה הביתה משיעור בבית הספר, אז הבחינה במתקן השמע המוצב על הרמזור המקריא את ההוראות בלשון זכר בלבד. כחלק מעבודתה בשיעור מגדר בבית הספר "מנשה אלישר" היא החליטה לפנות לממונה על קידום הנשים בעירייה כדי להסב את תשומת ליבה לנושא. "אף פעם לא שמעתי הקלטה שפונה גם לנשים", אמרה סער לאלו ל-mynet ירושלים. השבוע, בעקבות בקשתה, ועדת הכספים אישרה תקציב מיוחד עבור הפרויקט על מנת שההוראות יוקראו גם בלשון נקבה וגם בלשון זכר.
3 צפייה בגלריה
בארי סער
בארי סער
בארי סער. "אף פעם לא שמעתי הקלטה שפונה גם לנשים"
(צילום: אורן לאלו)

ועדת הכספים אישרה השבוע תקציב של כ-200 אלף שקלים עבור שינוי "מתקן השמע" ברמזורים שיפנה כעת לשני המינים. את הרעיון הגתה בארי סער-לאלו, תלמידת כיתה ו' הלומדת שיעורי מגדר בבית הספר "מנשה אלישר". כעת, לאחר לחיצה על הכפתור השמע ישונה מ"בקשתך התקבלה. נא להמתין לירוק" ל"הבקשה התקבלה. נא להמתין לירוק".


לפני כחמישה חודשים, שלחה בארי סער-לאלו מכתב ליועצת ראש העירייה, והממונה על קידום נשים, אורלי בן אהרון, ובו היא הסבה את תשומת הלב לשמע הרמזור שמקריא בלשון זכר בלבד.
"לאחרונה כשאני חוצה כבישים באזור בשכונה שלי שמתי לב שכשאני לוחצת על הכפתור של הרמזור, שעוזר לאנשים עיוורים, שמתי לב שבהקלטה נאמר 'בקשתך התקבלה'", כבתה בארי במכתב, "אף פעם לא שמעתי הקלטה שפונה גם לנשים. בשכונה שלנו יש גם נשים עיוורות וגם נשים לא עיוורות וזה נשמע שאין התייחסות גם אלינו. אני חושבת שאם ישנו את ההקלטה ל'בקשה התקבלה' זה יהיה טוב לשני המינים וכולם רגישות שייכות".

3 צפייה בגלריה
מכתבה של הבת ה-11 ליועצת ראש העירייה
מכתבה של הבת ה-11 ליועצת ראש העירייה
מכתבה של בארי-סער ליועצת ראש העירייה
(צילום: באדיבות המשפחה)

מסתבר כי המכתב של סער-לאלו נגע לעיריית ירושלים, ונושא שינוי ההקלטה ברמזורים החל לעבור בין המחלקות הרלוונטיות בעירייה. בהודעה הסופית שכתב מנהל מחלקה בכיר לפיקוח וביצוע ואחזקת מערכות באגף תחבורה ופיתוח תשתיות, רז עופר נכתב: "אנו מאשרים כי בנווטים החדשים מותקנת הודעה בלי התייחסות לזכר נקבה על פי בקשתכם".
קראו גם:
בשיחה עם mynet ירושלים מסבירה סער-לאלו איך התפתח הרעיון: "היה לי בבית ספר שיעורי מגדר והמורה אמר להסתכל על דברים בעין מגדרית. בדרך הביתה מבית הספר, הייתי צריכה לעבור כביש והיה זמזם. חשבתי על זה למה אין גם לנשים, חזרתי הביתה ובערב דיברתי עם אמא שלי על זה וכתבתי את המכתב. דיברנו על זה ואמרנו טוב אני אכתוב מכתב ונראה אם זה יעבוד".

חשבת שהפנייה שלך תגרום לשינוי? "חשבתי שאולי רמזור אחד או שניים. בסוף גיליתי שזה הגיע ליותר ממש שחשבתי שזה יגיע. לא דמיינתי שזה יעשה הד כזה".
ידעת שהעירייה נעתרה לבקשך ותשקיע 200 אלף שקלים לשינוי השמע ברמזור? "לא ידעתי שמשקיעים כסף, לא אמרו לי בעירייה, אבל מנהלת בית הספר סיפרה מול כל התלמידים בכיתה על הרעיון שלי. זה ממש מרגש אותי, וזה מאוד משמח. חברות שלי פרגנו לי. וזו גאווה עצמית שאני יכולה לשנות דברים".

3 צפייה בגלריה
בארי סער
בארי סער
בארי סער. "החלום שלי הוא להיות מורה"
(צילום: אורן לאלו)

מה תרצי להיות כשתגדלי? "החלום שלי הוא להיות מורה לילדים קטנים והייתי רוצה ללמד אותם שבנות יכולות מה שבנים יכולים".
מסר שתרצי להעביר לילדים? "שיאמינו בעצמם ואם הם רוצים לשנות או לעשות משהו שלא יתביישו וילכו על זה".
"סיפרו לי שהבת שלי עשתה שינוי והוא מלווה בהשקעה ויש לו משמעות כלכלית", סיפרה אמה קרן סער בשיחה עם mynet ירושלים: "לא ידעתי שזאת תהיה החלטת העירייה. בארי למדה שיעור שאפשר להשפיע אף פעם לא מוקדם מידי להשפיע ואף פעם לא מאוחר מידי לעשות את זה. המרחב הציבורי שייך גם לנשים והעירייה צריכה לשמור עליו".