הנהגים מצפצפים והולכי הרגל נפגעים: בעקבות עלייה במספר הולכי הרגל שנפגעו בתאונות, ועדת זהירות בדרכים התכנסה השבוע ודרשה מהעירייה להגביר את האכיפה נגד נהגים שחונים על מדרכות. את העיסוק בנושא יזם סגן ראש העירייה אריה קינג, ובדיון השתתפו בין היתר נציגים מכיכר ספרא ומהרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, יושבי ראש של מינהלים קהילתיים וכן נציגי ציבור וארגוני הנכים.
1 צפייה בגלריה
חניה על מדרכה. "דיאלוג עם תושבים"
חניה על מדרכה. "דיאלוג עם תושבים"
חניה על מדרכה. "דיאלוג עם תושבים"
(צילום: פרטי )
מתברר כי יש עלייה במספר הכללי של התאונות שבהן נפגעו הולכי רגל, מ־220 תאונות ב־2021 ל־248 ב־2022. כמו כן בשנה שעברה נהרגו בעיר 8 הולכי רגל בתאונות, לעומת 6 ב־2021. טענה שחזרה מפי רבים מהמשתתפים בדיון שנערך השבוע היא שבאזורים נרחבים בעיר הרשות המקומית מאפשרת הפקעה של המדרכות מייעודן המקורי, קרי לשימושם של הולכי הרגל. עוד נטען כי בשכונות רבות רואים איך על המדרכות יש רכבים חונים, עמודים, עצים ופחים שחוסמים את המעבר החופשי, ולכן הולכי הרגל נאלצים לרדת לכביש ולסכן את חייהם.

קראו גם:

יוסי סעידוב, מייסד 'ארגון הולכי הרגל של ישראל', שבשבוע שעבר נבחר ליו"ר המינהל הקהילתי גוננים, הטיח בנציגי הרשות המקומית: "מזה כשנתיים אנו מבקשים מעיריית ירושלים אכיפה מלאה נגד חניה על מדרכות. לצערנו מדיניות הרשות המקומית לא משתנה - ברחובות שלמים העירייה איננה אוכפת כלל, איננה מפרסמת את המדיניות שלה, ואגף האכיפה של העירייה נמצא בנתק מוחלט מהמינהל הקהילתי ומהבקשות שלנו. ספק גדול אם למישהו בכיכר ספרא יש שליטה על התנהלות אגף האכיפה בעיר".

תאונות בירושלים ב־2022 (מקור: הרלב"ד):

47.21% פגיעה בהולך רגל
13.71% תאונה עצמית
13.2% התנגשות חזית אל צד
11.17% פגיעות אחרות
6.09% התנגשות צד בצד
3.05% התנגשות

"להעדיף הולכי רגל"


קינג אמר בדיון: "המדרכה מיועדת להולכי רגל. אסור לנו שצורך בחניה או תשתיות יבואו על חשבון הולכי הרגל ויגרמו לסיכון חיי אדם. אני קורא לראש העיר ולחברי ההנהלה לגבש מדיניות אחידה שתתעדף בבסיס, באופן ברור, את נגישות הולכי הרגל. רק במקרים נקודתיים וחריגים באופן משמעותי אפשר לשקול פגיעה בהליכתיות, כשהחוק מאפשר זאת".
מכיכר ספרא נמסר בתגובה: "מדיניות עיריית ירושלים מתגבשת בדיאלוג עם התושבים, בהתאם לצרכים ולדרישות של המינהלים הקהילתיים, תוך התחשבות בייחודיות ובמאפיינים של כל שכונה. מדיניות האכיפה מותאמת למורכבות ולצורכי השכונות בעיר, תוך דגש על מניעת סכנות בטיחותיות והבטחת שלום הציבור".