בית המשפט לתביעות קטנות חייב בשבוע שעבר את עיריית ירושלים לשלם 975 שקל פיצוי לבעל עסק קטן בשכונת בר אילן שהגיש את התביעה. לדברי התובע, בעל מכולת, הוא חוייב בדוח עירוני על השארת מוצרים שנפרקו בכניסה לחנות והיו אמורים להיות מוכנסים לתוכה.
2 צפייה בגלריה
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
כיכר ספרא בניין עיריית ירושלים
(צילום: mynet)

הדוח עמד על 250 שקל ואולם בעל העסק שסבר כי הקנס לא מוצדק, החליט במקום להגיש ערעור לשלם את הקנס. הקנס שולם באמצעות אשראי בחיוב המערכת הממוחשבת.
לאחר מספר שבועות הופתע בעל המכולת לקבל הודעה בטלפון כי הקנס המקורי לא שולם ולכן הסכום צבר ריבית וטפח ל-375 שקל. בעל העסק לא זכר במה מדובר ושוב שילם, הפעם את הסכום המוגדל, ובכך חשב שהעניין הסתיים. אלא שלאחר כחודש הוא קיבל טלפון בהול מפקידה בבית המשפט שדיווחה לו כי בעקבות קנס שטרם שולם עומד להיפתח נגדו תיק בהוצאה לפועל והספקים שלו יעודכנו בכך, דבר שעלול לפגוע בהתנהלות העיסקית שלו.


בעל העסק ערך בדיקה מול חברת כרטיסי האשראי שלו והסתבר שגם בפעם הראשונה וגם פעם השנייה הבקשות נקלטו, העיסקה נרשמה אך משום מה התשלום לא נגבה על ידי העירייה, וכי למרות שמדובר בתקלה חוזרת של העירייה או של מערכת המיחשוב שלה הגדלת קנס חלה על האזרח הקטן. הפעם בעל המכולת החליט לא לוותר והגיש תביעה בסך 7,000 שקל.
2 צפייה בגלריה
דוח חניה
דוח חניה
דוח חניה
(צילום: רועי אלמן)

בפסק הדין שניתן השבוע נקבע כי העירייה היא האשמה העיקרית במצב שנוצר וכי עליה חלה החובה לערוך בקרה על מערכות התשלום שלה ולמנוע תקלות כגון אלה. עוד מצא לנכון בית המשפט לציין כי העירייה לא טרחה להביא פרטים או הסברים כלשהם המניחים את הדעת בנוגע לסיבה שהחיוב לא בוצע למרות שבעל העסק מסר מצידו את כל הפרטים הנדרשים ואישר את הגבייה. ולפיכך גם אין אפשרות ללמוד האם מדובר בתקלה חד פעמית, בטעות חוזרת או במשהו בהיקף גדול יותר.
נציגת העירייה טענה כי על בעל העסק היה לעקוב אחר התשלומים בחשבון הבנק שלו וכך לגלות שתשלום לא ירד ולא נערכה גבייה, לא בפעם הראשונה ולא בפעם השנייה.בית המשפט ציין כי גם על האזרח ישנה אחריות מסויימת לבדוק שהעיסקה "נקלטה" במערכת ולכן לא קיבל את מלוא הדרישה של התובע לפיצוי וקבע סכום מופחת.
מהעירייה נמסר: "באתר העירוני מתבצעות אלפי פעולות תשלום מקוון באופן שוטף ומוצלח. בכל תשלום שמבוצע המשלם מקבל אישור תשלום ומספר אסמכתא. ייתכנו מקרים נדירים בהם התשלום לא נקלט במערכת מסיבות שונות, והעירייה פועלת לטפל במקרים אלו במהירות. בכל מקרה, העירייה בדקה שוב את כל תהליכי התשלום המקוון כדי לוודא את תקינותו".