מלחמת דת חדשה בין חילונים לחרדים בבירה? שופט בית משפט השלום בירושלים, אורן סילברמן, פסק לסגור את מגרש הכדורגל בשכונת קטמון בימי שבת. ההחלטה מעוררת זעם רב בקרב תושבי השכונה — שנחשבת לשכונה פלורליסטית מעורבת, בה מתגוררים בשכנות טובה תושבים חילונים ודתיים ליברליים כאחד.
5 צפייה בגלריה
המגרש בקטמון. סגור בשבת
המגרש בקטמון. סגור בשבת
המגרש בקטמון. סגור בשבת
(צילום: עמית שאבי)

הפרשה החלה בשנת 2018, לאחר שלשמואל פיינגולד, בעל דירה הממוקמת בסמיכות לפארק קורט שבקטמון, נמאס מהרעש הבלתי נסבל שמגיע ממגרש הכדורסל הנמצא בצמוד לרחוב חזקיהו המלך. לכן הוא פנה לבית המשפט בבקשה להוציא צו מניעה שיורה לעירייה לצמצם באופן ניכר את הפעילות במקום בשעות המנוחה.
5 צפייה בגלריה
קטמון
קטמון
הבניין של ״השכן שלא ישן״
(צילום: עמית שאבי)
בבקשה נטען: "בעת קיום משחקי כדורסל, נשמעים היטב קולות כדרורי הכדור וצעקות/צרחות השחקנים בתוך חדרי השינה של דירת התובע. הרעש הנגרם ממכת הכדור בלוח הכדורסל הנו רעש התקפי חזק מאוד. התובע הבין כי מזמן כי לא ניתן לישון עם חלונות פתוחים, ואולם גם עם חלונות סגורים ותריסים מוגפים, הרעש ההתקפי שנשמע ממכות הכדור בלוח הסל, וכל יתר הפעילות במגרש, אינם מתאפשרים לו ולבני משפחתו להירדם ולישון בשעות המנוחה. התובע ובני משפחתו אינם יכולים לישון בשבתות ובחגים, גם לא בין 2 ל-4 אחר הצהריים, שכן המגרש מלא בשחקנים משך כל שעות היום".

העירייה התנגדה לסגירת המקום

יצוין כי מגרש הכדורסל הוקם לפני שנים רבות, עוד לפני שנבנה ביתו של התושב שהתלונן. לכן גם העירייה התנגדה באופן נחרץ לבקשה וציינה בכתב ההגנה "קבלת התביעה תהווה פגיעה לא מידתית בתושבי השכונה ובאי המגרש מהסיבה כי בפועל המגרש מהווה מקור פעילות ספורטיבית לתושבי השכונה, ואילו רק לתובע עצמו ישנן טרוניות בנוגע לשימוש במגרש הכדורסל".
5 צפייה בגלריה
אזור מגרש ״המריבה״ בקטמון
אזור מגרש ״המריבה״ בקטמון
אזור מגרש ״המריבה״ בקטמון
(צילום: מתוך מסמכי בית המשפט)

במסגרת ההליך בית המשפט מינה מומחה בתחום מטרדי הרעש שבדק את המקום. בתצהיר שלו קבע המומחה: "הרעש האמור נמדד במשך שעות רבות ביום ולמשך לפחות שעה שלמה בשני אירועים המתועדים ב'שעות הלילה'". בסיכום דבריו הוא קבע כי מדובר ב"רעש בלתי סביר" על פי התקנות למטרדי רעש. יחד עם זאת המומחה הסתייג וציין כי לא מדובר במטרד מסוג "רעש התקפי", כפי שנקבע בתקנות, אלא ב"טון בולט", שגם הוא מהווה מטרד.

השופט מסתמך על המומחה

בפסק הדין קבע השופט אורן סילברמן: "נקודת המוצא להכרעה היא מסקנת מומחה בית המשפט ולפיה פעילות במגרש הנדון לאחר השעה 22:00 מהווה 'רעש בלתי סביר' על פי תקנות רעש בלתי סביר.
"על פי התקנת מערכות המדידה הצילום וההקלטה בדירת התובע, נכחתי חד משמעית בקיום הרעשים המפורטים ממגרש המשחקים, שנשמעו בבירור ובמפלס גבוה מאוד מעל למפלס רעש הרקע בלבד בדירת התובע. בנוסף נמצאו ממצאי מדידות ותיעוד בסרטונים ובקול מוקלט במשך שעות רבות של הפעילויות הנדונות. הרעשים הנדונים מטרידים ומפריעים בדירת התובע והם לחלוטין 'רעש מפריע', וכפי שפורט לעיל אובחנו כרעש בלתי סביר. בכך נעברות עבירות על חוק זה".
5 צפייה בגלריה
השופט אורן סילברמן
השופט אורן סילברמן
השופט אורן סילברמן
(צילום: דוברות בתי המשפט)

