במהלך 2022 בוצעו מאות ביקורות פתע ועשרות בדיקות של מצלמות אבטחה במעונות בעיר, בעקבות אירועים חריגים ותאונות שאירעו לילדים, כך עולה ממידע שהגיע ל-mynet ו"ידיעות ירושלים". בנוסף בוצעו מאות בדיקות פתע, ובשני מקרים הוחלט לסגור את הגנים בצווים מינהליים. למרות זאת, גם במשרד החינוך וגם בעירייה לא יודעים להשיב - בכמה מקרים נקבע שמטפלות בעיר לא יוכלו לעבוד בתחום לאחר שהתברר כי יש להן רישום פלילי.
1 צפייה בגלריה
מטפלת שנחשדה בהכאת קטין בפעוטון במזרח העיר
מטפלת שנחשדה בהכאת קטין בפעוטון במזרח העיר
מטפלת שנחשדה בהכאת קטין בפעוטון במזרח העיר
(צילום: פרטי)
לפני מספר ימים נערך בוועדת החינוך וזכויות הילד שבכנסת דיון בנושא מעבר האחריות על החינוך לגיל הרך למשרד החינוך. במסגרת היוזמה שהחלה ב־2022 הועברו ממשרד הכלכלה רוב סמכויות הפיקוח על מעונות יום לפעוטות עד גיל שלוש, שיש בהם שבעה פעוטות או יותר, לרבות הפיקוח והאחריות המקצועית והפדגוגית.
לחברי הוועדה נמסר כי בכל הארץ בוצעו ב־2022 יותר מ־1,100 ביקורות במעונות, ו־242 מטפלות התגלו כבעלות רישום פלילי ולכן נמנע מהן לעבוד בתחום הזה. כמו כן הוצאו 24 צווי הפסקת פעילות מעון מינהליים, וב־551 מקרים הופעלה סמכות המפקח, המאפשרת צפייה בצילומי המצלמות במעונות.

פיקוח במעונות יום בעיר (משרד החינוך):

  • 693 ביקורים פיזיים
  • 95 צפיות במצלמות
  • 2 מעונות נסגרו במהלך 2022

מתברר כי על פי חוק, כיום רשאים לצפות בצילומי המצלמות בגנים רק נציגי משטרת ישראל ומפקחים לפי חוק הפיקוח על מעונות יום לפעוטות. ההורים אינם רשאים לצפות בצילומים או לבקש זאת מצוותי הגן.
במהלך הדיון בכנסת קראה נציגת פורום הגנים הפרטיים להסיר את ההגבלות האלה שבחוק ולאפשר למנהלות הגנים גישת צפייה במצלמות, על מנת לפתור מקרים רבים של אי־הבנה בשיח ישיר והידברות. נציגת הפורום הצביעה גם על אי יישומה של הרפורמה למתן פטור לשימוש חורג למעון הפועל במבנה מגורים עם 36 ילדים. "על אף אישורה, בפועל היא איננה מיושמת ברשויות המקומיות. במצב הקיים כיום מאות מעונות יום וגנים ברחבי הארץ נמצאים בסכנת סגירה או צמצום פעילות".

קראו גם:

לבקשת mynet ו"ידיעות ירושלים" חשף משרד החינוך את המקרים החריגים שהצריכו בדיקה מיוחדת בבירה. מתברר כי ב־2022 בוצעו בעיר 693 ביקורים במעונות ושני מעונות נסגרו בצווי הפסקה מינהליים. כמו כן היו "95 ביקורי צפייה במצלמות - כולל בעקבות אירועי תאונה ואירועים חריגים", כלשון דוברות המשרד. על השאלה כמה מטפלות עם רישום פלילי היו בירושלים נמסר: "אין נתון מחוזי לגבי מחנכות מטפלות עם רישום פלילי שסורבו. הנתון הינו ארצי בלבד".

חלוקת אחריות


מהעירייה נמסר בתגובה: "החל מספטמבר 2022 האחריות לפיקוח על מעונות היום עברה למשרד החינוך, ובמסגרת זו נערכו הבקרות על ידי המשרד. חוק הפיקוח מגדיר מספר קריטריונים לקבלת רישיון או סמל ממשרד החינוך, ואחד מהם הינו היעדר עבירות. מי שמפקח ושמעניק את הרישיון הוא משרד החינוך בלבד. מינהל החינוך אחראים על ההדרכה הפדגוגית במעונות היום, אך הפיקוח והבקרה הם באחריות מלאה של משרד החינוך".
יצוין כי בניגוד לכלל המדינה, שם מחלקות החינוך ברשויות המקומיות פועלות באופן נפרד ממשרד החינוך, בירושלים פועל מינהל חינוך (מנח"י), שהוא גוף המשותף למשרד החינוך ולעירייה, והוא אמור לשלוט בכלל הנתונים והמידע.