כמו בחו״ל: עוד לפני הפעלת קווי הרכבת הקלה הירוק והכחול שנמצאים כעת בבנייה, צוות תוכנית אב לתחבורה כבר מתחיל לחשוב על היום שאחרי. על פי הערכות, לנוכח הצפי לגידול האוכלוסייה בעיר, השלב הבא יהיה הפעלת קווי רכבת מטרו — רכבת תחתית מתחת לאדמה.
2 צפייה בגלריה
הרכבת התחתית בלונדון
הרכבת התחתית בלונדון
הרכבת התחתית בלונדון
(צילום: shutterstock)
2 צפייה בגלריה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תת‑קרקעית. מוטלת בספק  המחשה: שאטרסטוקה
רכבת תחתית. בקרוב בירושלים?
(צילום אילוסטרציה: shutterstock)

המלך צפוי לתת תרחיש בו לאחר שקווי הרכבת הקלה לא יוכלו לעמוד בעומסים מעבר לשנת 2050, אז יעד האוכלוסייה בעיר יגיע לסף של 1.8 מיליון נפש ויהיה קרוב להכפיל את עצמו מהמצב הקיים כיום.
לצורך כך, פורסם השבוע מכרז ראשון לבחינת היתכנות הקמת מערכת רכבות תת-קרקעיות בעיר בשיטת המטרו. מדובר במערכת שתכלול בין שניים לשלושה קווים עיקריים ותפעל במקביל לרשת קווי הרכבת הקלה שמעל פני הקרקע.


על פי תנאי המכרז, ספק שירותי בדיקת היתכנות הקמת המטרו בעיר צריך להיות בעל ניסיון בהקמת פרויקטים מסילתיים בהיקף של חצי מיליארד שקל לפחות, וכן ניסיון עבודה מוכח עם חברה בינלאומית זרה. לגבי היקפי פעילות הספק, התנאי במכרז הוא כי מחזור הפעילות שלו בשנים האחרונות עמד על מינימום של 20 מיליון שקל לשנה.
בנוסף, נדרש כי החברה המתמודדת על המכרז תעסיק לפחות חמישה יועצים מומחים, ביניהם יועץ מומחה למנהרות, יועץ לנושאי תפעול, יועץ לציוד רכבות ויועץ למערכות מסילות רכבת. המכרז ייסגר ב-25 באוגוסט, והצפי הוא שעבודת ההיתכנות תימשך כשנתיים.