השופט סילברמן ציין בהחלטתו כי לאור קביעת המומחה, הוא נאלץ להגביל את הפעילות במקום וקבע: "בנסיבות דנו הפסקת הפעילות במגרש הכדורסל מהשעה 22:00 ועד לשעה 08:00 למחרת, כפי שקבעה גם הנתבעת, נותנת את המענה הראוי והמאזן. לא מצאתי הצדקה לבקשת התובע להפסקת הפעילות בשעה מוקדמת יותר. בהעדר אמצעים אפקטיביים אחרים לאכיפת שעות הפעילות במגרש ולאור המטרד לאחר השעה 22:00 הרי שיש מקום לחייב את הנתבעת לנעול את המגרש בין השעות 22:00 עד 08:00 ומכניסת שבת ומועד ועד לצאת השבת".
עוד בחדשות:
כדי לוודא שהחלטת בית המשפט תיושם בפועל, השופט סילברמן החליט להטיל את האחריות על העירייה וקבע: "אני מחייב את הנתבעת להגביר את האכיפה באמצעות המערכות האלקטרוניות כולל מצלמות ומערכות כריזה. לשם פיקוח על האמור אני מחייב את הנתבעת לערוך תיעוד, לרבות מתן מספר פנייה, לכל תלונה הקשורה למטרד רעש מהמגרש, תיעוד הטיפול שבוצע בהתייחסות לכל פנייה ותיעוד לכל הפרה ושימוש בכריזה".

זעקת השכנים החילונים בשכונה

לצד תושבים שמרוצים מהשקט שצפוי בשעות המנוחה, יש מי שמודאגים מאוד מההחלטה וטוענים כי הדבר עלול להפר את האיזון בין חילונים לחרדים בעיר. החשש הוא שרבנים וחברי מועצה מהמגזר יבקשו לסגור מגרשים בשבתות וחגים, בשכנות נוספות בעיר, באמתלה של שמירה על השקט.
5 צפייה בגלריה
עיריית ירושלים
עיריית ירושלים
בעירייה התנגדו לסגירת המגרש בשבת
(צילום: שלומי כהן)
רות עיטם, תושבת השכונה ואם לבת 12, אמרה ל"ידיעות ירושלים: "צריך להפריד בין נעילה בלילה, כיוון שמגרשי ספורט אכן יכולים להיות מטרד לתושבים. אני גרה ליד מגרש ספורט, אני יודעת באיזו שעה אנשים משחקים כדורסל – גם ב-2 וב-3 בלילה. אבל סגירת המקום בשבת, זה ההיפך הגמור של כל מה שגן ציבורי צריך להיות. הוא אמור לשמש לפנאי ולהנאה בימות המנוחה. הנעילה מנוגדת לכל מה שמרחב ציבורי צריך להיות. הפארק משמש את הבת שלי והחברות שלה, ולנעול את המגרש בשבתות. אני לא יודעת איך יכול להיות בכלל שבית המשפט יפקיע מהציבור מקום פנאי ביום פנאי".
כדורסלן העבר ניר זלצבוך, שמעיד על עצמו כי הוא "מגדל ילדים ואוהב ירושלים", מחה גם הוא על החלטת בית המשפט ואמר: "הפארק משמש את תושבי השכונה ומהווה מקור בילוי. חלק מרכזי בו הוא מגרש הכדורסל שהוא השטח המישורי היחידי בפארק.
"מדי שבת עשרות ילדים, בני נוער ומבוגרים, בהם חברי תנועות נוער , משחקים ונהנים משעות הבוקר ועד שעות הלילה בכדורסל, כדורגל ורכיבת אופניים. תמצאו בו גם הורים עם עגלות ומבוגרים שעושים הליכה. עונג שבת אמיתי. כל זה נגמר עקב תביעה של תושב אחד על רעש.
"אין התנגדות שהמגרש ישאר סגור במהלך שעות הלילה. כל אדם זקוק לשקט בסוף היום, אבל פגיעה כל כך לא מידתית שכוללת סגירה טוטאלית של המגרש בשבתות וחגים לא מקובלת. מדוע העירייה לא מערערת על פסק הדין? לא נרים ידיים כשמקור ההנאה הנהדר הזה נעלם לתמיד. נתאגד כל התושבים לבטל את הפגיעה".