"יחד נשחרר את רחוב עזה": תחת הכותרת הזו פתחו תושבי רחביה והסביבה עצומה הקוראת לעיריית ירושלים ולמשרד התחבורה להפוך את רחוב עזה לנתיב תחבורה ציבורית.
3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
רחוב עזה
(צילום: רפי קוץ)
"כפי שכולנו יודעים, רחוב עזה מהווה חלק גדול מהיום פקק אחד גדול ורועש", נכתב בעצומה שפרסמו ועליה חתמו מעל 400 תושבים, "שיירת רכבים ואוטובוסים זוחלת, צפירות עצבניות, צמתים חסומים ומהירות ממוצעת של פחות מ-10 קמ"ש. בזבוז זמן, עצבים, רעש וצפירות שנגרמים בגלל הפקק של רחוב עזה. לבעיה הזאת יש פתרון אחד פשוט - להפוך את עזה לנת"צ! אנו קוראים לראש העירייה, משה ליאון, לקדם מהלך זה ולפעול על מנת שרחוב עזה יהיה נת"צ בהקדם". כאמור ברחוב עזה כיום יש נתיב תחבורה ציבורית הממוקם רק בסופו של הרחוב לכיוון כיכר פריז, וכן ברחוב קרן היסוד לאורכו.
ערן בן יהודה, ממקימי הקבוצה 'ירושלים של מחר' ויוזם העצומה: "חשבנו איך אפשר לשפר את מצב הפקקים והתחבורה שמפריעים לכל כך הרבה תושבים בירושלים. העלנו שאלון בקבוצת פייסבוק שלנו וראינו שרחוב עזה חוזר על עצמו שוב ושוב. כשהעמקנו בנתונים גילינו שיש מעל 700 אוטובוסים שעוברים ברחוב ביום והמהירות הממוצעת היא של 10 קמ"ש בלבד. זאת תופעה כואבת שגם אני חווה על בשרי. אני גר בקטמונים, ונוסע למרכז העיר עם קווים 22 ו-19 והמון פעמים מוצא את עצמי פשוט עומד בפקק אחד גדול.

קראו גם:

"לכן החלטנו לצאת למסע - להפוך את עזה לנת"צ. כך גם נקל משמעותית על העומס ברחוב ונקצר את זמני הנסיעה של עשרות אלפי תושבים למרכז העיר. על הדרך גם נוריד את רמת הזיהום, הצפירות והבלאגן שיש ברחוב לאורך היום. העצומה היא כמובן רק שלב ראשון בפעילות שלנו בנושא ואנו בטוחים שראש העיר יהיה קשוב ויפעל ביחד איתנו לקידום הפיכת רחוב עזה לנת"צ".

3 צפייה בגלריה
רחוב עזה
רחוב עזה
רחוב עזה. האם יוקם בכל הרחוב נת"צ?
(צילום: יואב דודקביץ')

נרקיס יפת שנוסע מידי בוקר לאוניברסיטה ולמרכז העיר דרך רחוב עזה אמר בשיחה עם mynet ירושלים: "מעצבן להיות תקוע עם עוד מלא סטודנטים ואוכלוסיות יותר מוחלשות בעיר, כאשר לרוב יש איש אחד ברכב פרטי שגם נוסע ברחוב וזה יוצר את הפקק. עצם העניין שיש שם כל 2-3 דקות אוטובוס עם 20-40 אנשים בתוכו, אל מול רכבים פרטיים שיש בהם לרוב אדם אחד, זה יוצר את הפקק, וגורם לאנשים לבחור לקחת את הרכב הפרטי כדי שיהיה להם עוד דרכים להגיע ליד במקרה שעזה פקוק, מה שיוצר עוד פקקים בעיר".

3 צפייה בגלריה
נתיבי העדפה קיימים באזור רחביה
נתיבי העדפה קיימים באזור רחביה
נתיבי העדפה קיימים באזור רחביה
(צילום מסך: מערכת חצב של משרד התחבורה)

מעיריית ירושלים נמסר: "רחוב עזה הוא ציר מרכזי, עם תנועה רבה של כלי רכב ובין היתר תחבורה ציבורית. הקמת נת"צ ברחוב, תעביר את תנועת כלי הרכב הפרטיים לצירים אלטרנטיביים שאינם מותאמים לקליטתם. לכן, אין היתכנות מעשית להגדרת נת"צ ברחוב עזה. עיריית ירושלים פועלת לקידום מערך תחבורה ציבורית יעיל, אשר כולל בין היתר, מתן העדפה לאוטובוסים במקומות המותאמים לכך וכן פיתוח מואץ של רשת קווי רכבת קלה. זאת במטרה לייצר אלטרנטיבה אמיתית להתניידות ברכב פרטי ברחבי העיר".
ממשרד התחבורה נמסר: "הסדרת נתיב העדפה ברחוב עזה הינה מורכבת בשל היותו צר עם נתיב תנועה אחד לכל כיוון. לצורך הסדרת נתיב העדפה נדרש שינוי משמעותי בהסדרי התנועה אשר מצריך בחינה מעמיקה. בחינה זו נמצאת בתהליך ראשוני על ידי צוות תכנית אב לתחבורה ירושלים. עם סיום הבחינה, ייערך דיון משותף עם עיריית ירושלים ומשרד התחבורה לצורך קבלת החלטות בנידון"
פורסם לראשונה: 14:22, 23.03.23