חג פורים מתקרב וכבכל שנה, הרשויות עושות מאמצים למנוע את הסחר והמכירה של אותם קפצונים שמלבד היותם מסוכנים, משמיעים רעשי נפץ חזקים. השנה, בעוד המלחמה בעזה נמשכת, הקריאה לאסור את השימוש בצעצוע המסוכן הולכת וגוברת. "כל קפצונים שאת שומעת, את חושבת איזה פיצוץ - נפל טיל", אמרה ל-mynet עמליה יונה, בת 76 מקטמון הישנה. "צריך לאסור השנה את הקפצונים, בפרט בערים המעורבות. זה מפחיד אותי".

2 צפייה בגלריה
קפצונים
קפצונים
קפצונים
(צילום: דוברות המשטרה)

שמחה תורג'מן משכונת רמות, בת גילה של יונה, מבקשת: "שההורים ישימו לב וישגיחו. לא צריך לעשות את זה השנה. זה מסוכן. לפי דעתי מספיק שיעשו בבית הכנסת קפצונים רגילים, בחוץ זה מפחיד. יש לנו את כל הלחץ הזה, ועוד לא יודעים מה יהיה עד פורים".
ש', אם צעירה לארבעה ילדים קטנים שבעלה משרת במילואים מאז שמחת תורה, מוסיפה זווית נוספת: "לדעתי כל שנה זה לא צריך להיות, והשנה קל וחומר. אנחנו במצב מלחמה. זה מעורר בכל אחד פחדים אחרים. מסתובבים כאלה שחזרו מעזה ואי אפשר לדעת מה זה מעורר בהם".
2 צפייה בגלריה
אדם זאבי
אדם זאבי
אדם זאבי
(צילום: פרטי)

אדם זאבי, מילואימניק מגילה ששירת בעזה הוסיף: "כל שנה, כשמגיעים לתקופה הזו של לפני פורים, יוצא לי לחשוב על הנושא הזה של זיקוקים ונפצים, במיוחד בתקופה הנוכחית שנוספו אלפי פוסט־טראומטיים. אני הייתי רוצה שזה לא יהיה. זה מתחלק לשני סוגים: יש את הפוסט־טראומטיים שנלחמו והם שומעים את הפיצוצים האלה ונכנסים מייד למוד של ערנות ושל תגובה, ויש את אלה שזה ממש מחזיר אותם אחורה לכל מיני סיטואציות שקרו להם. יש גם את האזרחים הפשוטים שחוו את ה־7 באוקטובר ושמעו את הרעשים וכל פיצוץ קטן כזה מחזיר אותם אחורה ויכול לעשות נזק נפשי. לכל הקפצונים האלה והנפצים אין ערך, בטח לא עכשיו".


זאבי מספר שגם הוא עצמו פוסט־טראומתי "בדרך מסוימת כלשהי", וחבר ילדות שלו, "חבר טוב מאוד", הוא איציק סעידיאן, שהתפרסם כשהצית עצמו במחאה על היחס והטיפול הניתנים להלומי קרב. "חוץ מפורים יש גם את יום העצמאות, שנראה איך נחגוג אותו השנה, וגם שם עלולים להיות זיקוקים. זה כל שנה מחדש, רק שעכשיו נוספו לנו מלא אנשים למעגל הפוסט־טראומה. לו יכולתי הייתי עושה הכל בשביל לדבר עם מי שצריך כדי שהדברים האלה לא יגיעו לשוק, שלא יהיה אפשר לרכוש אותם ולא להשתמש בהם".
מהמשטרה נמסר: "מידי שנה מקיימת משטרת ישראל שיתוף פעולה עם משרד המסחר והתעשייה כחלק מפעולות פיקוח ואכיפה נגד מכירת צעצועים מסוכנים כהגדרתם בחוק בפעילות גלויה וסמויה". העירייה: "אגף שיטור ואכיפה עירוני ומשטרת ישראל, פועלים כבכל שנה, למיגור תופעת השימוש בצעצועים מסוכנים ובהם נפצים, שומים ודומיהם, במטרה לשמור על הסדר הציבורי ועל בטיחות התושבים".